Inlägg från: Anonym (Maktlös) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maktlös)

Har makten slutat att utgå från folket?

Mina frågor är följande:

-Anser ni att makten börjar falla folket ur händerna?

-Vad är orsaken till att makten faller oss ur händerna?

Min upplevelse är att våra grundlagar börjar bli allt mer verkningslösa. Från att ha haft en av världens mest transparenta statsförvaltningar så har vi numera en genom korrupt statsförvaltning. Svågeranställningarna förpestar demokratin och den är så infekterad att politikerna omedvetet har blivit innästlade i skiten. 

Vi medborgare kan snart inte utkräva våra rättigheter. Numera handlar det om att träffa rätt man på rätt platts eller att ha bra kontakter i gömmorna.
    Trots att vi betalar skatt så kan vi medborgare bara finna oss i att vi inte kan utkräva något ansvar eller få någon garant för att våra samhällstjänster ska vara välfungerande.

Vi tvingas till att betala för odugliga samhällstjänster. Att utkräva ansvar eller kompensation existerar inte i verkligheten. 

Här ska ni få lite exempel på vad jag menar:

Polisanmälningar som läggs på hög för att sedan avskrivas pga. resursbrist.

Statens institutionsstyrelse vanvårdar barnen som behöver hjälp och stöd enligt lagen, dessvärre fyller lagen ingen verkan.

Avsaknaden av vård och stödinsatser från BUP där barnen måste vänta i flera månader eller år för att få hjälp.

Toppolitiker som missbrukar regeringsmakten och tillsätter egna partimedlemmar som myndighetschefer.

Delge gärna dina egna upptäckter.
  • Svar på tråden Har makten slutat att utgå från folket?
  • Anonym (Maktlös)
    Anonym (On point) skrev 2024-08-10 16:29:12 följande:

Vet inte om jag håller med dig helt, men delvis. 

Jag tror att demokratin sitter djupt inrotad i oss men vi har tappat tron på att vi kan vara med och förändra. Man ser det när det gäller politiskt engagemang, man vill inte stå på någon lista och absolut inte på valbar plats. Varför har blivit det så?

Man tror att det inte är ok att ha egna åsikter när man tillhör ett politiskt parti? varför är det så?
    Trots att alla partier säger sig ha högt i tak.

Åsiktsbildningen har förflyttats från de politiska partierna till media. Varför är det så?

Har vi helt tappat tron på oss själva och vår förmåga att  genom engagemang förändra vårt samhälle?

Ingen vill stå på listan pga av hot och hämndaktion. Medborgarna tar lagen i egna händer då poliser inte kan upprätta lagen pga politikernas verk och att polismyndigheten börjar bli allt mer korrupt. Det var inte allt för länge sedan som jag såg att vänsterextrema anklagade poliserna för att vara nazister, men polisens enda uppgift var att hålla ordning för demokratins skull.
    Jag stör mig inget nämnvärt på att vänsterextremister vill göra demonstrationer då det är i enlighet med demokratin, men det har gått förlångt när poliserna anklagas.

Dagens politiker är inga bra förebilder eftersom retoriken är hård och aggressiv. 

Åsiktsfriheten är helt klart hotad och den märks så väl i alla forum. 

Jag vet inte om vi har tappat tron, men vi har tappat kontrollfunktionerna som är till för att säkerställa demokratin.

• Anonym (Maktlös)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-08-10 16:47:15 följande:

Svågerpolitiken har väl aldrig varit större än när S styrde. Att tro någonting annat är ju bara att vara irrationell.

Jag själv är mörkhyad men tror mera på Sd framgång även att de sviker i ett antal frågor. Ärligt talat så började landet Sverige gå utför när man började nedmontera JORDBRUKET. dVS RUNT 80-90 TALET. dÅ DATAN VÄXTE FRTAM OCH FOLK KUNDE TJÄNA ÄN MERA P ATT SITTA PÅ SINA FETA ARSLEN OCH TJÄNA MERA ÄN DOM SOM FAKTISKT ARBETADE SÖNDER SIG. sEN HJÄLPER DET JU INTE ATT TJÄNSTEMANNA ANSVARET TOGS BORT. LANDET HAR BLIVIT SKAMLIGT. aLDRIG NÅGOT SÅDANT HÄR MIN HJÄLTE, MIN SVENSKA FAR ARBETADE FÖR! 

(Obs såg nu att jag hade kommit emot så T DET BLEV STORA bokstäver. Oavsett vilket, jag är en svart person i era ögon. Blir drabbad av det utav KARENS relativt ofta och utsatt. Men nej, folket gör fel. Man låter sig utnyttjas och man går enbart där spåren går, man går inte utanför. Det kan vara rätt till viss del, då man inte vill att det ska spåra ur, men när de rikfga spåren är ur riktning så har ni ingen som helst begrepp om att hantera detta. 

Mycket har gått fel, manipulationen samt korruptionen inom detta lándet sär så mycket högre än vad någon "vanlig svensk" vill erkänna för sig själv. EN del är absolut alldeles för snälla, andra är allt för manipulativa och även reagerar så.

Ni ser heller inte vilka som är era riktiga vänner, utan ni hugger oss i ryggen! 

Jag är också av uppfattningen att det är många utrikesfödda  eller mörkhyade som röstar på SD. Många utrikesfödda vill komma bort från diktaturen och ser farorna med  att Sverige gör avkall på sina värderingar för att foga sig efter andra.

Det är svårt att hitta ett parti där man stödjer alla idéer, men många prioriterar det som man själv anser är bäst för landet.

Är man för generös så kan ens generositet missbrukas om inga krav ställs. Ta vilket barn som helst som blir bortskämd, dessa barn ser tillslut inte värdet av pengarna. Det är faktiskt så det har blivit i Sverige.
  • Anonym (Maktlös)
    Anonym (On point) skrev 2024-08-10 17:13:49 följande:
    Nu blev jag nyfiken. Har du fakta som stöder att korruptionen var större under S ?
    Vad jag vet finns det ingen undersökning som kopplar ihop korruption med regeringens politiska hemvist. 

Jag kanske har fel men att bara kasta ur sig något utan att ha belägg för det skadar demokratin.  Se bara på Trump som kastar ur sig lögner som senare hans anhängare tar för att vara sanningar.
    Har du någon gång gjort en egen sökning för att se om socialdemokraterna har tillförskansat sig korrupta tillvägagångssätt?

Skulle du kunna ge källor på det motsatta? 
  • Anonym (Maktlös)
    Anonym (Jimmy) skrev 2024-08-10 18:45:48 följande:

SD skiter i folket. Visst har vi problem med invandring men Jimmy & co är mer intresserad av symbolpolitik, avskaffande av våran välfärd (a-kassa osv) och roffa åt sig mer pengar. 

Tack för din synpunkt.

Högerns och vänsterns olika ideologiska föreställningar om hur ekonomiska resurser ska fördelas är i enlighet med demokratin. En del föredrar mer skatt och andra föredrar mindre. Det i sig är inte i lagens mening korruption men jag förstår att somliga ser det som orättvisa.

Varför folket redan har förlorat makten har jag redan gett förslag på. Vill du fråga mer ingående om dessa frågor så är du välkommen att fråga.
  • Anonym (Maktlös)
    Mentat skrev 2024-08-10 19:41:09 följande:
    Jag förmodar att du är för ung för att minnas diskussionen om hur Göran Persson missbrukade utnämningsmakten genom att placera vänner och partikamrater på höga poster inom statsförvaltningen. En del finns på Wikipedia: Utnämningsmakten i Sverige ? Wikipedia
    Det var en faktor i att Alliansen vann valet 2006, att man ville göra om tillsättningsförfarandet och göra det mer transparent.
    Löven-regeringen gjorde samma sak under perioden 2014-2020, då utnämndes 22 lojala socialdemokrater som blev myndighetschefer.

Socialdemokraterna bryter mot grundlagens bestämmelser och FN:s konvention mot korruption. Många som tillsätts har inte ens sökt sin tjänst.

Jag tror att M också har gjort det men inte i lika hög omfattning som S, vet du någonting om det?

Hur som haver, socialdemokraterna missbrukar makten värst!
  • Anonym (Maktlös)
    Mentat skrev 2024-08-10 21:17:53 följande:
    Att både borgerliga och (s) utnämner partikamrater till statliga jobb är inget problem i sig, problemet uppstår när man missbrukar den makten och i princip enbart väljer sina kompisar. Regeringen Reinfeldt utnämnde folk någotsånär enligt partistorlek medan Persson var någonstans uppåt 90% (s) på olika poster - enligt min minnesbild från den tiden. Jag har inte letat upp något som bevisar det.
    Jaha, du verkar vara gammal som gatan.

90% procent var mycket! Tyvärr sker detta inom kommuner och regioner också.

Hoppas att tjänstemannaansvar införs. Många är emot tjänstemannaansvar men jag anser att det är nödvändigt för att få ordning på skiten. Tjänstemannaansvar går att göra om så att det inte är allt för strikt men tillräckligt om någon missbrukar sin ställning.
  • Anonym (Maktlös)
    Anonym (On point) skrev 2024-08-11 00:05:33 följande:
    Jag lämnar undersökningarna till forskarna i statskunskap. Anser att dessa är bäst lämpade för uppgiften.

Bara påståenden utan underbyggda fakta är i mina ögon detsamma som att sprida lögner.  Upprepas dessa tillräckligt många gånger blir det en sanning.

Jag skulle kunna säga att en himlakropp är på väg att krossa jorden om 5 år. Jag har inga belägg för det men om tillräckligt många är beredda att föra detta vidare så kommer detta att ses som en sanning.  Förstår du hur jag menar? 
    Förstår vad du menar. 

Men med tiden har jag lärt mig vad vissa frågor brukar mynna ut i..

Man skulle kunna säga att jag har en inbyggd varningssensor i min kropp. Det är ett mycket avancerat system där varningssignalerna aktiveras direkt.
    Mitt avancerande system dras igång så fort någon begär källhänvisningar i samband med kritiska uttalande gällande socialdemokraterna.
    Systemet avkodar kryptiska ord som känner igen frågorna, formuleringarna och tillvägagångsättet.

I mitt avancerande system ingår det ett antivirusprogram som försöker avlägsna yttre hot som kan förstöra en debatt. Antivirusprogrammet vet nämligen om att debatterna brukar urarta till någonting annat och där fokuset i ställer handlar om spalter med källhänvisningar som ingen tillslut orkar läsa.. 

Har du någon förklaring till varför mitt avancerande system drogs igång? Annars behöver jag programmera om mitt system.

För engång skull hade det varit lite trevligare att veta vad du tycker och tänker  än att du ska stirra dig blint på petitesser.

Du är hjärtligt välkommen att debattera och yttra dig, men det vore önskvärt att du har ett annat förhållningssätt i dina debattinlägg.
  • Anonym (Maktlös)
    Anonym (On point) skrev 2024-08-11 16:55:27 följande:
    Vi har nog olika varningssystem tror jag. Mitt går igång på påståenden som inte är fakta underbyggda. Spelar ingen roll vilket parti som avses det är lika alarmerande varje gång.   

Jag anser att ej underbyggda påståenden som tas som sanningar är ett hot mot demokratin.  Demokratin ligger i våra händer och det gäller att vi hanterar den varsamt.  

Det är inte bara politiker som använder halvsanningar och gör påståenden för att misskreditera sina motståndare. Det är du, jag och andra som föredrar att lyssna på sensationerna och skandalerna istället för ta reda på vilken politik ett parti står för.  Vi låter oss styras av medias rubriker när vi borde läsa partiprogrammen,

Är jag tydlig nog?  Troligtvis har du helt fel i din gissning om vart mina partisympatier ligger. 
    Jo då, jag ser att ditt alarmsystem är igång, men man skulle kunna säga att vi har olika leverantörer på vårt alarmsystem;)

Av tidigare erfarenheter så blir en del inte hjälpta av fakta och tenderar att diktera egna villkor. Relevant fakta tycks vridas in i absurdum att man frångår att diskutera sakfrågan. 
    Ditt påstående går även att användas mot dig. Har du något som stödjer din teori? Statskunskap är en relevant fakta men det är inte allt. Vi har grävande journalister som ska informera när korruption uppstår. Sen att journalister vill kalla korruptioner för skandaler är en annan femma, men det innebär inte att ett parti är mindre korrupta för det.

Förövrigt behöver jag inte gissa partisympatier.

Jo du tack, vi alla har märkt av din tydlighet.
    Du är alltid tydligt när du vill framhäva din rätt men otydlig när du ska besvara andras.  Det är trist, för titta, nu sitter vi här och diskutera påståenden, fakta, sanningar och fan och hans moster.

Är du ens intresserad av att diskutera eller är du ute efter att framhäva din rätt?

I slutändan kan man undra: är det du som kommer med påståenden som inte kommer med fakta eller är det "HMM"? Ingen har försökt att bevisa motsatsen om varandras påståenden och ingen av er är intresserade av att göra det heller.
    Är du riktigt säker på att du vill ha fakta som presenteras i detta forum och att fler kan klicka sig fram till det? 

För en gångs skull hade det varit mer intressant att lyssna på dina resonemang på riktigt. Det skulle vara intressant  att veta varför ditt alarmsystem går i gång eftersom du inte har något som stödjer din teori.

Att höra ett argument om det motsatta är också välkomnande, det ska vara en diskussion som sker åt bägge hållen. Just nu råkade det vara S, det finns säkert många fler. Det behöver inte vara ett parti, det kan räcka med en verksamhet.

Mitt alarmsystem är förövrigt fortfarande aktivt. Mycket mycket aktivt. Den kanske slocknar om motsatsen bevisas;)
  • Anonym (Maktlös)
    Anonym (Aldrig haft den makten) skrev 2024-08-11 17:41:26 följande:

Jag håller med om tråden på sätt och vis, men jag tror faktiskt vi aldrig haft makten, utan att makten helt enkelt var bättre på att lura oss förr, och att den förr kunde presentera sig som kompetent vilket ökade känslan av folkets inflytande.

Jag tror makten gjorde ett misstag när den började diversifiera sig med fler invandrare, fler kvinnor vilket har gjort att dess inkompetens blivit mer tydlig. Jag säger inte att medelålders vita män är mer kompetenta än andra, ej heller sämre  (maktmänniskor är maktmänniskor oavsett) men jag vill nog påstå att vita medelålders män är bättre på att dölja sin inkompetens. Så makten har alltid vart kass, men nu kan vi se det tydligare.

Ja, vi kan se den tydligare då vi kan kommunicera på ett annat sätt än tidigare. Enligt mitt tycke är ideologin ett stort problem, särskilt om den tar överhand och inte ser skillnaden mellan rätt och fel.

Nu börjar allt fler att försöka påverka så att makten ska utgå från folket. Vi har samhällsdebattörer som hjälper oss att se det ur flera infallsvinklar.

Jag skulle vilja säga att vi just nu genomgår en revolution.  Den är lite svajig i början men rättar till sig när vi har vant oss.
Svar på tråden Har makten slutat att utgå från folket?