Inlägg från: Anonym (Imse) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Imse)

Extremt avundsjuk storasyster

För det första så bör inte storasyster få tillgång till sin telefon om lillasyster inte är hemma. Då kan hon inte skicka sms.

För det andra, när lillasyster är hos kompis så får ju ni föräldrar aktivera storasyster. Baka, gå en promenad, hitta på en aktivitet, rita/pyssla, fånga något intresse som hon gillar och som blir meningsfullt, så hon bygger sin egen person och inser att hon är kapabel även utan lillasyster. Om hon inte har vänner så får ju ni föräldrar steppa in och bygga upp henne först. Hon bör också få börja på någon altivitet som tar henne hemifrån tex spela instrument, rida, dans, eller någon annan sport.

Ni bör även ta kontakt med någon utifrån, kuratorn på skolan kan vara bra att börja med. Skulle det behövas kan denne lotsa er vidare till tex bup.

• Anonym (Imse)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-08-10 22:12:46 följande:

Tack för ditt svar! 

när lillasyster är iväg är storasyster såklart med oss, men hon är oftast tjurig eller går undan efter ett tag och visar öppet missnöje över att inte få vara med lillasyster. vi har försökt med allt möjligt men det är som att hon blir lite blockerad när lillasyster inte är hemma, och inte kan fokusera på något annat än vad lillasyster kan tänkas göra och hur roligt lillasyster har det. 

storasyster har gått i både ridning och fotboll men velat avsluta båda aktiviteterna då hon inte tyckte det var roligt. Jag tror i ärlighetens namn att hon inte kan hitta något som är så roligt som att vara med lillasyster, och att om hon ska börja i någon ny aktivitet så kommer den bara duga om lillasyster också är med i den, vilket inte är möjligt då dom är i så olika åldrar och automatiskt skulle hamna i olika grupper.

storasyster har gått hos kurator senaste året, hon har mycket andra besvär också som gör att hon går dit så jag vet inte om dom ens hunnit nysta i syskon-relationsproblemet ännu. Men oavsett så tror jag att storasyster själv inte ser det här som ett problem, mer än att hon Känner sig bortvald av lillasyster som är hennes allt.

Jag tror att ni bör försöka söka hjälp från någon med lite annan utbildning än kurator. En kurator är jättebra men en psykolog kanske är bättre på att nysta i det här, med tanke på det ni redan gjort.

En tanke, skulle storasyster må bra av att få ett djur? En hund (om ni som familj är beredda på att ta ansvar såklart) eller en katt? Kanin/marsvin? Något hon kan fokusera på och lägga den kärlek hon vill lägga på lillasystern.

Er dotter verkar ha fastnat i det här. Kanske är det egentligen inte lillasyster som egentligen är fokuset heller, utan det hon representerar? Storasyster är ju 12 år och snart tonåring, börjar lämna barndomen och bli stor, medan lillasyster fortfarande är ett barn. Det kan ju vara så att det är superjobbigt för storasyster att utvecklas, både kroppsligt och mentalt, och undermedvetet fastnar hon i att är hon med lillasyster och lillasyster är med henne, så kan hon själv fortsätta att vara barn?

Istället för att säga till storasyster vad hon får och inte får göra, försök prata känslor med henne. Vad känner hon, hur tänker hon, och då inte om lillasyster utan om allt annat runtomkring: hur känns det att bli stor, att snart börja högstadiet (nästa år?), vad känns jobbigt och vad känns bra?
  • Anonym (Imse)

Är storasyster familjehemsplacerad alltså? Hur länge har hon varit hos er?

Nu förespråkar jag absolut inte att familjehemsbarn är något slit-och-släng eller inte ska få stanna i sin familj - men i det här fallet, där 8-åringen riskerar att skadas - så kanske en omplacering är vad som behövs?

I början när jag läste ditt inlägg tänkte jag att flickan borde få en kontaktfamilj eller liknande så att ni kan sära på flickorna då och då så att 8-åringen får lite andrum.

Jag tycker att situationen du beskriver blir lite värre för varje inlägg och det blir ju tydligt att 8-åringen behöver skyddas.

Förstår att du älskar dem båda och det är jättesynd om storasyster, men vad hon behöver är kanske att komma bort för att kunna bryta beteendet. Om hon inte förstår och ni hela tiden måste vakta, så kommer hon aldrig kunna bryta det i närheten av lillasyster.

Hade hon varit ert biologiska barn hade jag som sagt tänkt kontaktfamilj eller avlastningshem eller liknande för henne, så att hon kan komma bort och bryta beteendet åtminstone några dagar/veckor i månaden.

Men är hon familjehemsplacerad, ja jag vet inte, det är ju supersvårt och storasyster ska ju egentligen få stanna i sin familj, men samtidigt, jag hade nog inte kunnat låta bli att tänka att jag måste skydda den lilla i första hand. Kanske måste storasyster bo i en familj där inga andra barn finns, eller istället bo med äldre barn, så att hennes utveckling kan främjas?

• Anonym (Imse)

Vad säger din man om det hela?

Svar på tråden Extremt avundsjuk storasyster