-
-
Svar på tråden Trött på att jobba
-
Säg upp dig och jobba som personlig assistent eller liknande
-
Ok, men hur funkar det med utbildning för det? Hur mycket kan man tjäna? Tänker du att man jobbar natt och helg för att arbeta förre dagar?Anonym (G) skrev 2024-08-12 19:10:21 följande:
Säg upp dig och jobba som personlig assistent eller liknande
-
Samma dilemma här .
Älskar att jobba och bidra till samhället och har alltid varit mycket driven ( är ännu) men jobbet tar allt mer tid från mitt liv och familj.
Undrar som du om det går att försörja sig som personlig assistent?
Hur mycket man kan ha i månadsinkomst?
De flesta arbetarna inom denna bransch är ju inte ens på heltid?
Vill inte längre leva för att arbeta utan arbeta gör att leva.
-
Klart man kan leva på det finns det många som gör. Men man blir ej rik direkt.Anonym (Emelie) skrev 2024-08-12 19:44:33 följande:
Samma dilemma här .
Älskar att jobba och bidra till samhället och har alltid varit mycket driven ( är ännu) men jobbet tar allt mer tid från mitt liv och familj.
Fast man mår generellt bättre när man hjälper andra. och som personlig assistent så kan man fokusera på att hjälpa en person, man har tid till personen, man är en viktig del i personens liv. Därför kan det vara ett bra jobb för tex utbrända. Sen finns det nog vissa krävande uppdrag men generellt är det ett jobb med mkt frihet -
Man behöver ingen utbildning för detAnonym (Less) skrev 2024-08-12 19:15:53 följande:Ok, men hur funkar det med utbildning för det? Hur mycket kan man tjäna? Tänker du att man jobbar natt och helg för att arbeta förre dagar?
-
Ok, både skönt att höra att jag inte är ensam om detta dilemma, men å andra sidan tråkigt att du också känner så. Det är precis som du säger att jobbet äter för mycket tid och med pendlandet blir det ingen tid till barnen. Jag är separerad och bor inte tillsammans med någon mer som kan bidra ekonomiskt, så det blir ett evinnerligt slit hela tiden och inget för mödan på något sätt. Men för mig just idag, så är droppen att jag fick detta mejl om en uppgift som jag inte har kompetens för och som egentligen ligger på en annan enhet, men som min chef nog tycker att det är kul om hon kan casha in för och få någon av oss att göra, och nu var det mig hon frågade. Jag känner att jag kan göra det jag hinner och som jag klarar av, men inte en massa smörja som jag inte har kompetens för. Jag har mejlat min chef och sagt nej, men hon är inte tillbaka från sin semester på ett tag än. Fortsätter det med mer sådant här så får jag gå till vårdcentralen och be att bli sjukskriven och så får chefen berätta för hr varför vi sitter med andra enheters arbetsuppgifter. Jag är så arg nu. Jag undrar varför ingen mer undrar hur det kan komma sig att vi har effektiviserat så mycket överallt i samhället men ingen som jobbar har fått mer tid. Min mamma var hemma med oss barn medan min pappa jobbade och vi hade råd med hus och bil. Nu jobbar alla och de flesta har inte råd med en vettig bostad. Har jobbat en dag efter semestern och det känns som en evighet.Anonym (Emelie) skrev 2024-08-12 19:44:33 följande:
Samma dilemma här .
-
Arbetar du själv med det?Mia448 skrev 2024-08-12 19:50:08 följande:Klart man kan leva på det finns det många som gör. Men man blir ej rik direkt.
Fast man mår generellt bättre när man hjälper andra. och som personlig assistent så kan man fokusera på att hjälpa en person, man har tid till personen, man är en viktig del i personens liv. Därför kan det vara ett bra jobb för tex utbrända. Sen finns det nog vissa krävande uppdrag men generellt är det ett jobb med mkt frihet
Vad på ett ungefär är månadslönen på efter skatt?
Jag har ca 34k innan skatt på min nuvarande arbetsplats.
Är ensamstående med barn..så inkomsten har stor betydelse. Vi bor i bostadsrätt vilket kostar. -
Liknande situation hos oss också.Anonym (Less) skrev 2024-08-12 22:53:06 följande:Ok, både skönt att höra att jag inte är ensam om detta dilemma, men å andra sidan tråkigt att du också känner så. Det är precis som du säger att jobbet äter för mycket tid och med pendlandet blir det ingen tid till barnen. Jag är separerad och bor inte tillsammans med någon mer som kan bidra ekonomiskt, så det blir ett evinnerligt slit hela tiden och inget för mödan på något sätt. Men för mig just idag, så är droppen att jag fick detta mejl om en uppgift som jag inte har kompetens för och som egentligen ligger på en annan enhet, men som min chef nog tycker att det är kul om hon kan casha in för och få någon av oss att göra, och nu var det mig hon frågade. Jag känner att jag kan göra det jag hinner och som jag klarar av, men inte en massa smörja som jag inte har kompetens för. Jag har mejlat min chef och sagt nej, men hon är inte tillbaka från sin semester på ett tag än. Fortsätter det med mer sådant här så får jag gå till vårdcentralen och be att bli sjukskriven och så får chefen berätta för hr varför vi sitter med andra enheters arbetsuppgifter. Jag är så arg nu. Jag undrar varför ingen mer undrar hur det kan komma sig att vi har effektiviserat så mycket överallt i samhället men ingen som jobbar har fått mer tid. Min mamma var hemma med oss barn medan min pappa jobbade och vi hade råd med hus och bil. Nu jobbar alla och de flesta har inte råd med en vettig bostad. Har jobbat en dag efter semestern och det känns som en evighet.
Läggs bara på mer och mer och det känns som att man aldrig hinner sätta sig in i det nya förrän något nytt ska läras in.
Det är ett evigt ekorrhjul och jag blir helt dränerad och orkar knappt med mina barn och tappar kontakten med allt flera vänner då jag inte orkar med något utanför arbetet.
Vi har blivit som robotar och balansen mellan arbete och fritid existerar knappt.
Så less -
Såna här trådar gör mig glad at jag har sökt sjukersättning.
Chill att slippa jobba. -
Förstår dig. Ständiga förändringar som skapar stress. Instängd känsla och sällan någon glädje.
Finns 100 000-tals människor som aldrig har bidragit och som heller inte kommer göra det så du behöver inte känna den pressen på dig, enligt mig.
Du kanske ska testa att arbeta med något som är mindre avancerat ett tag. Bara för att ha ett arbete och kanske inte på heltid.
Få lite mer frihet om din ek situation klarar av att du arbetar halvtid.