Inlägg från: Anonym (Individer) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Individer)

Ensamkatt eller inte?

Har varit jourhem åt jag vet inte hur många katter genom åren och haft flertalet egna katter och det är högst individuellt. 

Bland mina nuvarande egna katter hade jag först en ensamkatt, men det märktes att hon blommade upp när jag hade fosterkatter. Så hon fick helt enkelt välja en kompis och blev en mycket lyckligare katt sedan dess. Sen tillkom ytterligare en "foster fail" som håller sig lite mer på sin kant.

I dagsläget har jag tre egna och tre jourkatter. En av jourkatterna är helt beroende av att hålla sig nära de andra katterna och vill sova tätt intill, och då har hon ändå levt ensam som feral katt innan. De andra två är unga och busiga och söker sig också till de äldre för att busa, de är syskon så sover gör de gärna tillsammans, men inte med någon annan. Men jag har också haft katter, både egna och jourkatter, som avskytt andra katter och visat det tydligt. 

Om du är osäker tycker jag att du ska kontakta en ideell förening som jobbar med omplacering av katter, erbjud dig att vara jourhem. Se hur det fungerar. Om din katt uppskattar sällskap så kan du ju behålla den andra, annars försvinner den när föreningen hittar ett permanent hem åt den.

Svar på tråden Ensamkatt eller inte?