Anonym (Jag) skrev 2024-08-06 11:44:06 följande:
Partiet Nyans fick 0,44% i förra valet, Kristna Värdepartiet som du också pratade om fick 0,09%. Det är nog ingen risk att de påverkar aborträtten i Sverige.
Alla muslimer eller personer från muslimska länder röstar inte på partiet Nyans heller.. väldigt långt ifrån alla. Jag känner en iranier som röstar på SD.. till exempel.
Och även om de får fler barn än svenskar ofta tror jag du överdriver lite om hur extremt många barn de får. Du skrev att en muslimsk kvinna får ett barn per år från 14 till klimakteriet, det skulle alltså bli över 30 barn. Du vet också att det inte är så det ser ut. Sen är det inte säkert att andra och tredje generationens invandrare är lika religiösa som sina föräldrar och en del får barn med svenskar.
Nej som tur är kommer inte partiet Nyans få något att säga till om i Sverige. Fast jag vet inte om ni (abortmotståndarna i tråden) hoppas på det eftersom de ändå är det största partiet som är emot abort? Skulle ju bli kul med allt annat vi skulle få på köpet då, bara för att vuxna människor inte klarar av att de får bestämma själva om de vill göra abort eller inte.
Här är ett exempel på hur ni tänker. Jag är 35+ och om allt går bra med den här graviditeten kommer jag vara fyrabarnsmamma efter det. Hade jag bett om att steriliesera mig efter det hade jag fått det utan problem. Men det finns ingen som kommer tvångssterilisera mig. Så med er logik borde det vara förbjudet att sterilisera sig också för jag kan ju råka be om det och gå igenom operationen och sen ångra mig och då är det sjukvården och politikernas fel.
Jag förstår att det finns folk som ångrar aborter och det är såklart hemskt att behöva känna så.. men att förbjuda det eller att det ska bli mycket svårare att göra abort är inte lösningen.
Nja, jag skulle hellre se att ATTITYDERNA till abort ändrades... Då skulle det inte behövas en lagändring. Och självklart vill jag inte ha allt det andra här som extremmuslimer drar hit. Förmildrande omständigheter om det är ett hedersmord (så dömer fortfarande domstolarna i Jordanien, trots att det landet gått så långt mot Väst på andra sätt), föräldrars rätt att bestämma om barnens äktenskap, en äktenskapsålder på 14 eller ännu yngre, kvinnor måste ha en manlig förmyndare och får inte ens ut ett pass om han inte skriver på (det skulle bli min son för mig i så fall, hujedamig...), dödsstraff och kroppsbestraffningar, legalisering av kvinnlig omskärelse, mannen har rätt att ta ut skilsmässa men inte hustrun, mannen har rätt att ha upp till fyra hustrur, och de tidigare hustruna kan inte stoppa honom från att ta ännu en... IS ville till och med gå så långt som till att tvångsomskära alla kvinnor upp till 43 år, i de länder som de intog. Som tur var kom de aldrig så långt.
Angående steriliseringar, så är det nog ingen som vill stoppa en fyrabarnsmorsa från att sterilisera sig. Det låter förnuftigt! Dock finns det anledning att vara vaksam när det gäller steriliseringarna, så att läkaren som har det förberedande samtalet med patienten, talar med denna eller denne ensam, och gör klart att det verkligen är patientens egen vilja och inte hans/hennes partners. Finns det minsta tvekan, så ska han neka att utföra ingreppet. För det förekommer faktiskt ganska ofta att speciellt steriliserade män återställer/försöker återställa systemet, eller tar ut spermier ur testiklarna och gör IVF med en ny partner, för att kunna få fler barn.
Det har man ju läst här på Familjeliv och även annorstädes, hur många kvinnor resonerar. De vill att mannen ska sterilisera sig när paret skaffat det önskade antalet barn, för de vill inte att han ska kunna skaffa fler barn med någon annan senare. De vill ha kvar särställningen som hans barns mor, vilket ger dem moralisk rätt till ekonomisk och praktisk hjälp av mannen resten av livet, även efter en skilsmässa, samtidigt som kvinnans barn inte behöver dela faderns uppmärksamhet, tid och pengar - eller senare hans arv - med några halvsyskon.
www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/angerfulla-steriliserade-man-far-ny-chans-att-skaffa-barn