Inlägg från: Cereal Killer |Visa alla inlägg
  • Cereal Killer

Varför dåliga blodvärden på kub om det ej beror på kromsomavvikelse?

Tex BMI och rökning, men till stor del så har man hittills inte kunnat förklara variationen inom normalspannet. Detsamma gäller för i stort sett alla medicinska markörer. Genetiken förklarar antagligen en del, stokastiska händelser en del ändringar och miljöfaktorer en del. 

• Cereal Killer
    Cereal Killer skrev 2024-08-14 15:28:38 följande:

Genetiken förklarar antagligen en del, stokastiska händelser en del, ändringar och miljöfaktorer en del. 

• Cereal Killer

För att förklara stokastiska händelser:

Det finns tex ett experiment med zebrafiskar där man klonar dem och sätter dem i exakt likadana akvarier. Allting i miljön kontrolleras, från vad, hur och när de äter till lufttryck, uv-bestrålning och föroreningarna i vattnet. Och de har alltså exakt samma genuppsättning där alla är kopior från samma original.

Ändå blir fiskarna inte lika varandra, varken till utseende eller beteende. De lever olika länge, och mäter man olika markörer så hittar man en variation.

Det går alltså inte att förklara det bättre än att slumpen spelar en viss (kanske stor) roll för vilka vi blir och vilka sjukdomar vi får.

• Cereal Killer
    Anonym (An111) skrev 2024-08-14 17:19:41 följande:

Nej inget rul än. Vad jag hört så är 2,6 mm inom normalspannet (om än det högre) , men det är ändå mycket större än vad jag hade med mina två friska graviditeter (1,5 och 1,7). Därav den stora oron.

Kub skapar mycket oro även fast den har rätt till oron i vissa fall, men i de flesta fall inte. Vad kan dåligt blodprov visa på för indikationer om det ej är kromosomavvikelse, vet nån det?

Höga/låga värden ökar sannolikheten för vissa tillstånd och minskar den för vissa. Just den sannolikhetberäkning du fått gäller dock enbart för de tre kromosomavvikelserna, inget annat.

Överdriven oro blir sällan bättre av att gräva ned sig o exakta risker.
Svar på tråden Varför dåliga blodvärden på kub om det ej beror på kromsomavvikelse?