• Anonym (Sanne)

Göra NPF-utredning mot barnets vilja? (10-åring)

Mitt barn ska genomgå en npf-utredning p g a att en psykolog på traumaenheten där hen vårdas efter ett trauma tyckte att det ska göras en sådan utredning. 

Varken vi föräldrar, skola eller andra vårdinstanser håller med om att barnet visar eller nånsin har uppvisat något som sjulle kunna knytas an till npf. Barnet själv vill inte utredas då hon just nu går igenom så mycket annat jobbigt i och med traumat (upprepade övergrepp). 

Kan barnet själv avbryta en sådan utredning? Nån som vet?

• Svar på tråden Göra NPF-utredning mot barnets vilja? (10-åring)
  • Anonym (c)

Under pågående traumabehandling ska inga såna utredningar göras ändå då det är stor risk att utredningen får felaktigt resultat.

• ciann

Hur tänker de där?

Trauma och NPF överlappar och ger liknande symtom. Inte helt ovanligt att barn felaktigt får NPF, när det egentligen är trauma. 

• Anonym (Kleo)

Kan bara hålla med övriga. Symtom på trauma och npf liknar varandra. En sån utredning löper stor risk att få felaktigt resultat. 

• Anonym (v)

Tja, jag blev hårt pressad, nästintill tvingad att göra en utredning som 18-åring, då tycker jag att man kan tvinga en 10-åring. 

• Anonym (.)
    Anonym (Sanne) skrev 2024-08-10 19:18:09 följande:
    Göra NPF-utredning mot barnets vilja? (10-åring)

Mitt barn ska genomgå en npf-utredning p g a att en psykolog på traumaenheten där hen vårdas efter ett trauma tyckte att det ska göras en sådan utredning. 

Varken vi föräldrar, skola eller andra vårdinstanser håller med om att barnet visar eller nånsin har uppvisat något som sjulle kunna knytas an till npf. Barnet själv vill inte utredas då hon just nu går igenom så mycket annat jobbigt i och med traumat (upprepade övergrepp). 

Kan barnet själv avbryta en sådan utredning? Nån som vet?

Nej.
    Trauman är förmodligen orsaken till de "symptom" som psykologen ser.
    NPF-diagnoser är omtvistade. 
    Trauman orsakar stress, ditt barn lider av PTSD. Det är detta som ska behandlas, inget annat.

Låt inte ditt barn utredas mot dennes vilja. Det blir då ytterligare ett övergrepp på ditt barn. (psykologiskt sådant.)
  • Anonym (c)
    Anonym (v) skrev 2024-08-10 20:26:40 följande:

Tja, jag blev hårt pressad, nästintill tvingad att göra en utredning som 18-åring, då tycker jag att man kan tvinga en 10-åring. 

Vi vet men kan TS barn få stå utanför ditt eget trauma? Jättekonstigt med tanke på vad du brukar skriva om saken att då tvinga ett barn att göra en utredning...
  • Anonym (mkpbhgt)
    Anonym (.) skrev 2024-08-10 20:32:34 följande:
    Nej.
    Trauman är förmodligen orsaken till de "symptom" som psykologen ser.
    NPF-diagnoser är omtvistade. 
    Trauman orsakar stress, ditt barn lider av PTSD. Det är detta som ska behandlas, inget annat.

Låt inte ditt barn utredas mot dennes vilja. Det blir då ytterligare ett övergrepp på ditt barn. (psykologiskt sådant.)
    Är npf-diagnoser omtvistade (utanför Frankrike)?

Det visste jag inte. På vilket sätt är de omtvistade, och varför? 
  • Anonym (Vera)
    Anonym (mkpbhgt) skrev 2024-08-10 20:38:24 följande:
    Är npf-diagnoser omtvistade (utanför Frankrike)?

Det visste jag inte. På vilket sätt är de omtvistade, och varför? 

De är omtvistade i Sverige och USA i alla fall vet inte hur det är med andra länder. Kritiken handlar om att NPF är helt nytt och att det inte verkar finnas någon hejd på hur många som får en diagnos på vissa ställen i USA har 20% av alla skolpojkar ADHD. Att medicinera med amfetamin är också kontroversiellt. 

Det här är INTE mina åsikter jag svarar bara på DIN fråga. 

• Anonym (Sanne)

Tack för alla era svar! 
    Det har känts så jäkla ironiskt längs hela vägen, då jag hör om så många som väntar på BUP-tider, många som desperat vill få utreda sina barn m m, men som inte får tider eller hånas för sina önskningar. 
    Här var det tvärtom, jag tror helt enkelt vi stötte på en besserwisser-psykolog som INTE gillade att bli emotsagt. 
    Utredningen skulle absolut utföras på direkten. 

Efter mycket om och men och alla tester samt samtal med skola, vård och oss föräldrar var psykologen tvungen att erkänna att barnet inte har någon diagnos. ("Hon HAR diagnos, men vi kan inte sätta den! är psykologens tragikomiska uttalande. 😂) Samma psykolog utredde min kompis barn. Det barnet kan 1000 PI-decimaler, kan inte cykla eller simma, har selektiv mutism, selektiv ätovilja, står på Kastrup och räknar flygplan, klarar inte skolan p g a torgskräck m m. Psykologen HÅNADE min kompis som lite försynt sa att barnet nog har autism. "Det är JAG som är psykolog, inte du."

Så, precis som ni skrev så är barnet nu mer traumatiserat än innan och har fått noll hjälp med det hon egentligen behöver hjälp med. Vilket skämt! Ett jäkligt dåligt sådant! 

• felicityporter
    Anonym (Sanne) skrev 2024-11-01 23:49:46 följande:

Tack för alla era svar! 
    Det har känts så jäkla ironiskt längs hela vägen, då jag hör om så många som väntar på BUP-tider, många som desperat vill få utreda sina barn m m, men som inte får tider eller hånas för sina önskningar. 
    Här var det tvärtom, jag tror helt enkelt vi stötte på en besserwisser-psykolog som INTE gillade att bli emotsagt. 
    Utredningen skulle absolut utföras på direkten. 

Efter mycket om och men och alla tester samt samtal med skola, vård och oss föräldrar var psykologen tvungen att erkänna att barnet inte har någon diagnos. ("Hon HAR diagnos, men vi kan inte sätta den! är psykologens tragikomiska uttalande. 😂) Samma psykolog utredde min kompis barn. Det barnet kan 1000 PI-decimaler, kan inte cykla eller simma, har selektiv mutism, selektiv ätovilja, står på Kastrup och räknar flygplan, klarar inte skolan p g a torgskräck m m. Psykologen HÅNADE min kompis som lite försynt sa att barnet nog har autism. "Det är JAG som är psykolog, inte du."

Så, precis som ni skrev så är barnet nu mer traumatiserat än innan och har fått noll hjälp med det hon egentligen behöver hjälp med. Vilket skämt! Ett jäkligt dåligt sådant! 

Åh men herregud, jag beklagar verkligen att ni hade sån otur med psykologen. Vissa bör verkligen inte arbeta med människor överhuvudtaget, särskilt inte barn. 😔 Jag hoppas din dotter en dag kan skratta åt eländet istället, trots att jag förstår att det måste kännas både jobbigt och enormt kränkande just nu.
Svar på tråden Göra NPF-utredning mot barnets vilja? (10-åring)