Inlägg från: Anonym (dottern) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dottern)

Tips för Parkinsons sjukdom...

Det finns många teorier om parkinsons, men sanningen är att i dagsläget kan man inte varken få sjukdomen att gå tillbaka eller bli botad. Allt man kan göra är att lindra symtomen. Allt annat är än så länge bara spekulationer.

Det finns flera typer av parkinsons och vissa typer av sjukdomen framskrider snabbare. 

Min mamma har parkinsons och hon har en långsamt utvecklad typ, så efter 10 år har hon ännu bara skakningar och darrningar. Hon är också helt klar i knoppen. Vissa får ju parkinson-demens. 

Vissa har den typen att de "fryser" till när de ska byta rörelse. Du får läsa på.

Jag är ledsen att din anhöriga är sjuk. Det är tufft att få ett sådant besked både för henne/honom och för dig. 

Min mamma går med rollator nu och det funkar faktiskt väldigt bra. Hon har även färdtjänst. Man får ta den hjälp man behöver allteftersom. 

• Anonym (dottern)
    Anonym (TS) skrev 2024-08-13 20:16:59 följande:
    Min anhöriga är ännu inte i pensionsåldern och har flera år kvar till pension. Förloppet har gått snabbt. På ett halvår har det gått från skakningar i ena fingret till att skaka i händer, fötter och käke.
    Jag förstår. Det är knäckande att drabbas av en sån här sjukdom. Kan du tala med din närståendes läkare för att få veta mer om just den variant som din närstående har och hur de tror att sjukdomen kommer utvecklas och i vilken takt? 
Svar på tråden Tips för Parkinsons sjukdom...