Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Har makten slutat att utgå från folket?

Anonym (On point) skrev 2024-08-10 17:13:49 följande:
    Nu blev jag nyfiken. Har du fakta som stöder att korruptionen var större under S ?
    Vad jag vet finns det ingen undersökning som kopplar ihop korruption med regeringens politiska hemvist. 

Jag kanske har fel men att bara kasta ur sig något utan att ha belägg för det skadar demokratin.  Se bara på Trump som kastar ur sig lögner som senare hans anhängare tar för att vara sanningar.
    Jag förmodar att du är för ung för att minnas diskussionen om hur Göran Persson missbrukade utnämningsmakten genom att placera vänner och partikamrater på höga poster inom statsförvaltningen. En del finns på Wikipedia: Utnämningsmakten i Sverige ? Wikipedia
    Det var en faktor i att Alliansen vann valet 2006, att man ville göra om tillsättningsförfarandet och göra det mer transparent.
  • Mentat
    Anonym (Maktlös) skrev 2024-08-10 20:13:25 följande:
    Löven-regeringen gjorde samma sak under perioden 2014-2020, då utnämndes 22 lojala socialdemokrater som blev myndighetschefer.

Socialdemokraterna bryter mot grundlagens bestämmelser och FN:s konvention mot korruption. Många som tillsätts har inte ens sökt sin tjänst.

Jag tror att M också har gjort det men inte i lika hög omfattning som S, vet du någonting om det?

Hur som haver, socialdemokraterna missbrukar makten värst!
    Att både borgerliga och (s) utnämner partikamrater till statliga jobb är inget problem i sig, problemet uppstår när man missbrukar den makten och i princip enbart väljer sina kompisar. Regeringen Reinfeldt utnämnde folk någotsånär enligt partistorlek medan Persson var någonstans uppåt 90% (s) på olika poster - enligt min minnesbild från den tiden. Jag har inte letat upp något som bevisar det.
Svar på tråden Har makten slutat att utgå från folket?