Inlägg från: Anonym (Maktlös) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maktlös)

Har makten slutat att utgå från folket?

Gaskarl skrev 2024-08-11 17:51:04 följande:

Jag har länge känt att politiker i regering skiter högaktningfullt i vad medborgarna säger/tycker, vi har knappt folkomröstningar längre, och när vi har det, så är det bara rådgivande. Ett konkret exempel är Annie Lööf, hon har länge kämpat för marknadshyror, hur många som bor i hyresrätt är ens ett uns intresserade av det?

Och titta på våra 2 senaste statsministrar, dom varken hörs eller syns i media.

De sista statsministrarna, anser jag, som var riktiga politiker och som ville göra gott för landet var Reinfelt och Persson. 

Jag håller med dig. Politikerna säger det vi vill höra men när det kommer till kritan genomförs så dumma reformer som faktiskt skadar samhället.

Vi har ett kvitto på det och det är därför det har växt till sig ett nytt parti. Tror att politikerna skulle växa mer av att ha en dialog med sina medborgare. Inför val borde det vara mer frågor som är från medborgarna och inte till största del från en reportrar.
  • Anonym (Maktlös)
    Kirenaj68 skrev 2024-08-11 18:58:25 följande:

Troligtvis finns det lika många åsikter som det finns folk, men nog upplever jag att avståndet mellan folket och makten har blivit större. Även politikerföraktet och där har sossarna ett stort ansvar. Löfvens som la allt krut på att förminska SD och hålla MP på gott humör genom att ge dem ett orimligt inflytande i regeringspolitiken. Inga större mödor på annat. Mona Sahlins ekonomiska klavertramp som hon alltid kom undan med. Peter Hultquists och Anders Ygemans ynkliga försök att utmåla SD som en säkerhetsrisk inför valet 2022 när nämnda herrar hade framträdande roller i IT-skandalen som höll på att blottlägga hela landet. För att nämna några sossar som har fått nya poster inom partiet trots klavertrampen. Undantag för Mona Sahlin som antingen självmant eller på sossarnas uppmanande försvann från offentligheten. Dock är sossarna pigga på att dra andra inför KU eller kräva avgångar om en decimal sitter fel på något ställe....

I och med att mycket av det bestäms i Bryssel förs in den svenska grundlagen har definitivt avståndet mellan folket och makten ökat. Vårt eget självbestämmande urholkas sakta men säkert. Jag är inte för ett Swexit ännu, men makten måste tillbaka till Stockholm och det korkade låset i grundlagen som säger att det måste finnas ett övertag för lämna-sidan över två mandatperioder innan en folkomröstning kan bli aktuell måste bort. Jag undrar hur många som känner till det låset i grundlagen.

Där sa du något.  EU fyllde ett gott syfte förut men nu har Bryssel fått för mycket mersmak. Länder har gjort sig beroende av EU och ingen vågar gå ur för att det skulle försvaga ett land.

Det som bestäms i Bryssel är inte utformade efter behov. Inget land kan snart sätta sin egen prägel och alla ska vara stöpta efter samma form. 

I framtiden kommer vi se att allt fler länder känner sig kvävda och kommer vilja gå ur, vi är inte där en men det märks att allt fler vill gå ur.  

EU har helt klart tappat sin charm och syfte.
  • Anonym (Maktlös)
    Anonym (On point) skrev 2024-08-11 19:59:57 följande:
    Om jag inte helt misstar mig så började diskussionen med frågan om vi som medborgare är maktlösa. 

Eftersom jag är demokrat och tror på demokratin är min tes att det ligger i var och ens ansvar att söka efter svaren och bilda sig en uppfattning i frågan. Gör man inte det utan fyller sitt huvud med halvsanningar, lögner och konspirations teorier så har man gett upp demokratin. 

Om det är denna teori som du efterfrågar så var så god.

Jag anser att vi bara är maktlösa om vi väljer att vara det.

Som jag ser det får vi de politiker vi förtjänar.

Jamen dåså..

Det tillhör demokratin att diskutera när politiker/makthavare utnyttjar sin position.Vill minnas att du hade ett uttalande om Trump och sedan specificerade du inte så mycket mer än så. Och vet du vad, det är helt okej. Ingen kräver att du ska specificera källor för dina  påståenden. Byt taktik, kolla upp om påståendena är sanna och sedan kan du gå till attack om du nu föredrar det;) 

Det är bättre att politiker får veta hur vi resonerar ,inte att vi resonerar. Blir en morot för politiker att bevisa det motsatta;)

Det här kommer att bli bra p. Vi kan snart bli bästa vänner 🤗

Du är redan på rätt bana och mitt alarmsystem tjuter inte lika högt. Jag ser redan att du har anammat ett annat förhållningssätt! Bra jobbat!

Tack för din saklighet!

• Anonym (Maktlös)
    KillBill skrev 2024-08-11 20:43:18 följande:

SD brukar prata om tjänstemannaansvar men när deras egna fastnar med fingrarna i syltburken utkrävs inget ansvar..

Nämen tjena!  Min favorit! Radarparet är tillbaka, då är allt i sin ordning=)

Det sorliga i det hela var att Maggan yppade sin missnöjdhet och hänvisade sedan till att Moderaterna får reda ut händelsen.
    Enda gången jag upplevt Maggan som saklig.

Jag hade faktiskt önskat att Maggan reagerade mer och att hon gick ut med denna händelse oftare. Men vi båda vet att Socialdemokraterna är insnärjande i sin egna, Tyvärr har SD tagit efter S. 

Nä, Anna Kindberg Batra måste helt klart lämna sin position. Hon har missbrukat sin ställning.
  • Anonym (Maktlös)
    Anonym (Aldrig haft den makten) skrev 2024-08-11 20:24:25 följande:
    Jag måste säga att jag totalt tappat tilliten till all svensk politik elelr att kunna påverka någonting efter senaste valet. Jag röstade på SD. Min röst blev en borgarröst. SD sålde ut sig totalt, ägnar sig bara åt signalpolitik och fläker upp anus konstant. Min röst blev blå istället för blågul med bruna prickar.  
    SD hade inte så mycket till val än att bli blåa. Om SD inte hade velat samarbetat med M så kan jag lova dig att SD hade fått mer skit.
    Politiken måste vara blåa just nu då vi inte ligger särskilt bra till ekonomiskt,
    Är den röd är vi körd Cool
    Blått är flått  
    Röd är skört

Tänker du att vänstern, miljöpartiet  och socialdemokraterna hade öppnat sina armar som Reinfeldt?
  • Anonym (Maktlös)
    KillBill skrev 2024-08-11 21:03:26 följande:
    Jag ger exempel på hur politiska partier som tex SD säger en sak men sedan gör tvärtom. Är du inte glad åt fler exempel på hur politiska partier agerar bedrägligt?
    Jag har nämnt det i tidigare inlägg så jag antar att du redan vet om det=)

Du är hjärtligt välkommen  Hjärta

Synd att du inte har lärt dig någonting nytt bara.  Du är lite dålig på att ta emot feedback, du skulle växa av det.
  • Anonym (Maktlös)
    KillBill skrev 2024-08-11 21:18:53 följande:
    Jag tog dig på orden. Du skriver i din trådstart att du välkomnar alla att delge egna upptäckter och eftersom tråden handlar om makt, politiker och  missbruk  förstod jag att du skulle bli glad när jag gav sådana exempel Hjärta
    Nämen sluta, du gör mig lite generad. Flörtar du med mig?Kyss
    Du försöker få mig på fall, eller hur!?

Jaha, nämen tack för dina exempel, har du fler? 
  • Anonym (Maktlös)
    KillBill skrev 2024-08-11 21:24:53 följande:
    Jag kommer följa tråden med stort intresse och det kan absolut komma fler exempel!
    Kan komma? Mig lurar du inte, vi alla vet att den kommer. 

Det är det enda du kan och det enda du har för att du är lojal. Du kan vara lugn, jag ska inte skvallra för Maggan.
    Tyvärr har din lojalitet skadat dig. Du är bortom all räddning.

Du och p kanske kan hålla varandras sällskap? Ni brukar ha en förkärlek att alltid argumentera med källor och inte stå för era egna påståenden och frågor.
  • Anonym (Maktlös)
    Rataxes skrev 2024-08-11 20:44:45 följande:

Sån här.korruption gör mig spyfärdig.

Jag trodde faktiskt att du överdrev med dina 90%. Var tvungen att kolla upp det själv.

Jahapp. Det blir svårt att rensa ur socialdemokraternas grepp. De har fan nästlat sig in överallt! 

Tack att du tydliggör Sveriges förfall. Den nuvarande regeringen måste utvisa koruppta röster fort som attan!
Svar på tråden Har makten slutat att utgå från folket?