Inlägg från: Anonym (Sanne) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sanne)

Göra NPF-utredning mot barnets vilja? (10-åring)

Mitt barn ska genomgå en npf-utredning p g a att en psykolog på traumaenheten där hen vårdas efter ett trauma tyckte att det ska göras en sådan utredning. 

Varken vi föräldrar, skola eller andra vårdinstanser håller med om att barnet visar eller nånsin har uppvisat något som sjulle kunna knytas an till npf. Barnet själv vill inte utredas då hon just nu går igenom så mycket annat jobbigt i och med traumat (upprepade övergrepp). 

Kan barnet själv avbryta en sådan utredning? Nån som vet?

• Svar på tråden Göra NPF-utredning mot barnets vilja? (10-åring)
  • Anonym (Sanne)

Tack för alla era svar! 
    Det har känts så jäkla ironiskt längs hela vägen, då jag hör om så många som väntar på BUP-tider, många som desperat vill få utreda sina barn m m, men som inte får tider eller hånas för sina önskningar. 
    Här var det tvärtom, jag tror helt enkelt vi stötte på en besserwisser-psykolog som INTE gillade att bli emotsagt. 
    Utredningen skulle absolut utföras på direkten. 

Efter mycket om och men och alla tester samt samtal med skola, vård och oss föräldrar var psykologen tvungen att erkänna att barnet inte har någon diagnos. ("Hon HAR diagnos, men vi kan inte sätta den! är psykologens tragikomiska uttalande. 😂) Samma psykolog utredde min kompis barn. Det barnet kan 1000 PI-decimaler, kan inte cykla eller simma, har selektiv mutism, selektiv ätovilja, står på Kastrup och räknar flygplan, klarar inte skolan p g a torgskräck m m. Psykologen HÅNADE min kompis som lite försynt sa att barnet nog har autism. "Det är JAG som är psykolog, inte du."

Så, precis som ni skrev så är barnet nu mer traumatiserat än innan och har fått noll hjälp med det hon egentligen behöver hjälp med. Vilket skämt! Ett jäkligt dåligt sådant! 

Svar på tråden Göra NPF-utredning mot barnets vilja? (10-åring)