Inlägg från: Anonym (Maktlös) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maktlös)

Har makten slutat att utgå från folket?

Rataxes skrev 2024-08-24 09:54:23 följande:
    www.expressen.se/nyheter/sverige/s-politiker-vill-forbjuda-brudoverlamning-i-kyrkan/

Såssar skriver motioner om för dem viktiga saker.
    Samtidigt har 10 flickor i Västerås  försvunnit under sommaren.

Men det.är viktigt och fint att ta till sig seder och traditioner från andra länder, men bara om de inte kommer från Nordamerika. Då är det jättedumt och fult.

Iallafall enligt vidskepliga såssar.
    Haha typiskt sossarna! Sossarna vill vara inkluderande och värnar om religionsfrihet men bara om det passar jämställdhetsideologin. Allt som faller utanför jämställdheten ska förbjudas.

Grundtanken om jämställdhet är bra, men även åsiktsfriheten och jämställdheten lyckas sossarna och V förstöra så att inget får vara individuellt. 
  • Anonym (Maktlös)
    KillBill skrev 2024-08-24 11:57:37 följande:
    KillBill skrev 2024-08-24 11:36:30 följande:
    Uppfattningen har alltså stöd bland många konservativa exempelvis den  konservativa opinionsbildaren Annika Borg (tidigare politisk chefredaktör på den konservativa tidningen Bulletin och tidigare Moderat pressekreterare).

www.aftonbladet.se/debatt/a/G10OyV/beslutet-strider-mot-kyrkans-manniskosyn
    Vi pratar alltså om motioner från två lokalpolitiker i kyrkorådet. Menar du att det är olämpligt att förtroendevalda i svenska kyrkan tycker till om  regelverket inom Svenska kyrkan? Det pekar i så fall på du har en bristande förstående hör demokratiska grundprinciper.

Du kanske tycker att det här med vigsel i kyrkan ska vara helt fritt och att om brudparet vill skippa snacket om gud ska prästen göra det (som denna tråd på Familjeliv)? 

Killbill, nu antar du igen. Behöver du en detaljerat redogörelse för att du inte förstår det underförstådda?

Finns det någon möjlighet till att vi kanske resonerar på ett annorlunda sätt tror du?=)
    En tanke som har slagit dig?

• Anonym (Maktlös)
    KillBill skrev 2024-08-24 13:07:28 följande:
    Antar? Det är ju solklart vad du anser. Däremot kanske du inte hade kollat upp fakta innan du tyckte till? I så fall är det bättre att du säger det..

Vad är solklart?

Försök att ha i åtanke att allt inte är svartvitt för mig.

Nu försöker jag inte ens vara dryg, men har du svårt att förstå det underförstådda i tal och skrift? I så fall kan jag förstå att det inte är så lätt för dig och jag ska inte försöka göra mig lustig på din bekostnad. 

Självklart kan jag vara mer utförligare i min redogörelse för din skull. Men det skulle vara intressant att se vad det är som är så solklart för dig? När du gör det så kan jag se vart skon klämmer och kommer anpassa min text som passar dig🙏🏼

Det slog mig att en del faktiskt har svårigheter och om du har det så hjälper jag gärna till.

• Anonym (Maktlös)
    KillBill skrev 2024-08-24 14:35:25 följande:
    Två lokalpolitiker i svenska kyrkan  motionerat om att brud-överlämning inte ska vara tillåten i Svenska kyrkan. 

Jag tolkar dig som att du  riktat kritik mot dessa lokalpolitiker och att kritiken är riktad mot att dessa politiker inte visat respekt för religionsfrihet, yttrandefrihet och rätten till individuella val. 

Själv förstår jag inte din upprördhet. Samma åsikter lyfts av en konservativ debattör (en person som haft en hög post inom Moderaterna) så uppfattningen är definitivt inte endast kopplad till S och vad är problemet att förtroendevalda i sann demokratisk anda lägger motioner?  På vilket sätt hotar detta religionsfriheten?

Vad är underförstått i ditt inlägg? Skriv vad du menar rakt ut så diskuterar vi saken utifrån detta. 
    Jaha, trevligt du vill diskutera utifrån sakfrågan. Det är bra att du faktiskt kan ändra dig, det ser jag som något positivt!

Ja, kritiken är riktad mot lokalpolitikerna. Om det är någon som föredrar en förlegad tradition så låt folk få gifta sig som man vill.  Par som inte vill gifta sig enligt en förlegad tradition får så klart göra som man vill. Jag skiter i vilket, gift dig på det sätt som passar dig bäst.

Sen får så klart en politiker tycka till och utrycka sin åsikt, men då går det alltid att diskutera politikernas lämplighet. Jag tycker inte att det är lämpligt att socialdemokratiska politiker föreslår en sådan sak eftersom det strider mot våra grundlagar.

Sen har vi  M som gör det straffbart att förneka en viss dag. ( Vill tydliggöra att jag inte förnekar den dagen). M är ute på väldigt tun is och förstärker alla konspirationsteoretikers upplevelser. 

En till ytterlighet; när det gäller  Jehovas vittnen som inte vill att ens barn ska ta emot blod vid en allvarlig olycka eller om  vi inskränker religioner som föredrar barnäktenskap. Indirekt gör vi en inskränkning mot  religionsfriheten, MEN det är viktigt att skydda barnen som lider av föräldrarnas galenskaper. När barnet är myndigt så får man bestämma själv hur vida men vill gifta sig eller ta emot blod.
    Här är det mer legitimt att inskränka mot religionsfriheten och det baserar jag på mina värderingar.

Så där, är det nödvändigt att jag kritiserar källan som handlade om moderaterna också? Nu måste det ändå vara tydligt för dig att jag inte är parti-lojal, jag är trygg i mig själv.
    Helt ärligt har jag inte läst din källa och det gör jag av strategiska skäl, jag gör det nämligen för din skull. Jag tror inte att du mår bra av det och jag vill inte spä på din trångsynthet eftersom jag anser att ditt förhållningssätt inte är sunt.
  • Anonym (Maktlös)
    Padirac skrev 2024-08-24 14:26:24 följande:
    Precis som maktlös och missnöjds ökända tvillingidentitet  hade problem med underförstådda påståenden utan belägg eller förankring i verkligheten så kan det vara klokt att inte lägga för mycket tid på att avslöja att fakta saknas
    Okej, uppfattat=)
  • Anonym (Maktlös)
    Rataxes skrev 2024-08-24 14:21:25 följande:
    Det är tur att man gick ur den där skitföreningen för 30 år sedan. 
    Det är faktiskt nyttigt att byta och inte rösta av bara vana. Du har helt klart gjort rätt!

Det skulle göra socialdemokraterna gott att faktiskt tappa fler väljare, även M ska tilläggas. Vi får se vad jag gör inför nästa val, det är möjligt att jag byter eftersom M också håller på att tappa sig själva. 

Både S och M börjar bli förlegat, vi behöver få in lite nytt och fräscht!  
    Vi får se vart jag lägger min röst;)
  • Anonym (Maktlös)
    KillBill skrev 2024-08-24 20:25:01 följande:

Sluta fantisera. Jag har inte ändrat mig och att förslagen skulle strida mot grundlagen är fullständigt nonsens från din sida (att Svenska kyrkan själv bestämmer själv vilka regler som ska gälla i Svenska Kyrkan förstår alla med grundläggande allmänbildning).

Brudöverlämning är osvensk tradition som många anser är knuten till hederskultur. Brudöverlämning symboliserar att kvinnans myndighet lämnas över från fadern till mannen och självklart är detta en fråga där kyrkan kan behöva sätta ner foten.  

Fråga: Varför tycker du det fel att engagerade kyrkopolitiker motionerar mot något som inte är en svensk tradition, en osvensk tradition som många anser är knuten till hederskultur där kvinnan behandlas som en ägodel som en man ger till en annan?

Så här skrev den konservativa debattören och tillika kyrkodebattören och prästen Annika Borg 2021. 
    Jag är inte så mycket för flummeri.
    Mitt senaste besök hos svenska kyrkan var när jag sjöng: "den blomstertid nu kommer" . Jag sjöng falskt så jag är säkert portad.

För mig kvittar det om brudöverlämningen är en osvensk tradition. Det finns andra hederskulturer som är bra mycket värre än när Svensken föredrar  en föråldrad tradition även om den är osvensk. Ser det snarare som att Svensken har skapat sig en egen tradition och gjort det till sin tolkning. Alla förknippar inte brudöverlämningen med någonting negativt även om du känner till bakgrunden.

Det är tradition att dricka alkohol till vissa maträtter, ritualer, seder eller traditioner, men hade rävgiftet upptäckts idag så hade det förmodligen varit förbjudet. Nu har vi en stat som förser oss med rävgiftet i stället;) Vill jag att man lägger ner rävgiftet för det, nej.
    Skadar rävgiftet alla; nej

Just nu tullar vi på våra grundlagar hela tiden. M och S tullar på våra grundlagar.  Det är tyvärr en konsekvens pga. att statsförvaltningen inte har förvaltats väl. Jag är inte överförtjust i kameraövervakningslagen eller visitationszoner. Addera nu våra nya polisaspiranter som beter sig som stritspittar. Det är alltså stritspittarna som ska förvalta denna lag väl...
    Det är bäddat för maktmissbruk!

Tyvärr måste vi ta till drastiska åtgärder och det värsta är att dessa åtgärder inte räcker till. Gillat jag det, nej

Så vist är vi ute och tullar på våra grundlagar även om Svenska Kyrkan har sina regler.

Du kan vara med och påverka kyrkan om du föredrar det. Skulle Svenska kyrkan införa en idiotisk idé så lär det vara många som kvittar att betala kyrkoavgiften för att visa sitt missnöje. Det hade varit synd då Svenska kyrkan fyller en god funktion när offentliga verksamheter inte hinner med. Jag gillar inte flummeri men ser att  kyrkan fyller en god funktion. Vissa saker behöver vi inte ändra på bara för sakens skull. Konsekvenserna skulle kunna leda till att den mest utsatte inte får hjälp av Svenska kyrkan.
    Är man tillräckligt trygg i sig själv så behöver vi inte göra brudsöverlämningen till en stor grej. Det är fördelaktigt att tänka i flera steg.

Alla förbund, organisationer, eller sekter har sina egna regler. Men regler står aldrig över lagen. LO skulle exempelvis kunna diskriminera andras åsikter eftersom LO har sina egna stadgar.  Lite enkelt utryckt så sker det en krock.
    Men nu ska jag hålla mig till ämnet och sluta vara dryg... 

Det är så jag resonerar.
    Ser inte du att det skulle kunna leda till konsekvenser om vi förbjöd brudgumsöverlämningen? Vi kanske kan lämna vissa värderingar åt sidan för en gångs skull, vi har faktiskt råd med det.
  • Anonym (Maktlös)
    Padirac skrev 2024-08-24 21:00:57 följande:
    Brunt är varken nytt eller fräsht...

Den nya högern som övervintrade efter WW2 har sen 1980-talet flyttat fram positionerna och nu går inte bara de bruna i kostym utan söker och har inflytande bland regeringsföreträdare på högerkanten.

Det går en brun våg genom värrldens politik och kanske kommer historien att rimma på det som utspelade sig för 100 år sedan med Franco, Salazar, Mussolini och Hitler i Europa....  
    Jag är väl medveten om att jag är riktigt oförskämd mot dig just nu, men jag orkar faktiskt inte med dig. Jag tycker att du är ganska jobbig.

Du får gärna ha dina historielektioner i denna tråd men jag kommer inte bemöda mig med att besvara dessa. Du kan fråga om Rataxes vill leka med dig. Om inte Rataxes vill leka med dig så föreslår jag att du skapar en egen tråd där du får leka av dig.

Förlåt {#emotions_dlg.flower}

Hoppas att du hittar en lekkamratHjärta
  • Anonym (Maktlös)
    Anonym (Man41) skrev 2024-08-25 02:21:54 följande:

Sverige är en fantastisk demokrati. Våra val genomförs på ett mycket bra sätt. Det är mycket få länder som har en så fin delning av makt, så bra institutioner och närhet till folkvalda.

Jaha? Det måste vara därför som Danmark skyddar sig för att bli som Sverige.😂

Dammark går all in för att skydda sin demokrati. 

• Anonym (Maktlös)
    KillBill skrev 2024-08-25 10:08:09 följande:
    Om du inte är så mycket för flummeri undrar jag varför du ger så flummiga svar? Jag undrar också varför du svamlar om att förslag om att inte tillåta brudöverlämning i Svenska Kyrkan skulle strida mot Sveriges grundlagar? Det är ett befängt och felaktigt påstående.  

Förvisso är är den mesta hederskulturen värre än brudöverlämning men alla borde kunna enas om att brudöverlämning där kvinnan behandlas som en ägodel som en man ger till en annan är en ceremoni som inte hör hemma i Svenska Kyrkan av år 2024. 

Jag tycker att det är bra att Sverige och Svenska kyrkan städar framför egen dörr. 

Okej, då tycker jag att du ska proklamera för det =) 
    Men förbudet kommer inte vara gynnsamt för dig.

Du är knepig, jag vet inte om du vill missförstå eller om du missförstår på riktigt.  Du anser att alla borde enas om denna fråga. Men endel anser inte att brudöverlämningen är ett stort hot. Även om traditionen är osvensk så det en tradition,  halloween är inte en svensk tradition men ändå har Svenskarna anammat den. Barnen tycker det är roligt att klä ut sig till skräckinjagande varelser, jag är inte förtjust i det men traditionen är inte farlig.

Sverige är framgångsrika när det gäller jämställdhet, den gör oss trygga och därför klarar vi av att hantera brudöverlämningen på ett sätt som inte skadar oss. Hade vi inte hanterar brudöverlämningen sunt, ja då finns det fog för att göra en förändring.

Vi har värre sker att hantera än att lägga fokus på brudöverlämningen. Mig veterligen lider kvinnorna av andra hot än just brudöverlämningen.

Ser du fortfarande inte konsekvenserna av ett förbud? Eller har du snöat in dig på att göra detta till en grej? 

Svar på tråden Har makten slutat att utgå från folket?