Barnbidrag och underhåll oens
Är det någon som har erfarenhet av hur lång tid det tar att få barnbidraget och underhållet när föräldrarna är oense om vem det skall gå till?
Hörde att det kan ta så lång tid som 6 månader.
Det är oroväckande...
Är det någon som har erfarenhet av hur lång tid det tar att få barnbidraget och underhållet när föräldrarna är oense om vem det skall gå till?
Det kan ta en månad ungefär, kanske mer. Det beror på hur mycket FK har att göra. Under den tiden får du så klart inga pengar, men du får igen det retroaktivt. Du kan söka retroaktivt underhåll i upp till tre år bakåt i tiden.
Om du får underhåll och barnbidrag beror helt på var barnet bor. Om hen bor mest hos dig så ska allt gå till dig. Om barnet bor delvis hos den andra så kan det bli avdrag eller delas lika mellan dig och den andra (vid varannan veckas boende t ex). www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/for-foraldrar-som-inte-lever-ihop/barnet-bor-hos-dig/underhallsbidrag-fran-den-andra-foraldern
Ansökte om underhåll o det skulle ta 18 veckor?.
Lagom till Jul då...
Ansökte om underhåll o det skulle ta 18 veckor?.
Så är det förvisso
Oense om underhåll kan man ju inte vara? Underhåll får ju den vars barn bor majoriteten av tiden. Bor barnen vv får ingen underhåll.
Bb brukar gå till boendeföräldern men även här om man gar barnen vv ska man ju ha hälften var.
Handlar kanske mera om brist på kommunikation och förståelse kring hur saker skall vara och fungera.
Än om att vara oens eg.
Försäkringskassan borde fundera på att anställa mer personal så slipper väntetiden på viktiga beslut ta sån lång tid
Handlar kanske mera om brist på kommunikation och förståelse kring hur saker skall vara och fungera.
Än om att vara oens eg.
Det är en lite svår situation egentligen, som jag fortfarande har svårt att prata om och ta in.
Kort kan jag säga att barnen lämnades som vanligt hos mig för två månader sedan med ett brev om att den andra flyttar ner till Europa.
Jag har inte fått kontakt sedan dess, men barnen har sporadisk kommunikation via sociala medier.
Det är en lite svår situation egentligen, som jag fortfarande har svårt att prata om och ta in.
Kort kan jag säga att barnen lämnades som vanligt hos mig för två månader sedan med ett brev om att den andra flyttar ner till Europa.
Jag har inte fått kontakt sedan dess, men barnen har sporadisk kommunikation via sociala medier.
Manen ansökte om delat barnbidrag och det tog inte ens en vecka innan hans ex stod och skrek i vår hall efter att ha fått brev från försäkringskassan. Så just barnbidraget gick snabbt, underhåll har jag hört kan ta längre tid, speciellt om den andra nekar/ljuger om hur barnen bor.