Inlägg från: Anonym (Maktlös) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maktlös)

Har makten slutat att utgå från folket?

KillBill skrev 2024-08-25 10:51:38 följande:
    Idag lyckas präster i Svenska Kyrkan nästan alltid  övertyga brudparet om det olämpliga med denna osvenska sed där kvinnan behandlas som en ägodel som en man ger till en annan och därför är ceremonin inte så vanlig. 

Varför påstod du att förslag om regler i Svenska kyrkan skulle strida mot svensk grundlag? Det stämmer ju inte? 
    Svara på mina frågor först, sen får du svar=)
    Jag kan utveckla mitt svar mer.

Det ska vara en ömsesidig dialog;)
  • Anonym (Maktlös)
    KillBill skrev 2024-08-25 11:27:41 följande:
    Kan du förtydliga vilken fråga som du vill att jag besvarar?

Ser inte du att det skulle leda till konsekvenser om vi förbjöd brudöverlämningen?

Då ska du ha med i beräkningen att Svenska kyrkan gör  viktiga insatser för den lilla människan och att det finns en risk att endel inte vill betala kyrkoskatten i ren protest. För alla tänker inte som dig och tycker inte överlämningen är ett stort problem, endel vill ha det så för att vi har gjort det till en tradition även om traditionen är osvensk.

Lämna dina värderingar åt sidan för en stund. Så ska jag sedan besvara din fråga =)

Om du lyckas så ska jag utveckla mitt svar. Om du misslyckas och duckar frågan (igen) så får du inget svar ;) 

• Anonym (Maktlös)
    KillBill skrev 2024-08-25 12:11:56 följande:
    Som jag tidigare berättat lyckas präster i Svenska Kyrkan nästan alltid  övertyga brudparet om det olämpliga med denna osvenska sed där kvinnan behandlas som en ägodel som en man ger till en annan och därför är ceremonin inte så vanlig.

Därför tror jag att konsekvenserna om Svenska Kyrkan helt upphörde med att tillåta denna tveksamma ceremoni skulle vara ytterst begränsad (Svenska Kyrkan behöver självklart förklara bakgrunden till beslutet)

För mig är det en självklarhet att trossamfunden i Sverige själva har rätt att beslut  över de ceremonier som ska gälla i det egna trossamfunden.

Nu åter till dig. Varför påstod du att förslag om regler i Svenska kyrkan skulle strida mot svensk grundlag? Det stämmer ju inte? 
    Herre min Gud, du klarar bara av att resonera utifrån ditt resonemang.  Nu har du hunnit göra mig religiös också! Fan!
    Jag ska be för dig, du behöver omvändelse och det är omgående=)

Att präster övertygar brudparen är bara olämpligt i sig!
    Att upplysa brudparen om att det är olämpligt är någonting annat. 

Många gör det för att hedra en förälder och ser det som en vacker gest. Att införa förbud skapar bara irritation och det är många präster som varnar för detta också. Det behöver inte finnas fler skäl att gå ur Svenska Kyrkan och det finns en poäng i det eftersom Svenska kyrkan fyller en mycket viktig funktion i vårt samhälle.

För att du ska bli klok på mitt resonemang så krävs det lite bakrundsinfon först. Det är nämligen en väldigt hårfin gräns som du förmodligen inte har tänkt på.

Bakgrundsinformation:

En stelbent präst får exempelvis vägra viga samkönade par men det finns också en möjlighet att bli vigd av en präst om paren är samkönade. Det finns en valmöjlighet åt båda hållen.  
    Här tycker jag att det är bra att det finns en möjlighet för då tar man hänsyn till religionsfriheten om det går emot prästens trosuppfattning. 
    Att en del präster kan kringgå att viga samkönade par är pga. prästerna omfattas av vigselrätt och inte vigselplikt

Det är inte många som tänker på det, men så är det.

Det går att hitta en liknande lösning för brudöverlämningen, den präst som inte föredrar brudöverlämningen ska inte vara tvungen att utföra det om det går emot ens trosuppfattning, men den präst som inte har någonting emot det ska kunna viga på ett sätt som behagar brudparen. 

Så ja, att införa ett förbud är indirekt en inskränkning mot religionsfriheten. Dels mot paren som föredrar brudöverlämning men också mot prästerna som inte ser det som ett problem ( alla präster ser det inte som ett problem).
    Självklart ska vi också ta hänsyn till prästerna som inte vill viga enligt en  osvensk tradition, det vore fel att tvinga åt andra hållet också! Prästerna omfattas inte av en plikt ( förutom tystnadsplikten och anmälningsplikten).

Det är alltså lika illa som när M inför förbud. Det är farligt när vi ska förbjuda andras uppfattningar. Det är en hårfin gräns som inte blir tydlig om man inte tänker till.

Det finns alltid två sidor av ett mynt även om du föredrar att bara se det ur ditt perspektiv. Antingen har vi en exkluderande kyrka eller en inkluderande kyrka. Väljer man att införa ett förbud så har vi fått en kyrka som exkluderar den grupp som har ett annat synsätt på brudsöverlämningen.

Tydligare än så här kan jag inte vara. Förstår du nu att vi faktiskt tullar på religionsfriheten om vi skulle införa ett förbud? 
  • Anonym (Maktlös)
    Rataxes skrev 2024-08-25 11:18:42 följande:
    Marxistkyrkan har inga som helst problem med att samarbeta med islamic relief och ibn rushd, en tradition från Nordamerika är däremot fruktansvärd.

Jag är stolt över att mina barn inte är med i marxistkyrkan.
    Jag vet, det är det som blir så skevt när sossarna proklamera för en enda synvinkel. Sossarna har satt sig själva i skiten och gjort sig beroende av röster från mellanöstern.

Du ska kunna välja vilken kyrka du vill . Alla behöver inte hålla med, men är man öppen för att bygga Moskéer som inte är en "svensk tradition" så borde sossarna klara av att hantera lite inspiration från andra länder  också.

Vilket förbud kommer här näst? 
  • Anonym (Maktlös)
    Rataxes skrev 2024-08-25 14:56:07 följande:
    Danmark har inte vanstyrts av vare sig Reinfelet, en gurgelmumlande korvfader eller en ilsken Maktalena.
    Haha! "Reinfelet"  och "Maktalena" den var ny för mig=)

Danmark vågar ta till åtgärder.

Du minns hur sur Maktalena blev över trollfabrikerna och Löfven som inte ville att vi skulle bygga murar?
    -Nu vill Norge, Danmark och Finland införa sina egna murar mot Sverige.
    Varken investerare eller grannländer vill ta i oss med tång.

När vi för engångs skull har ett företag som vill investera i sketna Sverige så har vi ett förbund som vill jaga bort ett företag som bidrar till miljöomställningen som miljömupparna föredrar. Man kan verkligen undra hur viktig det är med den gröna omställningenFlört

Att företag med kollektivavtal också drabbas det skiter LO fullständigt i. Det viktigaste för LO är att behålla makten likt Maktalena.

Det värsta är egentligen inte att LO gör så här ( jag förväntar mig att LO gör så), det sjukaste är när sossarna säger att det är rekordmånga som är arbetslösa med SD-regeringen...

" Sverige blir fattigare med Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson" 
    -Nahä? Skulle socialdemokraterna tänka sig att hjälpa till? Ta sig ett litet snack med LO kanske? =)

Bara en liten tanke som slog mig=)

Maktlös men inte tanklös:)
  • Anonym (Maktlös)
    Padirac skrev 2024-08-25 17:05:10 följande:
    Så länge kyrkan X inte bryter mot några lagar får den kyrkan göra vad och hur den vill. Andra kyrkor får göra som de vill. 

Det är religionsfrihet. Men det kanske finns någon religion som inte har några traditioner och riter för sina ritualer 
    Nämen, jag är i chock! Lite glad=)

Jag håller med dig.
  • Anonym (Maktlös)
    Anonym (Man41) skrev 2024-08-25 13:53:12 följande:

Att jämföra sig med Danmark är bra. Då Danmark också har en fantastisk demokrati och ett bra samhälle. 

Danmark må ha gått om oss från att Sverige hade en starkare ekonomi på 50, 60 och 70 talet. Vi måste inte bli bättre än Danmark då jag önskar dem fortsatta framgångar. Vi ska fokusera på att bli bättre oberoende hur bra det går för Danmark.

Sverige är en av världens finaste demokratier.

Ja, i praktiken är den fin men vi förvaltar inte demokratin. Lite milt utryckt så är demokratin skadad, den behöver få lite omvårdnad för att den ska återhämta sig.

Det skulle inte skada att ta lite inspiration från Danskarna, så länge jag sliper språket så är jag nöjd=)
  • Anonym (Maktlös)
    Anonym (On point) skrev 2024-08-25 18:21:05 följande:
    Hur skiljer sig den Danska demokratin från vår Svenska demokrati. Vad är det i den som vi saknar?
    Sverige halkar efter på korruptionslistan. Danmark rankas som det minst korrupta landet i världen.

Det hade varit fint att få stiga lite i rankningen likt Danskarna. Sverige är ett sjunkande skepp.
  • Anonym (Maktlös)
    KillBill skrev 2024-08-25 20:34:25 följande:
    Ja resultatet av 18 år högermajoritet i riksdagen syns tydlig..
    Jaha! Var det därför Maggan blev sur över att inte få samarbeta med M? Sossarna fick inte vara med och infiltrera statsförvaltningen längre?
  • Anonym (Maktlös)
    KillBill skrev 2024-08-25 21:21:59 följande:

Vilket semantiskt svammel.

Nej det är inte olämpligt att en präst argumenterar för/övertalar någon att gifta sig i enlighet svenska kyrkans traditionella ceremonier utan tvärtom så är det är bra att kyrkan lyfter fram det olämpliga med en ceremoni som har sin grund gamla och osvenska traditioner (där kvinnan behandlas som en ägodel som en man ger till en annan).

Svenska grundlagar, särskilt Regeringsformen, ger trossamfund omfattande rätt att bestämma över sina egna ritualer och religiösa praxis. Denna rättighet är skyddad genom religionsfriheten och så länge verksamheten inte bryter mot annan svensk lagstiftning, såsom diskrimineringslagen eller andra civilrättsliga bestämmelser så kan trossamfundens själva fatta beslut kring sina egna ritualer och ceremonier.   Därför är ditt påstående om att Svenska Kyrkan skulle bryta mot svensk lag om den inte tillät brud-överlämning helt fel.

Då önskar jag sossarna ett stort lycka till, för det lär behövas ;)

En sida av myntet är tydligt?

Vet du vad?! Du är inte så tokig ändå. Det har blivit uppenbart att M och S är av samma skrot och korn.

En andlig uppenbarelse har passerat igenom min kropp.
    Min polett har slutligen trillat ner!

Tack för hjälpen =)

• Anonym (Maktlös)
    nattuw skrev 2024-08-29 22:28:19 följande:
    Det kan finnas anledning till oro oavsett vilket parti som kommer till makten. Ett socialdemokratisk parti med ambitioner att urholka demokratin är inte bättre än ett högerkonservativt parti med ambitioner att urholka demokratin.
    Det var nyktert skrivet av dig.
    Det finns all anledning till oror och särskilt när politiker inte vill nysta i grundproblematiken. Politiker använder sina väljare som en spelbricka i det politiska spelet och folket beter sig som dumma får som sväljer det politikerna säger med hull och hår.

För se dig omkring, inte är stadsförvaltningen välfungerande, för om den hade varit det då hade skolan, polisen, kriminalvården, vård och omsorg osv varit välfungerande verksamheter, vist, den hade inte varit perfekt men statsförvaltningen hade varit betydligt bättre än vad den är nu.

Tyvärr är statsförvaltningen  skadad och den är svår att reparera när många är innästlade i skiten själva, konsekvensen blir att topparna har en personlig vinning att skydda varandra. Vi har ett system som ska skydda demokratin, men när politiker föredrar makt före demokratin och kör med egna  regler så är vi körda när topparna snarare belönas än bestraffas. 

Ideologier och religioner ligger nära till hands. Politiker som kör med sin skrämselpropaganda för att driva igenom sin ideologi är tyvärr ett vinnande koncept när befolkningen inte kan resonera eller tänka efter eget huvud. Men det är egentligen inte så konstigt, vi får en befolkning som blir dummare då politiker vill göra oss dummare. På våra högskolor värderas jämlikheten högre än kunskaper. Det är bara en tidsfråga innan Sverige betraktas som ett U-land där vi betraktas som ett land som saknar kvalité.

Värdet av knegarjobb är inte tillräckligt fint för societetssossen och man glömmer vikten av att en snickare också kan göra karriär utan att behöva studera 3-5 år på universitet. Det är faktiskt snickaren som kostar samhället minst pengar än en korrupt polis som måste ta lån och bidrag för sina studier för att i nästa sekund få ut sin lön som är skattefinansierad. Det som skiljer mellan en snickare och en korrupt polis är att jag  aktivt kan avstå att inte betala en snickare som missköter sitt uppdrag, men en korrupt polis den ska minsann skyddas!

"alla ska klara av universitetet" - nej, alla ska inte klara av men det ska ges rätt förutsättningar och möjligheter för den som är skarp, alla gynnas av att få ut det bästa av en student. Skarp kan du ändå vara med diverse funktionsnedsättningar men det blir skevt när kompetens baseras på ursprung och kön. Det är inte inkluderande, det är exkluderande att inte värna om den som är bäst lämpad för sin uppgift.

Den som lyckats göra karriär utan universitetsstudier visar att det finns intelligens. Men värdet av ett knegarjobb betraktas inte som något värdefullt, det har politiker sett till att smutsa ner då ideologin ska gå före verkligheten. Knegarna har inte ens ett fackförbund att vända sig till då fackförbunden också drivs av sina galna ideologier som inte är förankrat med verkligheten.

Socialdemokrater och moderater kan bara göra kortsiktiga förändringar för att dämpa folkets frustration för en liten stund. Sedan glömmer man  bort att lågkonjunkturer hör till verkligheten. Dessvärre har väljarna ett selektivt minne och kan inte se till helheten. Gamla reformer påverkar oss än idag men gamla reformer hade inte nödvändigtvis varit ett problem om man hade sett till att förvalta reformerna väl. Här tåls det att kritisera public service som inte hjälper till med att sätta högre press på våra politiker och topparna inom statsförvaltningen.  Public servis ska trots allt vara en garant för demokratin men det är uppenbart att public service har misslyckats när politiker tillsätter sina egna parasiter som ska förvalta demokratin. Bara för att vi har diverse kontrollfunktioner så stirra man sig blint på att allt är frid och fröjd men ingen ifrågasätter om hur kontrollfunktionerna verkar i praktiken. Kontrollfunktionerna fyller ingen funktion längre, den bara finns men gör varken nytta eller verkan.

Politikers ambitioner blir sällan verklighet när tjänstemannagruppen inom statsförvaltningen  är en egen parasit som sprider sig. Om vi inte försöker hämma spridningen så är korruption därmed ett faktum. Den som anser att parasiten fyller sin funktion är därmed smittad av parasiten själv.

Parasiten har vuxit sig så stor så att vårt immunförsvar har börjat reagerat. Immunförsvaret heter Sverigedemokraterna. Men parasiterna gör allt för att stanna kvar. Parasiterna både ljuger och förvirrar cellerna och försöker få oss att tro att det är galna ideologier som är botemedlet. Vi alla är körda och då spelar det således ingen roll om du röstar för en borgerlig eller socialdemokratisk regering. Men det är värt att prova någonting nytt, för vi har ingenting att förlora då det mesta redan är sjukt. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Maktlös)

Ja, det är väl inte så konstigt att SD ses som ett alternativ när SD inte har hunnit skadat stadsförvaltningen i lika hög utsträckning som veteranerna. Än värre blir det när sånna som dig tycks vilja leva i förnekelse och är oförmögen till att kritisera ideologiska beslut, eller förlåt, du stödjer endast det du tror på och lyckas med konststycket att bortse från verkligheten..

Jag har svårt att förhålla mig till ensidiga narrativ men ser att SD framväxt faktiskt beror på sossarnas och moderaternas maktmissbruk. Du kan tacka public service för det  eftersom det är  tydligt att politiker inte har lyssnat på sina väljare. Demokratin ska trotts allt utgå från folket men nu vet folket inte vad man ska utkräva från demokratin.

Någonstans tror inte jag att du är så dum att du inte förstår att socialdemokraterna faktiskt har skadat statsförvaltningen men tyvärr upplevs du som dum när du  på ett sjukligt sätt (enligt mig) vill skydda socialdemokraterna genom  skademinimering och det gör du genom att ständigt flytta fokus. Det sorgliga är att du tror att jag inte ser eller hör när andra partier gör fel och tycks tro att jag resonerar som dig. Jag klarar av att vara klarsynt. 

Det är chockerande att se när dom tre musketörerna på ett aggressivt och på ett utstuderade sätt går in för att misstolka. Den som inte ger vika ska minsann lynchas och inte någonstans finns ett intresse av att vara lyhörda inför andras perspektiv.

Alla partier och ideologier tåls att diskutera men du har tyvärr tappat din trovärdighet när du aktivt blundar för socialdemokraternas maktmissbruk. Jag sväljer inte vad alla politiker säger och med det sagt är inte SD fläckfria. Men jag måste hantera dig på ett annorlunda sätt och det är av strategiska skäl.

Är det någon du ska kritisera så är det socialdemokraterna och moderaterna, för du har glömt att det är väljarna som väljer. Det är väljarna som har tappat förtroendet för veteranerna och det är med all rätt då det finns både belägg och bevis för att demokratin inte förvaltas väl. 

KillBill skrev 2024-08-31 15:02:09 följande:
    Haha du pekar mot SD som ett immunförsvar men ett mer skurkaktigt och mer korrumperat parti finns inte..   Här kommer tre exempel, det finns säkert hundratals..

sverigesradio.se/artikel/middagar-och-dyra-hotellnotor-saknas-i-sds-bokforing
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPmQ25/sd-profil-doms-for-bedrageri-mot-riksdagen
    www.expressen.se/nyheter/sverige/sd-toppen-om-miljonerna-i-skatteparadiset-var-aktieportfolio/

• Anonym (Maktlös)
    Padirac skrev 2024-08-31 17:59:13 följande:
    Ändå är det just S och M som väljarna har större förtroende för än för SD....

....

Jag kan utgå från mig själv, jag skulle vilja ha ett högre förtroende för M och S, men förtroende är något som förtjänas och ingenting som man bara får.

Om vi ska ta hänsyn till EU- valet så förstår jag att SD inte har något förtroende för deras förslag var faktiskt inte bra ( jag klarar av att vara klarsynt där också).
    Men likt förbannat blir vi alla grundlurade när det gest väldigt lite  utrymme  att diskutera chat control. Public service misslyckas igen med att säkra våran demokrati. 
    Om  public service hade lagt lite mer energi till att upplysa folket mer så även hade poletten trillar ner hos Ylva Johansson.Men men, hon är ju närmare döden än livet så hon har inget att förlora när hennes diktatur-förslag får genomslag.

I slutändan är det väljarna som väljer och det går inte blunda inför att SD är Sveriges näst största parti. Dock är det problematiskt att veteranerna inte värnar om demokratin.

• Anonym (Maktlös)
    Padirac skrev 2024-08-31 18:38:12 följande:
    Nu skarvar du eller så har du helt enkelt fel.

Största parti vid valet och senaste opinionsundersökningar är S

Näst största parti vid valet och senaste opinionsundersökningar är M

Tredje  parti vid valet och senaste opinionsundersökningar är SD.

SD värnar knappast om demokratin.. det vet du oxå
    Njaa, rent krasst har veteranerna inte förvaltat demokratin. Om du syftar till SDs barkund och deras tillkortakommanden tycker även jag att det är beklämmande. Men veteranerna ger mig inget annat alternativ och inte blir det bättre av att veteranerna vill städa undan sina egna tillkortakommanden. Och inte är SD perfekt men för mig ett bättre alternativ än veteranerna, svårare än så är det inte.

Sen vet jag att SD beklämmer dig mer än vad det gör för mig. Rätta mig gärna om jag har fel...

Det skulle finnas potential hos socialdemokraterna, för så trångsynt är jag inte. Tro det eller ej, men jag tycker att många idéer är bra men det är hur socialdemokraterna hanterar makten som jag kritiserar, detsamma gäller moderaterna. Sen kan jag ha överseende över vissa händelser eftersom alla förslag inte är lätta att ro i hamn. Men tilliten är förbrukad men den går att vinna tillbaka om jag ser en förändring på riktigt. Skulle Socialdemokraterna inte ha missbrukat sin ställning som man har gjort så hade socialdemokraterna faktiskt haft kvar min röst. För om jag ändå ska se något positivt hos socialdemokraterna så har jag uppmärksammat att sossarna ser värdet av marknadsekonomi. Men tyvärr lever socialdemokraterna inte som man lär och det är inte nödvändigtvis att det är deras ideologier som är beklämmande, snarare deras handlingar. 

Du har ju förmodligen följt tråden eftersom du reagerade på ett viss sätt när vissa epitet benämns. Men du borde således förstå att jag refererade till senaste riksdagsvalet. Men om du också har ett behov av bekräftelse så kan jag bekräfta dig också "bekräftad". Jag bjuder på den.

Det är roligt att se att du har utvecklats! Lite ödmjuk är du när du du säger att jag antingen skarvar eller att jag helt enkelt har fel.
    Fint{#emotions_dlg.flower}

Du och jag skulle snart kunna ta ett glas vin ihop, eller ekologiskt kaffe om du hellre föredrar det=)
  • Anonym (Maktlös)
    Padirac skrev 2024-08-31 20:46:27 följande:
    Det var jag som hade fel om valet 2022 - jag har tydligen dåligt minne och gjorde inte den koll som jag också borde gjort den här gången.
    Socialdemokraterna - 30,33 %

Sverigedemokraterna - 20,54 %

Moderaterna - 19,10 %
    Angående SD så missbrukar de sina mandat och sitt förtående å det grövsta  - det är gott om brottrsdömda, de som begår brott och vill bryta mot grundlagen och det är en del av SDs 'essens' för att tala med SDs lingo.

Det finns säkert andra du kan hänga med på vinbaren mannen
    Nämen! Jag är i CHOCKTILLSTÅND! Nu vart jag så till mig att jag snart fäller en tår. Du överskar mig för varje dag som går, jag gillar överraskningar =)

Vet du vad, dåligt minne kan jag ha överseende med, det är mänskligt!

Du, jag har ett bättre förslag, jag bjuder på champagne, du väljer och jag bjuder!

Skit i SD och alla andra tafatta politiker, detta är något sensationellt för du duckar inte samtalsämnet och det gillar jag. Viss finjustering går att få till, men det är en utveckling jag ser! Det är första gången jag ser det hos dig, bra jobbat!{#emotions_dlg.flower}

En liten rättelse, du kan kalla mig för "Fru maktlös"

SkålSkål
  • Anonym (Maktlös)
    Anonym (Rambaud) skrev 2024-09-04 08:03:18 följande:
    Så här ser det ut när statsförvaltningen utgör ett hot mot demokratin.

x.com/Norrstroem/status/1831191461418733831

Vid två tillfällen tar socialdemokraten Carin Jämtin, i sin roll som generaldirektör för Sida, beslut för att aktivt motarbeta den nya moderatledda regeringens politik. 

Den ena av dessa gånger dessutom i direkt strid med det regelverk som gäller.

"Jämtin tycks ha agerat som politisk aktivist i sin roll som opolitisk myndighetschef"

Att den politik folket röstat fram försöker hindras av tjänstemän på myndigheter är ett hot mot demokratin.

Det är solklart att socialdemokratiska sympatisörer  inte ser detta som ett problem och gör allt för att tillfoga sig kontroll och makt för egen vinning. 

Socialdemokraterna är en bunt hycklare som ger sken av att partiet står för rättvisa och demokrati😂

Det värsta är att många sympatisörer tycker att det här är rätt. Varför inte flytta till Kina om man vill ha ett totalitärt samhälle? 

Inte konstigt att makten inte utgår från folket längre?
    Sossarna har fått hybris!

Svar på tråden Har makten slutat att utgå från folket?