Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?
Det är ju inte folk på FL du behöver övertyga om att det är smart att sälja kåken och flytta. Vill ni det så bara gör det.
En passat för 100-150k tar frun mellan punkt a&b utan att kosta 8k/mån. Vi köpte en Audi för 270k för 4,5 år sedan, den har tappat ca 100k i värde. Man klarar sig utan problem med mindre bilar också trots två barn. Du leasar en ID4 för 5300:-/mån nu tex, eller ID7 för 5995:- så slipper du betala hög skatt och bensin.
Hade jag fått loss 5msek på att flytta utan att behöva skatta bort en stor del hade jag antagligen gjort det. Det är mycket pengar. Men jag hade aldrig någonsin bosatt mig centralt i sthlm, det hade dödat mig långsamt. Men så är vi ju alla olika.
För under 150k får du en Passat som är typ 10 år gammal och gått 15k mil. Jag är inne på mitt 3e ägande av en sådan typ av bil. INGEN har fungerat särskilt felfritt utan det är saker som pajar HELA tiden.
Nuvarande är en bil i liknande storlek av bra märke som gått 8k mil och är drygt 10 år. På 1,5 år har jag lagt 25k i enkom reparationer. Startmotorn pajade, batteriet var dåligt, värmefläkten dog. Inget går på försäkring på en så gammal bil. Allt på vintern givetvis med en desperat fruga som ska till jobb och FS.
För att inte tala om alla morgnar I vintras som började med 30 minuters snöröjning 06.00.
Ska vi ha privat bil i framtiden blir det aldrig mer något gammalt skrälle.
NEJ en Id4 kostar inte bara 5400 kr att leasa, För du kör väl inte oförsäkrad och utan vinterdäck? Med vinterdäck blir det 6000 kr. Försäkring 1500 kr.
Alltså är du uppe i 7500kr per månad och det är UTAN el. Med el blir det MER än 8k i månaden med 2000-3000 mil per år