Har makten slutat att utgå från folket?
Mysigt ju!
Kom och lek, bejaka din lekfullheten. Jag kan hämta hink och spade till dig med. Vilken färg föredrar du? Rött eller blått?
Ingen ska behöva känna sig utanför🥰
Mysigt ju!
Kom och lek, bejaka din lekfullheten. Jag kan hämta hink och spade till dig med. Vilken färg föredrar du? Rött eller blått?
Ingen ska behöva känna sig utanför🥰
@Raumbuad
Vad var det jag sa?😂
Hade önskat att jag hade haft fel. men drömma kan man alltid göra!
Bra att du nämner detta @rataxes!
Det finns inget utrymme för arbetarna att kritisera eller få gehör för sina åsikter. Se bara hur LO har frysit ut medlemmar som sympatiserar med SD. Socialdemokraterna tillsammans med LO exkluderar egentligen oliktänkande medlemmar.
Jag har sett fenomenet i trådar där rödgröna sympatisörer bokstavligt talat kör över åsiktsfriheten och ska dumförklara alla som röstar på SD. När man gör det så har man glömt bort värdet av vad demokratin egentligen handlar om. Jag tror att många SD sympatisörer skulle vilja rösta på S, men tilliten och besvikelsen har tagit överhand när SD sympatisörer inte har fått gehör för sina åsikter.
Det är sossarna själva som är ett hot mot sig själva och inte SD som är ett hot mot socialdemokratin.
Det är socialdemokraternas sätt att hantera SD och sympatisörerna som är självförvållat av sossarna själva. Tyvärr har S fortfarande inte lärt sig något och fortsätter på samma bana och vana. Mycket destruktivt.
Även @Killbill kör på samma gamla mönster och riskerar egentligen att underskatta alla som tvivlar på Rödgrön politik. Det är oviljan att försöka förstå som är deras förtret. Att lägga locket på gör att det sipprar ut någon annanstans.
Jag tror att socialdemokraterna skulle må gott av att rensa inom partigruppen, för just nu kväver socialdemokraterna sig själva.
Ann-Sofie Hermansson ger svar på TS frågor:
"Jag väntar på socialdemokratin men jag är inte hoppfull."
Orden fälls av en arbetskamrat. Han har i likhet med flera inom den kroppsarbetande arbetarklassen röstat på Socialdemokraterna i hela sitt liv. Tills för några val sen då han upplevde att partiet vek av från honom och hans verklighet. Det var ingen protest. Bara ett lugnt konstaterande av att partiet lämnade hans perspektiv och han tog konsekvenserna av det.
Sen dess röstar han på Sverigedemokraterna. Min arbetskamrat gjorde en kalkyl där han ansåg att resurser till invandringen, skolan och välfärden var ojämnt fördelade. När jag frågar vad som skulle få honom att rösta socialdemokratiskt igen talar han om ett parti som återigen företräder hans och hans arbetskamraters verklighet.
Det här är en man jag diskuterar litteratur, politik och styrketräning med. Eftertänksam, intellektuellt hederlig och rolig. När representanter för mitt parti talar om min arbetskamrat får han istället höra att han är såväl nazist, rasist som populist. Det är nämligen så snacket går när man talar om sverigedemokraternas väljare. Jag kan avslöja att det inte fungerar jättebra som morot för att återigen lägga sin röst på socialdemokratin.
Trots att jag är socialdemokrat väntar jag i likhet med min arbetskamrat på en förändring av mitt parti. Ökenvandringen inom identitetspolitiken måste avslutas.
Det finns några få socialdemokrater jag kan respektera, "Soffan" är en av dem, tyvärr motarbetas dessa konstant av makthegemonin inom partiet.
Har en fråga till er som ondgör er över att politiska partier är maktgalna.
Är det inte själva tanken med partier att tävla om makter och när de fått den nyttja den på bästa sätt så att partiets agenda kommer till uttryck ?
Vad ska man annars med partier till?
Hur ska annars demokratin fungera som styrelsesätt?
Om man sympatiserar med parti som inte är i regeringsställning måste man väl inse att det finns partier som samlar fler röster och därmed sitter på makten.
När partier suttit vid makten under lång tid är det för att partiets agenda samlat fler sympatisörer än andra. Inte som ett utslag av maktfullkomlighet.
Demkrati kräver ödmjukhet. Har man inte ödmjukhet inför väljarnas val är man inte demokrat
Det är just det som är charmen med demokratin.
Dock finns det ett litet problem och det är när partier har omvandlar sin makt till vanstyre. Somliga föredrar att socialdemokraterna tillsammans med miljöpartiet missbrukar sin makt medans en person som mig föredrar demokrati.
Smaken är som baken. Jag kan faktiskt inte hjälpa att jag föredrar demokrati framför diktatur. Jag kan heller inte hjälpa att endel av våra invånare beter sig som om vi bodde i en diktakturstat. Men vem är jag att döma? Endel kanske mentalt har ställt in sig på att det är diktatur som kommer förbli vår framtid?
Det är förvisso ett smart drag att blunda för verkligheten, då är man verkligen förberedd inför diktaturens framfart.
Kill Bill kanske är ett geni trots allt?😬
Hmm..synd att poletten inte har trillat ner hos mig tidigare!
Många beslut tas i EU?
jag har svårt att tro att en majoritet av väljarna vill ha utvecklingen vi har fått i Sverige.
finns det något område som inte är i kris.
skola vård omsorg rättsväsendet energipolitiken invandrings/flyktingspolitiken, familjepolitiken, försvaret osv osv.
vi som är något äldre (jag är 57 år född 1967) kan jämföra hur Sverige var när jag växte upp och byggde upp mitt liv.
Det är koas i Sverige numera.
privatiseringar, mångkultur, arbetslöshet, bostadsbrist, ungdomar som mår dåligt, uppgivenhet, allt handlar om pengar, uteliggare, skottlossningar, sprängningar, infiltrerade myndigheter och företag. Otrygg arbetsmarknad, utslagning, bristande underhåll av infrastrukturen, digitalisering, kärnfamiljen finns inte längre, skilsmässor, ensamstående, allt ska vara PK.
pengar sex utseende prestationer ett försvar som är tillintetgjort egoismen är påfallande. Splittring konflikter.
allt detta är pga politiska beslut
det spelar ingen roll hur vi röstar alla partier är mer eller mindre överens i de stora frågorna
så JA vi som är folket har ingen makt och kan INTE påverka politiken
högern raserar välfärden vänstern återställer inte välfärden när de har majoritet
vi som är knegare har inget parti som värnar om oss.
idag är vi lätt utbytbara socialförsäkringarna är sämre och att bli sjuk arbetslös kan innebära ekonomisk ren fattigdom och misär.
Sverige är skuldsatt, svensken är skuldsatt. Det ser inte bra ut.
nu får gärna tro på det politiska systemet jag gav upp och röstade inte i förra valet. Jag har uppfattningen att det stora raset kom redan under 70-80-talet men blev tydligt under 90-talet
felaktig politik under många år sen kom BILDT och lade grunden till det vi har idag Det är väl inte detta Sverige vi vill ha.