Inlägg från: Anonym (Jo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jo)

Barnbidrag och underhåll oens

Det kan ta en månad ungefär, kanske mer. Det beror på hur mycket FK har att göra. Under den tiden får du så klart inga pengar, men du får igen det retroaktivt. Du kan söka retroaktivt underhåll i upp till tre år bakåt i tiden.

Om du får underhåll och barnbidrag beror helt på var barnet bor. Om hen bor mest hos dig så ska allt gå till dig. Om barnet bor delvis hos den andra så kan det bli avdrag eller delas lika mellan dig och den andra (vid varannan veckas boende t ex). www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/for-foraldrar-som-inte-lever-ihop/barnet-bor-hos-dig/underhallsbidrag-fran-den-andra-foraldern

• Anonym (Jo)
    Anonym (Mami) skrev 2024-07-30 21:15:50 följande:

Ansökte om underhåll o det skulle ta 18 veckor?.

Mitt beslut tog nästan sex veckor. Det är nog väldigt olika beroende på hur mycket de har att göra som sagt. Huvudsaken är att man iaf får pengarna till slut :)
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Foralder17) skrev 2024-07-30 21:48:00 följande:

Handlar kanske mera om brist på kommunikation och förståelse kring hur saker skall vara och fungera.

Än om att vara oens eg.

Kan du berätta mer? Antar att det är du och den andra föräldern som är osams. Vad är det ni tänker olika kring underhållet och bb?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Foralder17) skrev 2024-07-30 22:16:38 följande:

Det är en lite svår situation egentligen, som jag fortfarande har svårt att prata om och ta in. 
    Kort kan jag säga att barnen lämnades som vanligt hos mig för två månader sedan med ett brev om att den andra flyttar ner till Europa.

Jag har inte fått kontakt sedan dess, men barnen har sporadisk kommunikation via sociala medier.

Jag beklagar din situation! Du har möjligen inte skrivit en annan tråd för några veckor sedan? Hur som helst borde det inte vara svårt för FK att konstatera att en förälder som inte ens finns i landet längre inte heller ska ha barnbidrag och att du ska ha underhåll från honom, eller från FK som kräver honom på pengar sedan. Hur som helst så kommer allt det där att ordna sig så snart som möjligt.
Svar på tråden Barnbidrag och underhåll oens