• Anonym (TS)

Tips för Parkinsons sjukdom...

En anhörig till mig har nyligen blivit diagnostiserad med parkinsons. Alla prover hen lämnat har varit bra. MR var bra. Ryggmärgsprov visade inte på något aavvikande. Övriga tester har varit normala dvs minne, koordination osv. Man har därför sagt att hen har vanlig parkinsons (först misstänkte man parkinsons plus). Hen tar medicin tre gånger per dag men det hjälper inte jätte mycket och är många biverkningar.
    Har ni tips på vad man ska fråga om hos vården? Vad finns det för övriga behandlingar?

• Svar på tråden Tips för Parkinsons sjukdom...
  • Anonym (Ullis)

Detta kan man göra.. 

Personen bör även undvika socker då det bidrar till att förvärra tillståndet genom inflammation. 

• Anonym (dottern)

Det finns många teorier om parkinsons, men sanningen är att i dagsläget kan man inte varken få sjukdomen att gå tillbaka eller bli botad. Allt man kan göra är att lindra symtomen. Allt annat är än så länge bara spekulationer.

Det finns flera typer av parkinsons och vissa typer av sjukdomen framskrider snabbare. 

Min mamma har parkinsons och hon har en långsamt utvecklad typ, så efter 10 år har hon ännu bara skakningar och darrningar. Hon är också helt klar i knoppen. Vissa får ju parkinson-demens. 

Vissa har den typen att de "fryser" till när de ska byta rörelse. Du får läsa på.

Jag är ledsen att din anhöriga är sjuk. Det är tufft att få ett sådant besked både för henne/honom och för dig. 

Min mamma går med rollator nu och det funkar faktiskt väldigt bra. Hon har även färdtjänst. Man får ta den hjälp man behöver allteftersom. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (TS)
    Anonym (dottern) skrev 2024-08-13 10:08:41 följande:

Det finns många teorier om parkinsons, men sanningen är att i dagsläget kan man inte varken få sjukdomen att gå tillbaka eller bli botad. Allt man kan göra är att lindra symtomen. Allt annat är än så länge bara spekulationer.

Det finns flera typer av parkinsons och vissa typer av sjukdomen framskrider snabbare. 

Min mamma har parkinsons och hon har en långsamt utvecklad typ, så efter 10 år har hon ännu bara skakningar och darrningar. Hon är också helt klar i knoppen. Vissa får ju parkinson-demens. 

Vissa har den typen att de "fryser" till när de ska byta rörelse. Du får läsa på.

Jag är ledsen att din anhöriga är sjuk. Det är tufft att få ett sådant besked både för henne/honom och för dig. 

Min mamma går med rollator nu och det funkar faktiskt väldigt bra. Hon har även färdtjänst. Man får ta den hjälp man behöver allteftersom. 

Min anhöriga är ännu inte i pensionsåldern och har flera år kvar till pension. Förloppet har gått snabbt. På ett halvår har det gått från skakningar i ena fingret till att skaka i händer, fötter och käke.
  • Anonym (dottern)
    Anonym (TS) skrev 2024-08-13 20:16:59 följande:
    Min anhöriga är ännu inte i pensionsåldern och har flera år kvar till pension. Förloppet har gått snabbt. På ett halvår har det gått från skakningar i ena fingret till att skaka i händer, fötter och käke.
    Jag förstår. Det är knäckande att drabbas av en sån här sjukdom. Kan du tala med din närståendes läkare för att få veta mer om just den variant som din närstående har och hur de tror att sjukdomen kommer utvecklas och i vilken takt? 
  • Anonym (TS)
    Anonym (dottern) skrev 2024-08-14 09:55:36 följande:
    Jag förstår. Det är knäckande att drabbas av en sån här sjukdom. Kan du tala med din närståendes läkare för att få veta mer om just den variant som din närstående har och hur de tror att sjukdomen kommer utvecklas och i vilken takt? 
    De vet inte själva. De trodde först det var parkinson plus just för att det gått så snabbt. Men jag blir förvirrad över att alla prover är bra. Nedbrytning av nervceller i hjärnan var normalt för åldern, MR röntgen visade ingenting. Vad jag förstått är det nervcellernas nedbrytning i hjärnan som skapar parkinsons, men det var normalt?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (TS) skrev 2024-08-15 09:53:45 följande:
    De vet inte själva. De trodde först det var parkinson plus just för att det gått så snabbt. Men jag blir förvirrad över att alla prover är bra. Nedbrytning av nervceller i hjärnan var normalt för åldern, MR röntgen visade ingenting. Vad jag förstått är det nervcellernas nedbrytning i hjärnan som skapar parkinsons, men det var normalt?
    Vad är symptomen? 
  • Anonym (TS)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-08-15 10:57:29 följande:
    Vad är symptomen? 
    Samma som Parkinsons. Skakningar i händer, fötter och käke. Långsamma rörelser, svaghet i händerna osv. Gått väldigt snabbt. Från första symptom dvs skakningar i pekfinger till detta på sex månader. Medicinen tar hen tre gånger per dag och det hjälper, men tar inte bort skakningarna helt. När hen fick medicinen så sades det att symptomen försvinner till en början, för att efter cirka fem år komma tillbaka då medicinen minskar i effekt. Här har medicinen haft effekt typ en månad.
Svar på tråden Tips för Parkinsons sjukdom...