Inlägg från: Anonym (Fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundersam)

Misslyckat vändningsförsök

Hej!
    Var hos bm idag på morgonen och visade sig att bebis vänt sig och ligger med huvudet under höger revben. Jag är i vecka 38+3 och fick tid vid 13 idag på fl för vändningsförsök. I hela 25 min låg Bönan med huvudet neråt, för att sedan lägga sig i tvärläge. 
    Inget nytt vändningsförsök bokades, inte heller tid för kejsarsnitt. Utan blev ombedd att invänta värkar eller igångsättning i v 40+3. De vill undvika snitt sa dom. Men om hon inte vänt sig rätt vid förlossning eller igångsättning blir det snitt ändå. 

Min fråga är nu om jag kan ?kräva? kejsarsnitt? Är orolig och jättestressad, men står helt handfallen, vad kan man göra? Någon som varit med om liknande? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Misslyckat vändningsförsök
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (qwerty) skrev 2024-08-05 17:59:51 följande:

Nej, du kan inte "kräva" någonting. Du kan lite snällt säga att du inte är emot att föda med snitt men det är ju inte så att du kan sitta med benen i kors och vägra föda om de säger nej.

Nej, det förstår ju jag med och det var ju inte så jag menade heller. Men är ju inte bra att gå i två veckor till och vara orolig och stressad? Var mer så jag menade.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (nötskal) skrev 2024-08-11 22:20:11 följande:

Hur har det gått TS?

var inne på kontroll igår pga kraftiga sammandragningar, öppen 2 cm. Bebis ligger mer i säte än på tvären nu, men inte fixerad. Jag sa att jag helst inte vill föda i säte, bm skulle skriva in det i journalen. Skulle bebis dock sjunka ner i bäckenet är snitt inget alternativ då det skulle vara svårare att få ut bebis från. Planen är ändå att invänta mer värkar och ett nytt vändningsförsök samt igångsättning på en gång då. Så vi får väl se! 

Tack för alla svar! 

Svar på tråden Misslyckat vändningsförsök