• Anonym (Fundersam)

Misslyckat vändningsförsök

Hej!
    Var hos bm idag på morgonen och visade sig att bebis vänt sig och ligger med huvudet under höger revben. Jag är i vecka 38+3 och fick tid vid 13 idag på fl för vändningsförsök. I hela 25 min låg Bönan med huvudet neråt, för att sedan lägga sig i tvärläge. 
    Inget nytt vändningsförsök bokades, inte heller tid för kejsarsnitt. Utan blev ombedd att invänta värkar eller igångsättning i v 40+3. De vill undvika snitt sa dom. Men om hon inte vänt sig rätt vid förlossning eller igångsättning blir det snitt ändå. 

Min fråga är nu om jag kan ?kräva? kejsarsnitt? Är orolig och jättestressad, men står helt handfallen, vad kan man göra? Någon som varit med om liknande? Tacksam för svar!

• Svar på tråden Misslyckat vändningsförsök
  • Anonym (qwerty)

Nej, du kan inte "kräva" någonting. Du kan lite snällt säga att du inte är emot att föda med snitt men det är ju inte så att du kan sitta med benen i kors och vägra föda om de säger nej.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (qwerty) skrev 2024-08-05 17:59:51 följande:

Nej, du kan inte "kräva" någonting. Du kan lite snällt säga att du inte är emot att föda med snitt men det är ju inte så att du kan sitta med benen i kors och vägra föda om de säger nej.

Nej, det förstår ju jag med och det var ju inte så jag menade heller. Men är ju inte bra att gå i två veckor till och vara orolig och stressad? Var mer så jag menade.
  • Anonym (nötskal)

Svensk sjukvård för kvinnor i ett nötskal. I Sverige avskyr man kejsarsnitt. Är helt sjukt att allt ska vara så oförutsägbart för dig i en sådan sårbar situation.

MEN. Mycket kan hända på 2 veckor, hon kan vända sig rätt igen! Glad

Be att få tala med läkare om din oro. 

• Fjällsockan

En vän hade sitt barn i säte, misslyckat vändningsförsök. På konsultation med förlossningsläkare och bm bad hon om statistik för vaginala sätesförlossningar på tilltänkt sjukhus. T.ex. risk för navelsträngsprolaps, svåra bristningar avslut med akuta kejsarsnitt ändå osv. Efter det fick hon ett beviljat kejsarsnitt några veckor före BF. Stå på dig och begär all information du kan! T.ex. om vattnet går hemma och bebisen inte är fixerad vill de ju ha liggande transport med ambulans osv. Låter som om du inte fått tillräckligt med hjälp eller stöd alls. 

• Anonym (Hm)

Jag hade inga problem att få båda mina kejsarsnitt beviljade. Dock är det en ganska lång process och jag vet inte om tiden räcker till när du är så långt gången. Det kan vara värt att försöka. Ta upp det med BM omedelbart så hon kan skicka en remiss till det sjukhus du vill föda på. Du förlorar inget på att försöka, förutom tiden du lägger på att skriva här istället för att ta upp telefonen och ringa MVC omedelbart

• Anonym (nötskal)

Hur har det gått TS?

• Anonym (Ks)

Min första låg i säte o efter ett misslyckat vändningsförsök sa dom att jag själv fick välja om jag ville ha snitt eller försöka föda vaginalt. Jag valde snitt, dock försökte dom verkligen övertala mig att försöka föda vanligt. Men jag stod på mig o blev beviljad ett planerat snitt. Dock hann vattnet gå (v 37+5) innan jag fick kallelse till det planerade snittet. Men fick akutsnitt på förlossningen, det gick jättebra. Detta var i Stockholm 2018, kanske olika i olika delar av landet?

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (nötskal) skrev 2024-08-11 22:20:11 följande:

Hur har det gått TS?

var inne på kontroll igår pga kraftiga sammandragningar, öppen 2 cm. Bebis ligger mer i säte än på tvären nu, men inte fixerad. Jag sa att jag helst inte vill föda i säte, bm skulle skriva in det i journalen. Skulle bebis dock sjunka ner i bäckenet är snitt inget alternativ då det skulle vara svårare att få ut bebis från. Planen är ändå att invänta mer värkar och ett nytt vändningsförsök samt igångsättning på en gång då. Så vi får väl se! 

Tack för alla svar! 

• Anonym (nötskal)
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-08-12 08:34:15 följande:

var inne på kontroll igår pga kraftiga sammandragningar, öppen 2 cm. Bebis ligger mer i säte än på tvären nu, men inte fixerad. Jag sa att jag helst inte vill föda i säte, bm skulle skriva in det i journalen. Skulle bebis dock sjunka ner i bäckenet är snitt inget alternativ då det skulle vara svårare att få ut bebis från. Planen är ändå att invänta mer värkar och ett nytt vändningsförsök samt igångsättning på en gång då. Så vi får väl se! 

Tack för alla svar! 

Oj hur kändes det (vaga) svaret?

Hoppas allt går vägen, TS! Kram

Berätta gärna sedan
  • Miniflin

Min förra graviditet upptäcktes i vecka 35-36 att min son låg i säte (även om jag påpekat att jag haft mina misstankar innan eftersom jag så tydligt kände hans huvud i mina revben...). Jag gjorde två vändningsförsök, båda misslyckade. Jag ville gärna föda vaginalt och fick göra röntgen av mitt bäcken och extra UL för att mäta bebis huvud. De hade kriterier på hur stort kranium bebis fick ha för att godkänna vaginal födsel. Allt såg bra ut. Dock kunde bara den förlossningsläkaren jag ville ha vara på jour fram till och med min BF. Så vi bokade in kejsarsnitt på BF, och om förlossningen skulle starta innan dess var planen vaginalt. Det blev kejsarsnitt tyvärr eftersom sonen inte hade minsta plan på att titta ut innan BF... 

Det kanske inte hjälper dig så mycket, men jag läste på SÅ mycket om sätesfödsel och var så sjukt peppad att jag blev så besviken när vi ändå fick gå på KS. Mitt tips är att be om att få samtal med förlossningsläkare och se hur de vill att en sätesfödsel ska gå till. Jag läste på om olika positioner som var gynnsamma, risker för komplikationer etc och utifrån det "valde" jag förlossningsläkare. Tycker det är fint att de ändå försöker få kvinnor att föda vaginalt trots säte, för fördelarna med vaginal födsel är många. Jag tror att hela min amningsresa, anknytning och mående efter förlossningen hade varit så mycket bättre om jag fött vaginalt. MEN, om du verkligen inte vill göra det så kan ingen tvinga dig att göra det. Det gäller att slå näven i bordet och kräva ett kejsarsnitt. För det trauma du kan få av att tvingas att gå igenom något så stort som ska vara ett fint och minnesvärt tillfälle, helt på någon annans villkor, det hade jag aldrig riskerat. Stå på dig och HEJJA! Hjärta 

Svar på tråden Misslyckat vändningsförsök