-
-
Svar på tråden Varför dåliga blodvärden på kub om det ej beror på kromsomavvikelse?
-
Cereal Killer skrev 2024-08-14 15:28:38 följande:
Tex BMI och rökning, men till stor del så har man hittills inte kunnat förklara variationen inom normalspannet. Detsamma gäller för i stort sett alla medicinska markörer. Genetiken förklarar antagligen en del, stokastiska händelser en del ändringar och miljöfaktorer en del.
Varken röker eller har för högt/för lågt BMI. Hade en risk på 1/51 denna graviditet (35 år) och med två tidigare, visserligen var jag 6 och 4 år yngre då, fick jag minsta möjliga på 1/20000. Gjort mkt som gav normalt fosterprov, så jag fattar inte varför så dåligt denna gång om nåt inte är fel.Cereal Killer skrev 2024-08-14 15:28:38 följande:Tex BMI och rökning, men till stor del så har man hittills inte kunnat förklara variationen inom normalspannet. Detsamma gäller för i stort sett alla medicinska markörer. Genetiken förklarar antagligen en del, stokastiska händelser en del ändringar och miljöfaktorer en del.
-
Så märkligt.. Egentligen förstår jag inte anledningen till att de ska räkna ut det såhär, hade kunnat räcka med låg vs hög risk.
Ja, det var moderkaksprov. Jag är egentligen mest orolig för hjärtfel. Bebis nackspalt var på 2,6 mm. -
Nej inget rul än. Vad jag hört så är 2,6 mm inom normalspannet (om än det högre) , men det är ändå mycket större än vad jag hade med mina två friska graviditeter (1,5 och 1,7). Därav den stora oron.
Kub skapar mycket oro även fast den har rätt till oron i vissa fall, men i de flesta fall inte. Vad kan dåligt blodprov visa på för indikationer om det ej är kromosomavvikelse, vet nån det? -
jag förstår att oro inte hjälper, men till min historia hör att jag förlorade mitt barn efter att ett allvarligt hjärtfel upptäcktes efter förlossningen så min oro känns rätt befogad och är svår att trolla bort,Cereal Killer skrev 2024-08-14 18:03:56 följande:Höga/låga värden ökar sannolikheten för vissa tillstånd och minskar den för vissa. Just den sannolikhetberäkning du fått gäller dock enbart för de tre kromosomavvikelserna, inget annat.
Överdriven oro blir sällan bättre av att gräva ned sig o exakta risker. -
Okej! Nej, ingen koll på värdena. Blev mest orolig för spalten då den var på 2,6. Barnet jag förlorade hade 3,6. Hans fel syntes inte på rul. :(Anonym (Didi) skrev 2024-08-14 20:00:24 följande:Förstår , är det något allvarligt syns det förhoppningsvis på RUL.. tror inte dåliga blodprov indikerar något om hjärtfel. Läste nånstans att det kan visa att man har ökad risk för havandeskapsförgiftning men vet inte om det stämmer och hur det hänger ihop isåfall.
Fick du veta dina värden på blodproven? -
Anonym (Didi) skrev 2024-08-14 21:34:04 följande:Förstår.. Tror inte du behöver vara orolig för nackspalten. Vad säger barnmorska / läkare?
De sa väl att det var inom normalspannet, men har googlat sönder mig och förstått att över 2,5 mm verkar vara rätt ovanligt. Hade det inte skiljt så mycket från mina friska barns storlek på nackspalt så hade jag nog varit mindre orolig.
-
Det kommer vi får göra, men mycket man inte kan se.Anonym (Didi) skrev 2024-08-15 11:19:55 följande:
Förstår , har läst om att man kan få göra riktat ultraljud , kan du få göra det tror du så de kan kolla extra noga på hjärtat?