Erfarenhet andra förlossning gentemot första, havandeskapsförgiftning igen?
Jag fick havandeskapsförgiftning med båda mina barn.
Med första gick förloppet ganska snabbt, lite förhöjt blodtryck till att börja med i v37 blev hemskickad och skulle komma in några dagar senare, blodtrycket och urinprov låg på samma nivå blev skickad till förlossningen för säkerhets skull. vid undersökningen där hade värdena gått upp en del så blev inlagd. Blev igångsatt efter ett par dagar då blodtrycket urinen fortsatte gå upp och fick höja dosen med medicin hela tiden typ. Slutade i akut snitt v 38.
Andra barnet gick blodtrycket upp redan v 33 men inga andra symptom. Som tur var gick det långsammare denna gången så klarade mig till v 36 innan det blev fler symptom. V 37 blev jag igångsatt denna gång gick det bättre dock utdraget startade fredag efter lunch och hon var ute söndag förmiddag.
Med första barnet försvann symptomen från havandeskapsförgiftningen bort typ direkt efter förlossningen, med andra fick jag äta blodtryckssänkande i ungefär ett halvår efter innan det hamnade på en normal nivå igen.
Blir inga fler barn för min del, vill inte ta risken igen. För min del skulle det dessutom i så fall bli med en annan pappa denna gången och de säger ju att det ökar risken ytterligare, så nej inte värt risken. Det är ju trots allt inte bara min hälsa som riskerar att ta skada.