Anonym (Imse) skrev 2024-08-11 10:51:02 följande:
Är storasyster familjehemsplacerad alltså? Hur länge har hon varit hos er?
Nu förespråkar jag absolut inte att familjehemsbarn är något slit-och-släng eller inte ska få stanna i sin familj - men i det här fallet, där 8-åringen riskerar att skadas - så kanske en omplacering är vad som behövs?
I början när jag läste ditt inlägg tänkte jag att flickan borde få en kontaktfamilj eller liknande så att ni kan sära på flickorna då och då så att 8-åringen får lite andrum.
Jag tycker att situationen du beskriver blir lite värre för varje inlägg och det blir ju tydligt att 8-åringen behöver skyddas.
Förstår att du älskar dem båda och det är jättesynd om storasyster, men vad hon behöver är kanske att komma bort för att kunna bryta beteendet. Om hon inte förstår och ni hela tiden måste vakta, så kommer hon aldrig kunna bryta det i närheten av lillasyster.
Hade hon varit ert biologiska barn hade jag som sagt tänkt kontaktfamilj eller avlastningshem eller liknande för henne, så att hon kan komma bort och bryta beteendet åtminstone några dagar/veckor i månaden.
Men är hon familjehemsplacerad, ja jag vet inte, det är ju supersvårt och storasyster ska ju egentligen få stanna i sin familj, men samtidigt, jag hade nog inte kunnat låta bli att tänka att jag måste skydda den lilla i första hand. Kanske måste storasyster bo i en familj där inga andra barn finns, eller istället bo med äldre barn, så att hennes utveckling kan främjas?
Det händer att biologiska barn inte kan bo kvar hemma för att syskon far illa av det, eller riskerar att skadas allvarligt. Att flytta barnet helt och hållet är givetvis inte den första åtgärden man tar till, men det händer. Detta skulle kunna vara ett sånt fall, bortsett från att storasyster inte är biologisk.