Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Celiaki och sorg

Jag lider med dig. Hoppas det växer bort så småningom. Hjärta 

• Anonym (Maria)
    Anonym (Hate it) skrev 2024-08-14 18:22:34 följande:
    Vad äter du när du är utomlands? Mycket av det de steker eller grillar görs ju på samma ytor där de även steker sånt med mjöl, tex fritering? Är du inte så känslig? Det är långt ifrån alla länder som ens vet vad glutenfritt är.

Har en kompis från Sydkorea och hon hade aldrig hört talas om att man kunde vara allergisk mot gluten och att det inte var nån i hennes land som åt glutenfritt. Peru är också ett svårt land att åka till. Bara några exempel på länder där det är svårt. Många asiatiska länder använder soja i det mesta, och där är den garanterat inte glutenfri.
    Det är inte gluten i soja. Sojabönor är inte ens ett sädesslag. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Hate it) skrev 2024-08-15 07:47:58 följande:
    Låt bli att uttala dig om saker du inte har en aning om. Soja innehåller vetemjöl. En del klarar av att äta den eftersom mycket av gluten försvinner i processen men det är rätt många som inte gör det heller. 

Enligt svenska celiakiförbundet försvinner glutenet under tillredningsprocessen. Du kan alltså äta det. Med tanke på dina andra svar då verkar du vara helt paranoid och du väljer frivilligt bort en massa saker du hade kunnat äta. Dina psykiska problem ställer till mer problem än din celiaki. 

Gluten försvinner i tillredningsprocessen av soja. Som glutenintolerant kan du alltså äta vanlig soja, även fast det står vetemjöl på innehållsförteckningen.

https://www.scuf.se/glutenfritt/fragor-och-svar/

• Anonym (Maria)
    Anonym (Hate it) skrev 2024-08-15 13:13:34 följande:
    Jag har inga psykiska problem. Har du själv celiaki? Om inte, så har du inte tillräckligt med kunskap för att uttala dig om hur det är att leva med det.
    Jag menar inte att du är psykiskt sjuk men du har en fobi mot mat det kan du få hjälp med. KBT är exempelvis väldigt effektivt. Du kan äta soja utan problem rent fysiskt, din reaktion är psykosomatisk ju tidigare du accepterar det desto bättre. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Sara) skrev 2024-08-15 16:18:28 följande:
    Det ?växer? aldrig bort. Man har det hela livet. 
    Allergier kan växa bort jag har varit med om det själv. Jag säger inte att det är det vanligaste men det händer. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (trött på okunniga) skrev 2024-08-17 08:09:42 följande:
    Celiakiförbundet talar bara för de som är normalkänsliga. 

Vi är tusentals personer som har större problem än så, och det finns även veteallergi.

Du verkar ha svårt att ta in fakta.
    Det är du som har svårt med faktan. TS är inte allergisk mot vete och celiakiförbundet är givetvis för ALLA med celiaki. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (trött på okunniga) skrev 2024-08-17 16:59:37 följande:
    Min poäng är att problematiken går längre än Celiakiförbundet erkänner.

Det finns celiakipatienter som behöver utesluta gluten ner till noll PPM, och står på lika fot med en veteallergiker vad gäller hur de måste leva för att må bra.

Problemet är att både läkare och celiakiförbundet sitter fast i myten att alla med celiaki tål nuvarande glutenfri-nivå, och det är inte sant.

Tusentals personer i landet går runt och lider helt i onödan, pga brist på information. Jag upplyser om detta så att TS kanske kan testa att utesluta helt, om det verkar vettigt.
    Så alla läkare, forskare och till och med förbundet som är till för de med celiaki ljuger och bedrar alla? Givetvis vet du, okända människa på nätet, mer än hela läkarvetenskapen. 
Svar på tråden Celiaki och sorg