• Anonym (Ester)

Min granne blir dagligen misshandlad

Hej! För några månader flyttade ett par in i mitt hus som jag behöver råd om hur jag ska hantera. Innan sommaren ringde jag polisen när han misshandlade henne grovt. Jag rusade upp och pratade med dem. Men de var knappt kontaktbara. Jag sa hur som helst till honom att jag skulle ringa polisen om han inte omedelbart slutar. Det gjorde han inte. Misshandeln blir istället ännu värre.
    Polisen var jättebra och kom supersnabbt, men nu är han hotfull mot mig och, det stora problemet är att tjejen blir slagen dagligen.
    Jag hör hur hon skriker och blir så rädd hur detta ska sluta. Nu under sommaren hör jag henne varje dag. Det är dock inte en sinnessjuk situation som första gången, utan mer att hon skriker till och kvider. Men det kommer såna incidenter hela tiden. Eftersom jag nu är på helspänn hela tiden blir jag uppvarvad och stressad varje gång. Och nu sitter jag här och oroar mig igen för jag hörde henne precis 
    Att ringa polisen hjälper inte när det är på den här lågintensiva nivån som bara pågår hela tiden. Plus att de kan inte göra så mycket när hon inte vill samarbeta.
    Jag har tänkt att jag ska försöka prata med henne igen. Han är alltid hemma så det är inte helt enkelt. Hon blev väldigt glad och tacksam när jag kom upp första gången när hon verkligen var illa ute. Vill göra något för henne.Men vad är bäst? 

• Svar på tråden Min granne blir dagligen misshandlad
  • Anonym (K)
    Tilolo skrev 2024-08-06 09:15:45 följande:
    Ja, jag tänkte också att han nu vet att TS är just den som har ringt.
    Det är bättre att hålla låg profil som du belyser, och diskret genom närvaro och vänligt bemötande kunna ge henne trygghet. Det är tillräckligt med hjälp för henne. Och bara ge tips och råd om hon SJÄLV indikerar på det. 
    Den gången ja, de har väl fler grannar som vet att han slår kvinnan!
  • Tilolo
    Anonym (K) skrev 2024-08-06 10:01:30 följande:
    Den gången ja, de har väl fler grannar som vet att han slår kvinnan!
    Om det är flera grannar (hur många?) som har ringt in (som han vet eller inte vet om), får TS själv svara på. 🙂 

Dessa grannar borde gå samman och samla in bevis, för att kunna lägga fram dessa när polisen väl kommer dit. 
  • Anonym (Låg profil)

Alltså, det finns massor av sätt att få en människa ur en situation med misshandel och alla bygger på att någon reagerar.

Så jag tycker det är väldigt konstruktivt att tro att inget händer, utan allt är helt enkelt inte färdigt.

• Anonym (K)
    Tilolo skrev 2024-08-06 11:12:55 följande:
    Om det är flera grannar (hur många?) som har ringt in (som han vet eller inte vet om), får TS själv svara på. 🙂 

Dessa grannar borde gå samman och samla in bevis, för att kunna lägga fram dessa när polisen väl kommer dit. 
    Ts kan knappast veta hur många som ringt eller inte. Huvudsaken är att man själv ringer och inte bara skiter i att en kvinna misshandlas dagligen för att man inbillar sig att inget händer. Fattar verkligen inte hur ts tänker!!
  • Tilolo
    Anonym (K) skrev 2024-08-06 11:32:19 följande:
    Ts kan knappast veta hur många som ringt eller inte. Huvudsaken är att man själv ringer och inte bara skiter i att en kvinna misshandlas dagligen för att man inbillar sig att inget händer. Fattar verkligen inte hur ts tänker!!

Jag tror inte vi ska diskutera det vidare då vi inte vet.

Du har helt rätt om att ringa, men det TS menar är att polisen menar att inget händer när inget större fysiskt har skett. Som att polisen t,ex, skulle höra att hon slungas in i väggen, hon har synliga blåmärken eller att de hör att han använder grövre tilltag för att slå henne. Nu verkar det vara på den nivån att det inte existerar (åtminstone inte när polisen inte kommer dit) och därmed så går det inte att ta det vidare, även om vi övriga tycker att det är tillräckligt. 

• fornminne

Jag vet inte hur mycket mer du kan göra TS, än att fortsätta ringa polisen samt - om möjligt - visa ditt stöd?

Du är ju själv drabbad av detta. Inte som kvinnan, men indirekt. Du går på helspänn i ditt eget hem. Mannen har blivit hotfull även mot dig. Därför tycker jag att du ska ta kontakt med bovärden, samt även prata med andra grannar. Det måste vara fler som har hört?

Om även hyresvärden / brf:en reagerar, ökar det chansen att ni blir kvitt mannen och att kvinnan får hjälp.

• fornminne

Sen är det tyvärr så att om kvinnan inte tar emot hjälp, är det svårt att hjälpa henne. Men mannen kan ändå bli åtalad för misshandel, eftersom det faller under allmänt åtal. Hotar han sina grannar är även det åtalbart samt eventuellt skäl för vräkning eller tvångsförsäljning.

• Anonym (K)

Ts, du skulle kunna spela in när han misshandlar henne om det hörs genom väggen!

• Anonym (Hepp)

Anmäl till Socialen, ring polisen varje gång (du behöver ju inte säga vem du är)

• Anonym (Nn)

Låter helt fruktansvärt!! 

Förutom alla goda råd du redan fått, skulle du kunna försöka hitta henne på sociala medier och lista ut om hon har ett syskon/ föräldrar / nära vän du skulle kunna ta kontakt med och be om hjälp med situationen? 

• Reclaimyourself

Ni som skrivit "jag fattar inte hur du tänker, ring polisen varje gång!" osv, ja hur tänker NI?? 

TS har själv blivit hotad av mannen som troligtvis sagt att han ska slå ihjäl TS om hon ringer polisen igen. TS är ju livrädd, och om TS dessutom har barn så är hon ju tvungen att ha barnens säkerhet i åtanke.

Jag fattar inte hur vissa som svarar i olika trådar tänker!! Trots att all information står tydligt i TS verkar många inte fatta någonting! Eller är det läsförståelsen hos svenska folket som blivit problematisk med tanke på hur dåligt allt annat blivit i samhället och världen? 

Polisen gjorde ju inte ens något när de var där!! Misshandeln blir mer lågintensiv men oftare, just därför att mannen inte vill att grannar ska höra att han slår sin kvinna, det begriper ni väl? Att ringa polisen verkar bara göra saken värre! 

• Anonym (no bullshit)

Jag hade

1. Anmält problemet till bovärden och soc också, det är väl inte rimligt att man ska behöva höra människor torteras dagligen heller?

2. Bett några stadiga män (jag känner sex stycken som utan problem hade gjort det) om hjälp att berätta för den där lusen att om han hotar mig eller hon hörs igen så kommer han att försvinna i skogen.

Svar på tråden Min granne blir dagligen misshandlad