Bonus tonåring
Hej!
Jag känner att jag behöver råd om hur våran (snart) ohållbara situation ser ut.
Jag och min sambo har varit tillsammans i två år. Jag har två barn med mig in i relationen och han har inga.
Och jag vet inte vad jag ska ta mig till snart, min sambo sa igår att han känner sig som en främling hemma. Att allt är jobbigt med äldsta dottern på 12 ½ år.
Jag vet precis vad han menar och försöker förstå och hitta lösningar till problemet.
Han går jätte bra med yngsta dottern som bor varannan vecka. Äldsta är alltid hos mig pga hennes biopappa har förlorat både umgängesrätt och vårdnad.
Så hon har varit ?faderslös? sen 6-7 års åldern.
Nu tycker min sambo att hon är jobbig och lat, tar inga initiativ till något. Är bara på sitt rum med telefonen osv.
Jag försöker se det från andra hållet också, en tjej som gått in i tonåren, har det jobbigt med känslor och allt som hör till.
Jag försökte igår att förklara hur en tonåring är och att det är såhär, det slarvas ibland och man får påminna. Men hur jag än vänder och vrider situationen så tycker min sambo att tillvaron är en pärs.. Jag försöker medla att han också har ett stort ansvar när det kommer till hans vuxenroll att försöka engagera sig i henne. Inte att han ska ta en papparoll. Men det kräver kanske lite mer än att springa runt och leka med en 7 åring. Kanske skicka ett sms eller något roligt han sett på telefonen under dagen.
Så nu står jag här lite handfallen och vet inte riktigt vad vi ska göra, ska jag lämna eller vad gör man?
Dottern är väldigt introvert och tar tid på sig att välkomna nya människor i sin närhet. Sambon arbetar mellan 08-22/23 nästan alla dagar (egenföretagare). Så han hinner aldrig hem innan hon har lagt sig för att sova. Och det är väl där mitt största problem ligger, att han förväntas få kramar och massa kärlek av en tonåring som han ser varannan vecka i förbifarten.
Hans försvar är att han inte har egna barn och då är det lättare med ett litet barn. Och nu blev han in slängd till en tonårig istället. Jag försöker även där att parera med att man per automatik inte blir en bra tonårsföräldrar bara för att man får varit med och bytt blöja på en bebis.
Råd någon?