Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Extremt avundsjuk storasyster

Håller med ovanstående. Det är en sak att ett syskon är lite klängigt, men detta är över alla gränser, och att försöka hindra någon från att gå på toaletten är som sagt en form av våld. Ni måste skydda lillasyster och storasyster måste utredas så snart som möjligt. Hennes beteende är inte normalt. 

Storasyster har definitivt autistiska drag. Dit hör de sociala svårigheterna, gränslösheten samt nedsatt inlevelseförmåga. 

Men att t om vilja kontrollera någon annans toalettbesök är extremt och inte typiskt för autism. Storasyster kan ha flera diagnoser. 

Som skrevs ovan TS, det blir värre för varje inlägg du skriver. Jag undrar också om storasyster är familjehemsplacerad hos er. Om hon har bott hos er nästan hela sitt liv vore det förstås hemskt om hon tvingades flytta, men lillasyster far illa som det är nu. Ni måste ta detta på allvar. Ni måste skydda ert biologiska barn i första hand. Risken är att det blir värre också, när storasyster blir äldre. Hon verkar ha stora svårigheter och behöver verkligen hjälp, men lillasyster behöver också skyddas från henne. 

Anonym (Imse) skrev 2024-08-11 10:51:02 följande:

Är storasyster familjehemsplacerad alltså? Hur länge har hon varit hos er?

Nu förespråkar jag absolut inte att familjehemsbarn är något slit-och-släng eller inte ska få stanna i sin familj - men i det här fallet, där 8-åringen riskerar att skadas - så kanske en omplacering är vad som behövs?

I början när jag läste ditt inlägg tänkte jag att flickan borde få en kontaktfamilj eller liknande så att ni kan sära på flickorna då och då så att 8-åringen får lite andrum.

Jag tycker att situationen du beskriver blir lite värre för varje inlägg och det blir ju tydligt att 8-åringen behöver skyddas.

Förstår att du älskar dem båda och det är jättesynd om storasyster, men vad hon behöver är kanske att komma bort för att kunna bryta beteendet. Om hon inte förstår och ni hela tiden måste vakta, så kommer hon aldrig kunna bryta det i närheten av lillasyster.

Hade hon varit ert biologiska barn hade jag som sagt tänkt kontaktfamilj eller avlastningshem eller liknande för henne, så att hon kan komma bort och bryta beteendet åtminstone några dagar/veckor i månaden.

Men är hon familjehemsplacerad, ja jag vet inte, det är ju supersvårt och storasyster ska ju egentligen få stanna i sin familj, men samtidigt, jag hade nog inte kunnat låta bli att tänka att jag måste skydda den lilla i första hand. Kanske måste storasyster bo i en familj där inga andra barn finns, eller istället bo med äldre barn, så att hennes utveckling kan främjas?

Det händer att biologiska barn inte kan bo kvar hemma för att syskon far illa av det, eller riskerar att skadas allvarligt. Att flytta barnet helt och hållet är givetvis inte den första åtgärden man tar till, men det händer. Detta skulle kunna vara ett sånt fall, bortsett från att storasyster inte är biologisk. 

Jag tycker också att det låter som hon har någon form av begåvningsnedsättning. Därav de svaga resultaten i skolan, samt att hon identifierar sig så starkt med sin fyra år yngre halvsyster. Hon är intellektuellt och mentalt på hennes nivå, och nu börjar systern växa ifrån henne. Vilket hon inte kan acceptera utan klamrar sig fast.

Man kan ha en begåvingsnedsättning och ändå klara en hel del som jämnåriga klarar, samt sköta sig i skola och avlastningshem. Även 7-8-åringar klarar det. Det kan också vara så att hon "bara" är svagbegåvad, dvs hon ligger på gränsen mellan intellektuell funktionsnedsättning och normalbegåvning. Många svagbegåvade hänger med hyfsat i undervisningen de första skolåren. Ju äldre barnet blir, ju högre kunskapskrav som ställs, desto tydligare blir skillnaderna mellan dessa barn och jämnåriga. Desto svårare får de att klara kunskapsmålen.

Jag förstår att pappan inte vill behöva välja mellan sina barn. Men om lillasyster far illa av storasysters beteende, kanske han ändå får acceptera att ni måste flytta isär? Om ingen annan lösning finns.

Lillasyster behöver andrum samt ska kunna känna sig trygg i sitt eget hem, det ska alla barn kunna. Hon får bo hos dig, storasyster hos pappan. På så sätt överges ingen av dem, och ni kan självklart fortsätta träffas allihop. Men ni bör nog inte lämna flickorna ensamma om det inte fungerar.

Svar på tråden Extremt avundsjuk storasyster