• Anonym (Anonym)

Erfarenhet andra förlossning gentemot första, havandeskapsförgiftning igen?

Hej!

Hur var eran andra förlossning gentemot eran första?

Snabbare/Utdragen?
    Lättare/Svårare?
    Mer/mindre komplikationer?
    Gick över tiden/Födde tidigare?

Ännu en fråga, om ni hade havandeskapsförgiftning med första barnet, hur blev det med andra? Fick ni det igen?

Min första förlossning skedde i 37+1, dvs 38. SUPER lätt förlossning.
    Vattnet gick, 10h senare var han ute. Epidural och lustgas funkade toppen. Inte ens en skråma efteråt.

Men hade havandeskapsförgiftning så svällde enormt och väldigt högt blodtryck, som tog ett tag att ge med sig. 

Är nu gravid med andra och nyfiken på era erfarenheter!

• Svar på tråden Erfarenhet andra förlossning gentemot första, havandeskapsförgiftning igen?
  • Anonym (Paula)

Min första förlossning tog 8 timmar, från första känning till bebis. Bm sa att om jag fick barn igen skulle jag säga till förlossningen att jag föder barn snabbt. Tänker att det borde gälla även dig. Barn nr två tog ca 1 timme. Hann bara nätt och jämnt in på förlossningsrummet. 

Jag fick mycket mindre skador andra gången. Ett pyttestygn gjorde de bara. Eftersom det gick fort hanns inte smärtlindring med och det var ihållande, stark smärta på slutet. Men det var ju så kort tid, så när det var klart var det inget som bekymrade mig längre. 

• Anonym (M)

Min första. Från det att vattnet gick till att bebis var ute rog det 3.5 timme. Lustgas endast, gjorde inte alls så ont förutom de 15 min långa krystvärkarna. 11 dagar över tiden. Kom in 1h efter att vattnet gått, 4 värkar på 10 min alla över 1 min och öppen 5 cm.
    Med andra barnet var jag rädd att inte hinna in i tid då blev igångsatt. Hade jag vetat hur ont det skulle göra (inann eda) hade jag hellre riskerat att föda pp badrumsgolvet! Fan värsta smärtan jag varit med om. Andra ungen krystade jag ut pp 8 minuter.

Grad 1-bristning båda gångerna, andra ggn bara sytt med 1 stygn. Men visade sig att jag hade muskler av i mellangården och främre samt bakre framfall. Nu opererat mig mes fantastiskt resultat. Bakre framfaller kom med första barnet men fick höra att allt såg fint ur. Klassiker. Så grad 2 båda gångerna (garanterat men vart värre efter andra) men var inget som syntes då huden ej sprack..

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Paula) skrev 2024-08-02 16:49:16 följande:

Min första förlossning tog 8 timmar, från första känning till bebis. Bm sa att om jag fick barn igen skulle jag säga till förlossningen att jag föder barn snabbt. Tänker att det borde gälla även dig. Barn nr två tog ca 1 timme. Hann bara nätt och jämnt in på förlossningsrummet. 

Jag fick mycket mindre skador andra gången. Ett pyttestygn gjorde de bara. Eftersom det gick fort hanns inte smärtlindring med och det var ihållande, stark smärta på slutet. Men det var ju så kort tid, så när det var klart var det inget som bekymrade mig längre. 

Wow! Ja förlossningen sa samma till mig, åk in så fort du känner något om ni ska ha fler barn 😂. Men hur startade förlossning nr 2 för dig? Fick du bara värkar eller hade du någon liten aning precis innan? 

och vilken vecka födde du i? Båda gångerna då

• Anonym (Anonym)
    Anonym (M) skrev 2024-08-02 17:17:10 följande:

Min första. Från det att vattnet gick till att bebis var ute rog det 3.5 timme. Lustgas endast, gjorde inte alls så ont förutom de 15 min långa krystvärkarna. 11 dagar över tiden. Kom in 1h efter att vattnet gått, 4 värkar på 10 min alla över 1 min och öppen 5 cm.
    Med andra barnet var jag rädd att inte hinna in i tid då blev igångsatt. Hade jag vetat hur ont det skulle göra (inann eda) hade jag hellre riskerat att föda pp badrumsgolvet! Fan värsta smärtan jag varit med om. Andra ungen krystade jag ut pp 8 minuter.

Grad 1-bristning båda gångerna, andra ggn bara sytt med 1 stygn. Men visade sig att jag hade muskler av i mellangården och främre samt bakre framfall. Nu opererat mig mes fantastiskt resultat. Bakre framfaller kom med första barnet men fick höra att allt såg fint ur. Klassiker. Så grad 2 båda gångerna (garanterat men vart värre efter andra) men var inget som syntes då huden ej sprack..

gud vad snabbt!😅 
    Valde ni i samråd med barnmorska att sätta igång pga så snabb första förlossning eller var det något annat som låg bakom beslutet?
  • Anonym (Paula)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-08-02 17:34:47 följande:

Wow! Ja förlossningen sa samma till mig, åk in så fort du känner något om ni ska ha fler barn 😂. Men hur startade förlossning nr 2 för dig? Fick du bara värkar eller hade du någon liten aning precis innan? 

och vilken vecka födde du i? Båda gångerna då

Båda gångerna hade jag en liten blödning och sen typ inget mer förrän några timmar senare då värkarna kom. Ingen kännbar latensfas alls. Med första har jag för mig att vattnet gick ett par timmar innan bebisen kom, med andra bara några minuter innan. Vi bor väldigt nära sjukhuset. Hade vi inte gjort det hade jag nog planerat hemförlossning. 

Jag födde på beräknad dag eller någon dag innan båda gångerna. 

• Anonym (Mm)

Jag fick havandeskapsförgiftning med båda mina barn.
    Med första gick förloppet ganska snabbt, lite förhöjt blodtryck till att börja med i v37 blev hemskickad och skulle komma in några dagar senare, blodtrycket och urinprov låg på samma nivå blev skickad till förlossningen för säkerhets skull. vid undersökningen där hade värdena gått upp en del så blev inlagd. Blev igångsatt efter ett par dagar då blodtrycket urinen fortsatte gå upp och fick höja dosen med medicin hela tiden typ. Slutade i akut snitt v 38.

Andra barnet gick blodtrycket upp redan v 33 men inga andra symptom. Som tur var gick det långsammare denna gången så klarade mig till v 36 innan det blev fler symptom. V 37 blev jag igångsatt denna gång gick det bättre dock utdraget startade fredag efter lunch och hon var ute söndag förmiddag.

Med första barnet försvann symptomen från havandeskapsförgiftningen bort typ direkt efter förlossningen, med andra fick jag äta blodtryckssänkande i ungefär ett halvår efter innan det hamnade på en normal nivå igen. 

Blir inga fler barn för min del, vill inte ta risken igen. För min del skulle det dessutom i så fall bli med en annan pappa denna gången och de säger ju att det ökar risken ytterligare, så nej inte värt risken. Det är ju trots allt inte bara min hälsa som riskerar att ta skada.

Svar på tråden Erfarenhet andra förlossning gentemot första, havandeskapsförgiftning igen?