Har makten slutat att utgå från folket?
Mina frågor är följande:
-Anser ni att makten börjar falla folket ur händerna?
-Vad är orsaken till att makten faller oss ur händerna?
Min upplevelse är att våra grundlagar börjar bli allt mer verkningslösa. Från att ha haft en av världens mest transparenta statsförvaltningar så har vi numera en genom korrupt statsförvaltning. Svågeranställningarna förpestar demokratin och den är så infekterad att politikerna omedvetet har blivit innästlade i skiten.
Vi medborgare kan snart inte utkräva våra rättigheter. Numera handlar det om att träffa rätt man på rätt platts eller att ha bra kontakter i gömmorna.
Trots att vi betalar skatt så kan vi medborgare bara finna oss i att vi inte kan utkräva något ansvar eller få någon garant för att våra samhällstjänster ska vara välfungerande.
Vi tvingas till att betala för odugliga samhällstjänster. Att utkräva ansvar eller kompensation existerar inte i verkligheten.
Här ska ni få lite exempel på vad jag menar:
Polisanmälningar som läggs på hög för att sedan avskrivas pga. resursbrist.
Statens institutionsstyrelse vanvårdar barnen som behöver hjälp och stöd enligt lagen, dessvärre fyller lagen ingen verkan.
Avsaknaden av vård och stödinsatser från BUP där barnen måste vänta i flera månader eller år för att få hjälp.
Toppolitiker som missbrukar regeringsmakten och tillsätter egna partimedlemmar som myndighetschefer.
Delge gärna dina egna upptäckter.