Hoppas du läser denna kommentar och tar den till dig.
Det enda du kan göra för henne nu är att visa att du finns och säga (om du får tillfälle) att hon kan ringa dig när som helst. Om du kan, försök ge henne en lapp med ditt nummer, utan att han märker det förstås.
Vidare kan du bara hoppas att hon tar modet till sig att lämna.
Försök därför INTE atttala henne till rätta !!
Han kan vara den enda hon har och du blir då ett hot mot hennes värld, även om hon är medveten om vad som sker. Men det är inte så lätt att bara lämna eftersom det inte bara är dåligt i deras förhållande. Mellan varven är han säkert den finaste och varmaste människan på Jorden, den fina person hon föll för från början. Till det har hon starka emotionella band och lämnar hon det så känns det för henne som att hon blir hemlös. Detta gör att man får svårt att se helheten av sin situation.
Det blir tydligt först när hon har börjat lämna.
Förövarna isolerar sina offer. Och det kan vara så att han har lyckats isolera henne såpas, i o m att han alltid verkar vara hemma. Han har koll på allt hon gör.
Även om jag såklart vet att du vill väl så skulle jag rekommendera att !!! INTE !!! prata med honom eftersom du då blir ett hot även mot honom, hans värld och hans kontroll han försöker uppehålla i sin maktposition gentemot henne. I det läget förvärras alltid misshandeln. Så mitt tips är att ligga lågt, vara trevlig och neutral när du möter dom. Jag vet, det är jättesvårt, men det är så du kan mildra misshandeln och sluta vara ett hot. Det skingrar dimman för bägge och situationen blir sk, normal.
Återigen, visa med din närvaro, öppenhet och vänlighet att du finns där. Tillslut kommer hon att anförtro sig det och DET kan vara det avgörande för hennes lämnade. Hon måste SJÄLV förstå för att kunna ta kontakt med dig när det är läge. Och det kan hon bara förstå genom det hon själv erfarar. Det hjälper inte att prata med en sån person som blivit så isolerad. Det är precis som i en sekt. Allt utanför sekten blir hot och propaganda mot sektens existens.
Jag rekommenderar att du nu köper den tunna boken ?Huskurage? som är en handbok i vad du ska göra i denna situation.
Den kostar bara 39 kr.
Här kan du beställa den:
w86863.shop.textalk.se/sv/nonviolent-communication/konflikthantering-och-medling/huskurage-fran-oro-till-omtanke.html
Tillsvidare?
Skulle det vara möjligt för dig att spela in och filma ljud och bild av det som sker? Då har du tydliga bevis ifall det skulle bli ett rättsfall.
Gällande att fortsätta ringa polis så vet jag inte vad som är rätt. Han är i ett väldigt hotfullt läge nu och med tanke på att det saknas bevis så kan polisen ändå inget göra.
Så, håll låg profil, dokumentera och läs boken, så får vi bara hoppas att han lugnar ner sig genom detta låg affektiva bemötande.
Om jag inte missminner så tror jag det i boken står hur du ska göra med anmälan.