Inlägg från: Anonym (Baronen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Baronen)

Tesla- strejken är vänsterns vendetta

Tror tesla grejen har att göra med musks oförstånd gällande kulturer. Det hör till svensk kultur att arbetsgivaren ska ha ett kollektivavtal. Oavsett vänaterhet eller inte. Fackförbunden i usa där han också är verksam är en helt annan grej.

Jag tycker att han kör ända in i kaklet är vansinnigt och motsatsen till lyhördhet. För ärligt talat, det här kollektivavtalet är inte så märkvärdigt egentligen i jämförelse med ens eget rykte. 

Den här trögheten och toppstyrningen där han inte verkar lyssna på folk runtomkring får mig att tro att teslas verksamhet kommer att gå dåligt. Skulle inte köpa tesla aktier, och det visar sig att teslaaktien faktiskt går dåligt. Mer innovativa och framåtblickande konkurrenter är på framgång.

• Anonym (Baronen)

'Vad var det jag sa'
    Tesla aktien störtdyker. Musk agerande är en klar indikation på en dålig toppstyrd ledare. 

• Anonym (Baronen)
    Anonym (Vendetta) skrev 2024-08-05 16:51:42 följande:

Fint, den svenska modellen innebär att 62 personer dör och drabbas av arbetsplatsolyckor?

Fantastisk fin solidaritet LO har som tillämpar strejken under lågkonjuktur.Strejken är larvig, det ser du själv!

Vi har flera företag som inte tillämpar svenska modellen och många går det bra för. Svenska modellen behövs mer i batterifabriken! Svenska modeller är redan förlorad då allt fler hoppar av LO.

vad har lågkonjunktur med saken att göra? 
  • Anonym (Baronen)
    Anonym (Vendetta) skrev 2024-08-05 17:47:28 följande:
    Att strejken görs när vi alla behöver visa solidaritet. Det är inte läge att strejka när alla behöver hjälpa till ekonomiskt. Särskilt inte när staten pumpar batterifabriken med pengar. 
    Varför inte höja skattetrycket då och fördela ut pengar isf? Det är väl solidariskt och följer samma underliga logik.

Får teslaarbetarna sitt kollektivavtal så är den enda plånboken som drabbas ett utländskt bolag, dvs mer pengar till Sverige. Musk och tesla förbättrar sitt rykte så det är en win-win situation för samtliga parter.
  • Anonym (Baronen)
    Anonym (Vendetta) skrev 2024-08-05 18:45:27 följande:

Vi kan inte skatta tills allt slutar röra på sig. Vi har ett högt skattetryck redan! Maten är dyr, bolåneräntorna är höga, hyresrätter är dyra Osv.

Vart ska vi höja skatten någonstans ? Ja just det! Vi har lite rika personer i Sverige som inte ens representerar en majoritet av befolkningen. Hur länge räcker det tror du? vem flyttar? 

Vad har vi med, bankskatten?
    Vad sker först? Att  bankerna flyttar och lämnar personal i arbetslöshet eller att vi kunder för höjda avgifter?

Vi betalar skatt på allt! I Bland tre gånger om på samma produkt! Ekonomin växer inte av skattehöjningar.

Förstod du inte ironin?
  • Anonym (Baronen)
    Postman skrev 2024-08-05 19:59:24 följande:
    Njae. Har knappast med musk att göra utan helt andra faktorer. 
    Musk har byggt sitt varumärke på sin persona. Bra när en ledare är aningen excentrisk och kreativ. Nu börjar han tilta över åt Trump och Kanye west hållet. Lite för crazy och toppstyrd i kombination med en viss paranoia.

ingen bra företagsledare som man aktar sig för att investera i. Det påverkar naturligtvis hans företag. Cybertrucken har ganska mycket bekymmer t ex.
    Finns andra elbilsföretag som är betydligt mer innovativa och driftiga.
  • Anonym (Baronen)
    Postman skrev 2024-08-05 20:27:39 följande:
    Njae du kan ha vissa poänger i det du skriver nu men det var inte det du skrev i inlägg nr 12. Att aktien störtdyker just idag har andra orsaker än just Elon Musk.  
    Det har naturligtvis inte en direkt koppling utan ett indirekt samband med ett företag som börjar mista fingertoppskänslan pga en toppstyrning där bara ja-sägare har ett existensberättigande.

Vem vill köpa aktier i det företaget när man förstår det? Påverkar resultatet och produktionen. Strejken är bara en indikation om hur Musk är som ledare. 
  • Anonym (Baronen)
    Postman skrev 2024-08-05 20:45:04 följande:
    Ja Musk borde vara mer mån om sin aktie det håller jag med om men Tesla är amerikanska och de har ett inbyggt motstånd till facket så det är inte så konstigt. Det är inte bara Musk som företagsledare som resonerar så. Många, många fler med honom. 
    Det är ju det jag påstår. Facket i usa är något väsensskilt från kollektivavtalen i Sverige som ffa basera på en svensk kultur. Lyssnade Musk på sina rådgivare så skulle han förstå värdet av att teckna det. Det är faktiskt inte så märkvärdigt egentligen. Musk uppvisar en obstinat in- i -kaklet- attityd som skadar hans företag mer i förlängningen. Fingertoppskänslan saknas. tesla som företag får förvisso aningen dålig image, men blottar något som är betydligt mer problematiskt i styrningen.
  • Anonym (Baronen)
    Postman skrev 2024-08-05 22:14:12 följande:
    Vi är en demokrati och då får man välja. Man behöver inte ha kollektivavtal i Sverige, det kan fungera ändå. Jag tror inte Musks rådgivare väljer att ge de råd som du anser. Att facket hindrar ett företag som de gör nu tycker jag inte riktigt hör hemma i en demokrati. 
    Jag tror inte du förstår demokrati. Det är antidemokratiskt att förbjuda fackföreningar och strejk för att någon som har mer makt och pengar ska få diktera villkoren. Det är motsatsen till ett fritt val.

Sverige är ett välfärdsland som har sin grund i en kultur där kollektivavtal är en del av den. Allt hänger ihop, välfärdssamhället bidrar till utländska investeringar, jämför med låglöneländer där förvisso investeringar och produktion sker men köpkraften och säkerheten för investerare är sämre. Det finns en anledning till att Musk har valt sverige, han kan inte äta kakan och behålla den.

Sen så förstår jag inte varför svenskar skulle motsätta sig teslaarbetarnas kollektivavtal, det är inga märkvärdigheter för varken Musk eller Sverige, mer pengar in till Sverige från utländsk investerar, ökad trygghet för arbetarna, mer köpkraft i Sverige. 
  • Anonym (Baronen)

Skulle faktiskt kunna gissa mig till att den här anti-kollektivavtal propagandan vi ser faktiskt härstammar från tesla. Man ska nog inte vara för naiv eller en nyttig idiot för om man betraktar saken från ett helikopterperspektiv så finns det absolut ingenting som gynnar Sverige eller svenskar eller teslaarbetare med att vara mot strejken.

• Anonym (Baronen)
    Postman skrev 2024-08-06 21:17:53 följande:
    Vem har pratat om att förbjuda fackföreningar eller strejk, inte jag i alla fall.
    Finessen med en demokrati är att man faktiskt kan välja att avstå kollektivavtal, det är ingen nödvändighet även om det kan vara mycket bra. Utan avtal så kan det mycket väl vara ett fungerande företag ändå. Vi är tack och lov inte tvungna att arbeta på ett företag med eller utan avtal utan vi kan och är faktiskt så fria idag så vi kan välja vilka arbetsplatser vi vill söka oss till. 

Ja du har rätt i att Sverige är en välfärdsstat som har sin grund i en kultur där kollektivavtal är en del av det och det har många gånger varit fantastiskt bra men man kan också vända på det och hävda att vi i all vår välmening också har blivit så indoktrinerade och enögda under de senaste hundra åren, så vi har många gånger svårt att tänka utanför den fackliga boxen. Det fackliga är en förening som självklart också arbetar för sitt egna intresse och existens, likt vilken religion som helst, klart de vill spä på bilden att inget kan fungera utan ett kollektivavtal.  

Det är demokratiskt att utöva sin demokratiska rätt till strejk. Det är antidemokratiskt att säga att deras strejk inte är demokratisk. Du verkar fått det om bakfoten, mycket av propagandan vi ser verkar ha samma sorts tyckande.

Det är ingen som påstår att en verksamhet inte kan fungera utan ett kollektivavtal.

• Anonym (Baronen)
    Postman skrev 2024-08-06 22:02:14 följande:
    Visst är det demokratiskt att utöva sin rätt till strejk, jag har inte påstått att den är antidemokratisk, gör inga halmgubbar tack.
    De har all rätt att strejka men att strejka och låsa ett enskilt företag så pass så borde man fundera några varv över vart demokratins gräns går egentligen och om ens egna religion inte kanske alla gånger är så effektfull som man själv vill inbilla sig. Jag tror att facket måste omvärdera sin existens lite om de ska få medlemmar i framtiden. Det är inte Ådalen längre. 
    Pratar du om din egen halmgubbe? Jag har inte påstått att du är antidemokratisk. Du verkar inte förstå vad demokrati innebär däremot. 
  • Anonym (Baronen)
    Anonym (Vendetta) skrev 2024-08-06 21:56:20 följande:
    Vi håller fortfarande på att hämta oss, inget är klart.

Poängen är att vi har flera företag som inte har kollektivavtal. Av alla företag som saktar kollektivavtal väljs tesla ut. 

Ett kollektivavtal gäller oftast i 1-3 år, därefter måste det omförhandlas. När ett kollektivavtal har löpt ut är det fritt fram för LO att strejka. Det är en undanflykt att skylla på SD.
    Vårdförbundet gick ut i strejk, varför inte LO?

Teslaanställda har bättre arbetsmiljö än batterifabriken. Strejken är oproportionerlig. 
    Är den oproportionerlig för att Musk förvägrar den, eller är den oproportionerlig för att kollektivavtalet de vill ha är orimliga tror du?

Jag har läst vad de vill ha och det är ingenting oproportionerligt över det. Musks vägran är det däremot.
  • Anonym (Baronen)
    Anonym (Vendetta) skrev 2024-08-06 22:38:22 följande:
    Ja! Strejken är oproportionerlig om strejken görs för att LO blivit förolämpad av en åsikt.  

Alla vill ha!
    Sjuksköterskor vill ha, läkare vill ha och undersköterskor vill ha, men ingen har fått i flera år.

Strejken är oproportionerlig!

Har du läst vilka krav de vill ha? Strejken beror inte på att LO blivit förolämpade. Musks personliga reaktion på kollektivavtalet är oproportionerligt och saknar fingertoppskänsla. 

Jag förstår inte dina jämförelser med vården. De tar inte ut varandra.

• Anonym (Baronen)
    Anonym (Vendetta) skrev 2024-08-07 00:08:50 följande:
    Mmmm? jätte gulliga krav. 
    Jämförelsen var för att visa att strejken är oproportionerlig!!!

Sånt är livet. LO hade en mening förut men nu är facket gnällfisar. Svenska modellen fungerar inte på riktigt, förr men inte nu. Hemtjänstpersonalen är inte nöjda med den svenska modellen. LO lever kvar i 1896- talet, det är dags att gå vidare och släppa taget.

Men LO behöver inte släppa taget. En reform skulle sitta fint. Det behövs. renovera sig och piffa till sig. Men det här var för mycket. Inte bra. Skit pinsamt!

LO kan ängna  sig åt hemtjänsten, det behövs och det kostar pengar. Tanterna skulle bli glada. Gubbarna har  fått sitt. Satsa på kärringarna, kärringarna behöver LO, inte gubbarna. LO gör ingen nytta just.
    Vad är det som är gulligt med kollektivavtalet teslaarbetarna är ute efter? Har du ens läst vad de vill ha? Förklara i stället vad som är oproportionerligt med det.

Du kanske ska rannsaka dig själv och gå till grunden till varför du är så känslosam över det här. Finns ingen vinst för Sverige, skattebetalarna, regeringen (LO), teslaarbetarna, eller faktiskt aktieinnehavarna. (om du läser mitt tidigare inlägg som förklarar det) så varför tycker du det du tycker? Kanske via en utomstående påverkanskampanj?

till syvende och sist så handlar det om välfärdssamhället. Annars så kan man likväl bosätta sig i Rumänien.

Det är inte samma sak som usa där facken bedriva som en maffiaverksamhet, inte heller kina där kommunisterna tillsätter övervakare med armbindel från kommunistpartiet i alla utländska företag som kan dra benen efter sig och aldrig kan bli sparkad.
  • Anonym (Baronen)
    Anonym (Vendetta) skrev 2024-08-07 01:08:48 följande:

App app app!

Förklaring:

Kraven är inte oproportionerliga. Det är tiden. Tiden när ekonomin är som sämst. Avsaknaden av solidaritet mitt i en lågkonjunktur. strejken fick en dominoeffekt  för flera företag i en tid när vi ska ställa om. Ingen medarbetare har dött. Det är bara att bita ihop! Jag hade inte gnällt om strejken skedde när ekonomin blomstrade. Kraven är bra, tajmingen blev fel. Punkt.

Känslosam är bara förnamnet! Efternamnet är arg!

Hemtjänsten har kollektivavtal men man skulle kunna tro att hemtjänstpersonalen har flyttat till Rumänien! 

Ska vi blanda in Kina? Du skulle ha fått till specsavers! Vi närmar oss övervakning med stormsteg! Hallå?! Nu får du vakna! 

Vad menar du att lågkonjunktur har något med saken att göra? Vore det inte bra om Sverige via kollektivavtalet får in aningen mer pengar från utländska företag i så fall? 

Jag gör en jämförelse med kina, usa och Sverige för att illustrera hur skevt Musk tänker gällande svensk kultur. I usa ffa där han är verksam är det en helt annan sak, i  bilföretag i usa fn så har de "vanliga" arbetarna i linjen löner i ca $150 000/ år pga maffialiknande fackföreningar, mer än många ingenjörer. Musk gör därför en nästan reflexmässig defensiv reaktion mot fackföreningar i Sverige där saken är betydligt mer rimlig och kulturellt anknytet.
Svar på tråden Tesla- strejken är vänsterns vendetta