• Anonym (Grumpy old man)

Tjejer tröttnar

I början av en relation är det ömsesidig passion. Men efter fem - tio år tröttnar tjejer oftare än killar. Det spelar ingen roll om orgasmer finns. De tröttnar. Kanske beroende på för lite testosteron. De tror att de tappat lusten. Men sen hittar de en ny partner och passionen är tillbaka...
    Fördomsfullt?

• Svar på tråden Tjejer tröttnar
  • Anonym (Medelålders man)

Ja precis, det förstår jag så det handlar ju om att vara attraktiv och att både kvinnor o män måste upprätthålla just detta. Därav mitt första inlägg i denna tråd, som jag tror en del män fallerar på ibland.. 
    Sen måste ju ni kvinnor oxå se till att vara attraktiva. Jag tycker det är fint om ni klär upp er och gör er fina men tror eg inte det är det jag går igång på i ett långt förhållande. Tror det här med relationer tyvärr är ett litet spel, att man måste vara lite strategisk och aktivt tänka på hur man attraherar den andra.. så saknas attraktionen kanske kan försöka hitta lite av det man var när man träffades en gång i tiden. Sen tror jag det är bra för oss män att inte helt veta var vi har er, det ska kännas tryggt men inte för tryggt .. för då blir många av oss för slappa och anstränger oss inte tillräckligt. Får man till den balansen samtidigt som man har respekt för varandra så tror jag han kommer notera dina kläder mer .. om förhållandet är lite halvtråkig så hjälper det tyvärr inte så mycket att man fixar sig med nya kläder, frisyr mm .. tror mer det är ni kvinnor som gillar att vi män har en schysst stil, gör vid oss mm.. absolut trevligt när ni klär upp er mm men inte det som skapar attraktionen tänker jag, det andra måste vara på plats först. En sak som jag gillar eller taggar på är om ni kvinnor gör lite oväntade saker, som får en att börja tänka lite .. vad hände nu liksom. Kan vara så enkelt att ni går ut o festar med era tjejkompisar en dag (om ni inte brukar det).. eller att ni blandar en drink och tar en festkväll med mannen, vad som helst som är utanför det vanliga och som anspelar lite på hur man träffades en dag från allra första början, hur man var då 

Anonym (BBW) skrev 2024-08-08 11:43:42 följande:
    Låter trist, Som tur är så har jag en man som värkligen visar uppskattning för det jag gör och den jag är och inte minst lägger han märke till och uppskattar när man gjort något extra. 

Reagerar lite på ordet duger. Vill inte märka ord men jag skulle aldrig stanna i en relation där jag duger då det för mig känns lite som att man är någon form av reservplan innan något bättre dyker upp.

Skulle aldrig säga till gubben att han duger. Han är underbar och det visar jag i ord och handling efter bästa förmåga och dagligen uppskattning från gubben men aldrig i form av att jag duger. 

Hårklyveri kanske men för mig är det viktigt att inte var den som duger. Detta gäller oavsett om det gäller i relationen eller på arbetet eller liknande för mig är det nästan en förolämpning att säga till en kollega att det dom gjort duger. 
    Jomen håller med; order duger var mer ett ordval förnyat beskriva. Menar mer att uppmuntra varandra istöllet försatt klaga och klankà ner som nog tyvärr förekommer ganska ofta .. vilket fint förhållande du verkar ha, grattis och bra jobbat 👏 
  • molly50
    Anonym (BBW) skrev 2024-08-08 11:43:42 följande:
    Låter trist, Som tur är så har jag en man som värkligen visar uppskattning för det jag gör och den jag är och inte minst lägger han märke till och uppskattar när man gjort något extra. 

Reagerar lite på ordet duger. Vill inte märka ord men jag skulle aldrig stanna i en relation där jag duger då det för mig känns lite som att man är någon form av reservplan innan något bättre dyker upp.

Skulle aldrig säga till gubben att han duger. Han är underbar och det visar jag i ord och handling efter bästa förmåga och dagligen uppskattning från gubben men aldrig i form av att jag duger. 

Hårklyveri kanske men för mig är det viktigt att inte var den som duger. Detta gäller oavsett om det gäller i relationen eller på arbetet eller liknande för mig är det nästan en förolämpning att säga till en kollega att det dom gjort duger. 
    Jag förstår hur du tänker.
    Men han kan också säga att han inte tycker att jag behöver göra mig vacker för honom då han tycker att jag är fin som jag är.
    Men överlag så är han dålig på att ge komplimanger.
    Jag vet att han älskar mig,men jag tror att han tar mig lite för givet.
    Vilket är lätt hänt när man har varit tillsammans i 20+ år.
    Plus att han inte har mått så bra på sistone,av olika anledningar.
    Men överlag så uppfattar jag det som att många män är dåliga på att uppfatta/märka när man har gjort något särskilt,som att klippa en ny frisyr och göra sig fin på andra sätt.
    Och det bekräftas ju av fler kvinnor här i tråden.
    Så jag är uppenbarligen inte ensam.
  • Anonym (BBW)
    Anonym (Medelålders man) skrev 2024-08-08 11:58:03 följande:
    Jomen håller med; order duger var mer ett ordval förnyat beskriva. Menar mer att uppmuntra varandra istöllet försatt klaga och klankà ner som nog tyvärr förekommer ganska ofta .. vilket fint förhållande du verkar ha, grattis och bra jobbat 👏 
    Vi har turen att vara i symbios. Vi klagar aldrig på varandra och har aldrig gjort det utan försöker uppmuntra varandra även när det går tokigt och försöker hitta det humoristiska och vad man kan lära sig av det som hänt 

För mig är det viktigt med den lilla handen på ryggen det uppmuntrande ordet och kanske inte minst den lilla rakpussen. Små spontana gester av vad man betyder för varandra.

Ett knep som vi tillämpar när vi tycker olika är att bryta i tid.

Personligen så ser jag det som väldigt kontraproduktivt att lyda det gamla rådet att aldrig lägga sig när man är osams. 

Ett riktigt skitråd. Bättre att ligga sig var för sig och vara skitarg en stund tills reaktionerna lagt sig och den agiterade och stressade hjärnan börjar fungera igen. Slutar ofta med att vi utbyter ursäkter och börjar skratta åt situationen och sedan som vuxna människor sätter oss ner och hittar en gemensam lösning som vi båda trivs med. 

Sedan skall man vara medveten om att under en drygt 20 årig relation kan man växa samman eller mogna i olika riktningar. 

Få oss har vi haft turen att växa samman och hittat nya och gemensam intressen som berikar livet.
  • molly50
    Anonym (Medelålders man) skrev 2024-08-08 11:54:43 följande:

Ja precis, det förstår jag så det handlar ju om att vara attraktiv och att både kvinnor o män måste upprätthålla just detta. Därav mitt första inlägg i denna tråd, som jag tror en del män fallerar på ibland.. 
    Sen måste ju ni kvinnor oxå se till att vara attraktiva. Jag tycker det är fint om ni klär upp er och gör er fina men tror eg inte det är det jag går igång på i ett långt förhållande. Tror det här med relationer tyvärr är ett litet spel, att man måste vara lite strategisk och aktivt tänka på hur man attraherar den andra.. så saknas attraktionen kanske kan försöka hitta lite av det man var när man träffades en gång i tiden. Sen tror jag det är bra för oss män att inte helt veta var vi har er, det ska kännas tryggt men inte för tryggt .. för då blir många av oss för slappa och anstränger oss inte tillräckligt. Får man till den balansen samtidigt som man har respekt för varandra så tror jag han kommer notera dina kläder mer .. om förhållandet är lite halvtråkig så hjälper det tyvärr inte så mycket att man fixar sig med nya kläder, frisyr mm .. tror mer det är ni kvinnor som gillar att vi män har en schysst stil, gör vid oss mm.. absolut trevligt när ni klär upp er mm men inte det som skapar attraktionen tänker jag, det andra måste vara på plats först. En sak som jag gillar eller taggar på är om ni kvinnor gör lite oväntade saker, som får en att börja tänka lite .. vad hände nu liksom. Kan vara så enkelt att ni går ut o festar med era tjejkompisar en dag (om ni inte brukar det).. eller att ni blandar en drink och tar en festkväll med mannen, vad som helst som är utanför det vanliga och som anspelar lite på hur man träffades en dag från allra första början, hur man var då 

Jag försöker göra allt detta.
    Men är man,som jag,50+,så är det inte så lätt att bli den man var när man träffades för mer än 20 år sedan.
    Många män verkar förvänta sig att man ska vara,och se ut,som när man var 25. Eller åtminstone ha en önskan om det.
    Jag vet att min man älskar mig för den jag är och jag tror faktiskt inte han skulle reagera nämnvärt om jag skulle ta en krogkväll med tjejerna.
    Tvärtom skulle han nog bara tycka att det var roligt.
    Så jag vet faktiskt inte vad jag skulle kunna göra för att han ska få upp ögonen och tända till.
    Men vi har båda haft en del på det privata planet vilket har gjort att vi inte har mått så bra.
    Men det är bara att kämpa på. Kärleken finns där och vi har det bra i övrigt.
    Det är nog bara lätt att ta varandra lite för givet efter mer än 20 år tillsammans.

Ja då förstår jag om det känns lite svårt eller trist att få till den sista dimensionen. Har själv varit i ett 20 årigt förhållande men delade på oss till sist. Har ni kärleken och respekten kvar så är ju det en bra grund, då finns det ju bra möjligheter att få till några kvällar med lite passion mm. Men tror man måste avvika lite från det vanliga för att komma dit då, sen vet man ju inte vad den andre tänker innerst inne. Blir han glad om du går ut så tror jag han vill att du ska göra mer saker ?utan honom?.. och det kan ju trigga igång det mer igen. Jag tror inte att vi män generellt vill att ni ska se ut som för 20 år sen .. attraktion kan man skapa i alla åldrar. Vi män vill ju att ni ska vara kvinnliga, klä er kvinnligt, håll  gärna i skaplig form, var tjejer liksom .. o samma för oss män då.. egna intressen, egna vänner etc  tror jag skapar attraktion, medför ny energi in i förhållande mm. Inte fastna med sin partner, inte fastna i gamla hjulspår.. Ditt sk case tror jag är väldigt vanligt? 

• Anonym (Snowihite)

Att hålla ihop ett äktenskap handlar om annat än om det yttre. 

Man måste först och främst ha inlett sin relation av rätta anledningen, att man känner passion, och ömsesidig emotionell närhet till sin partner. Detta kommer att utvecklas till vad vi kallar kärlek. 

Det är kärleken som är kittet.

Om det nu är så att det oftast är kvinnor som initierar separationer så kan det bero på att de så att säga nöjt sig med en partner som de ansett vara attraktiv, ha god ekonomi eller på annat sätt höjer hennes status. Detta är inget man bygger en livslång relation på.

• molly50
    Anonym (Medelålders man) skrev 2024-08-08 13:07:12 följande:

Ja då förstår jag om det känns lite svårt eller trist att få till den sista dimensionen. Har själv varit i ett 20 årigt förhållande men delade på oss till sist. Har ni kärleken och respekten kvar så är ju det en bra grund, då finns det ju bra möjligheter att få till några kvällar med lite passion mm. Men tror man måste avvika lite från det vanliga för att komma dit då, sen vet man ju inte vad den andre tänker innerst inne. Blir han glad om du går ut så tror jag han vill att du ska göra mer saker ?utan honom?.. och det kan ju trigga igång det mer igen. Jag tror inte att vi män generellt vill att ni ska se ut som för 20 år sen .. attraktion kan man skapa i alla åldrar. Vi män vill ju att ni ska vara kvinnliga, klä er kvinnligt, håll  gärna i skaplig form, var tjejer liksom .. o samma för oss män då.. egna intressen, egna vänner etc  tror jag skapar attraktion, medför ny energi in i förhållande mm. Inte fastna med sin partner, inte fastna i gamla hjulspår.. Ditt sk case tror jag är väldigt vanligt? 

Ja,det försöker vi göra. Har även föröskt påtala detta för honom att vi kanske skulle behöva lite mer egentid tillsammans då våra barn nu är i tonåren och klarar sig ganska bra själva.

Detta med vänner. De flesta vänner vi har är ju gemensamma. Vi har också egna vänner på varsit håll,men de bor i andra städer och inte så lätt att träffas så ofta.
    Så det blir ofta att vi umgås med våra föräldrar vilket jag i och för sig tycker är trevligt.
    Men kanske inte alltid. Annars har vi inte så jättemånga att umgås med. Eller blir ofta inte av. Och känner mig ibland lite uttråkad.

Klä mig kvinnligt och vara en kvinna försöker jag alltid göra. Precis som han gör det motsatta som man.
    Men jag känner inte så ofta att jag får gensvar längre.
    Till saken hör att jag misstänker att jag är i en depression och därför inte orkar hålla skenet uppe och vara på topp hela tiden.
    Speciellt inte när jag inte får någon reaktion på det jag gör.
    Men hans stöd,det har jag.
    Han vet att jag inte mår så bra just nu och försöker stötta mig så gott han kan.
    Men när han inte heller mår jättebra så är det inte så lätt.
    Men vi försöker stötta varandra så mycket vi kan och orkar.
    För som sagt,kärleken och respekten finns där och ingen av oss vill lämna det vi har.
  • Anonym (Farbror Kalle)
    Anonym (Engagemang) skrev 2024-08-07 08:40:04 följande:

kan slå vad om att ni män som beklagar er:
    - inte ser om er kvinna varit hos frisören
    - inte ser om er kvinna har en ny klänning
    - inte ser eller uppskattar att er kvinna besöker gym för att hålla formen
    - att ni själva slutat besöka frisören/barberaren
    - att ni själva inte köper nya plagg ibland, för ni har ju redan 5 tshirtar. man behöver inte vara fin.
    - att ni själva inte besöker gym eller tänker på att hålla formen
    - att ni tar middagsmaten för given och inte uttrycker tacksamhet
    - att ni inte heller ser tiden som går åt för julpynt/påskpynt. dvs. Den tid och engagemang som kvinnan ger för att skapa en atmosfär i hemmet för er alla.
    - låt mig också gissa att ni är dessa män som tycker det är onödigt dyrt att gå ut och äta ibland, eller boka en resa på tu man hand på spa.

dvs. ser ni män och förstår ni män hur mycket tid och engagemang ni får av kvinnorna? Är det så svårt att vara tacksam för det? att visa och säga att man är tacksam för det? om det är svårt att se och förstå; ja då har ni svaret på varför kvinnorna tröttnar och lämnar er.

Det finns många rätt i det här. Men nästan det viktigaste i livet för en man är en partner som kan ge bra sex och få honom att känna sig åtrådd - och brister på det området kan inte riktigt kompenseras av det du räknat upp här. Det där med påskpyntet kanske helt enkelt inte är så viktigt för en man?? Och att kvinnan gör sig fin upplevs nog som att det är andra hon gör sig fin för än sin partner. 
  • Anonym (partyglad)
    Anonym (Farbror Kalle) skrev 2024-08-08 15:18:20 följande:
    Det finns många rätt i det här. Men nästan det viktigaste i livet för en man är en partner som kan ge bra sex och få honom att känna sig åtrådd - och brister på det området kan inte riktigt kompenseras av det du räknat upp här. Det där med påskpyntet kanske helt enkelt inte är så viktigt för en man?? Och att kvinnan gör sig fin upplevs nog som att det är andra hon gör sig fin för än sin partner. 
    Nejdå. Alltför okomplicerad poäng i en komplicerad fråga. Invandrade kvinnor från fattiga provinser i Asien eller Afrika fångar eller tar sig an vita sextörstande män genom ge dem bra sex (hög tillgänglighet, fokus på det). Lägger in det i relationens förhandling och tillkomst. Ja det finns absolut överallt mer mångfacetterade och sofistikerade ingångar där kontakten inleds med förälskelse och kärlek. Allt handlar inte om sex ingången men den är en mer en avgörande sak i asymmetriska relationer än i mer jämbördiga ihop med en landsmaninna. Här kommer min väsentliga poäng. Kvinnorna från öst och söder lägger verkligen manken till få mannen känna sig åtrådd, attraktiv och älskad oavsett attraktivitet. Brister i det saknas inte. Ändock skiljer sig de här multikulturella paren som andra. Oftare? Männen som känt sig uppvaktade och åtrådda kan ta ut skilsmässa precis innan kvinnan har sitt uppehållstillstånd klart. Grymt. Kvinnorna å sin sida kan separera när de är ekonomiskt oberoende genom ett jobb och har en egen ekonomi. Min slutsats är att det aldrig är fel om båda parter, mannen och kvinnan, är och känner sig sedd och åtrådd av den andre. Absolut inte. En bra början helt klart. Men om något ska fungera någotsånär i det långa loppet behövs en ömsesidig respekt, en vardagskärlek, se varandra, en ökad förståelse inför den andres sits och att försöka jämka med varandra, komma till mötes, och om möjligt, i det fysiska. I längre parrelationer kan sexet visserligen tappas bort i perioder men oxå återvända. 
Svar på tråden Tjejer tröttnar