Inlägg från: Anonym (Robban112) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Robban112)

Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?

Anonym (Micke) skrev 2024-07-31 18:42:55 följande:

Vet inte om det är så kul att bo i hyresrätt enligt min erfarenhet iallafall. Eller lägenhet ö.h.t. om man har möjlighet att bo i hus. Tänker nu på om man skulle råka få en störig granne vilket är ganska vanligt. Barn som klampar och skriker hela dagen, par som bråkar, spelar hög musik, smäller o dörrar, röker så det stinker i hela trapphuset och på balkongen, hyreshöjningar osv osv. Kanske till och med granne med någon kriminell.

Vi bor i hus, skulle vi sälja huset får vi ca 6 milj i vinst. Visst har tanken slagit mig vad man skulle kunna göra för pengarna men att bo i hyresrätt är absolut inget alternativ iallafall inte för oss. Har liksom ni sommarhus också.
    Men nu har vi iof inte det knapert såsom du beskriver så situationen är väl inte precis densamma. Kan ni inte köpa ett mindre hus eller hus i ett annat område som är billigare och kanske bli lånefria istället? Visst växer pengarna på börsen, men det finns också många förlorare där. Kom ihåg att aldrig satsa något som du inte är beredd att bli av med. 

6 m efter vinstskatt?

Finns inga billigare områden närmre stan. Finns eventuellt något halvdant radhus i vårt område man kan få för 5 msek om man har tur. Men då sitter man ju likt förbannat ihop med människor och får alla nackdelar du beskriver.

Finns rätt många förlorare på bostadsmarknaden också. Det reala värdet på bostäder har ökat noll procent sen typ 2016. Skulle inte kalla det en bra investering direkt. 

skulle inte säga att vi har det knapert men att kunna dra till Maldiverna eller dylikt varje jul och slippa slasket vore fruktansvärt trevligt. Liksom att köpa en najs båt till skärgården. Eller bara kunna göra saker utan att bry sig så mkt om vad det kostar. Låta barnen hålla på med precis vad de vill osv

• Anonym (Robban112)
    Anonym (...) skrev 2024-07-31 19:43:09 följande:

Oj. Jag bor också i villa med 1000 kvm tomt och dessutom nybyggt så allt har fått göras från grunden och inhandlas nytt. Kommer verkligen inte upp i dessa summor. Vi har också murar, grusgångar, gräsmatta, häck, buskage, träd och olika perenna växter samt tre större altaner då vi bor kuperat. Det kostar ju knappt någonting att underhålla. Har man inte ens tid att klippa en buske själv en gång om året eller olja en trall var fjärde år så förstår jag inte varför ni ens flyttade till hus?  

Och vad är det för bil som kostar 8000 kr i månaden? Man kan självklart få en betydligt billigare bil som inte är 10 år och som har plats för två barnstolar. Jag förstår att ni behöver ha två bilar men att säga att ni pga det har en månadskostnad +8000 kr känns missvisande, då denna kostnadspost kan minskas avsevärt. 

vårt hus är inte nybyggt? Mycket är i bra skick men klart det behöver underhållas? Men visst köper man nybygge så behöver nästan inget göras de första 15 ish åren.

Men nybyggda hus i vårt område i samma storlek kostar 12-13 msek.

Underhållet av tomten är kanske bara 10k per år.

Som sagt. Vi behöver en lite större bil. Nu har vi inte just denna men leasing av tex en Passat hamnar på 6,5k plus drivmedel
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (...) skrev 2024-07-31 19:47:00 följande:

? vilket område bor du i och vad får man för 10 miljoner där? Ett ruckel? Då har jag ännu mindre förståelse för att ni, som inte har tid att göra någonting alls hemma, köpte detta hus. 

att jag skrev Hässelby var för att det var det första 10 milj hus i Stockholms kommun som kom upp. Själv bor jag inte i Stockholm och har därmed ingen koll. Därför frågade jag i första inlägget vad man får för 10 milj där du bor. 

i Sthlms bättre områden som inte ligger 5 mil bort där kulorna inte viner runt knutarna så kostar ruckel (fristående hus) runt 8 msek som lägst. hyfsat bra renoverade hus 10 Och uppåt.

Radhus 5 msek för ruckel och uppåt
  • Anonym (Robban112)
    Tom Araya skrev 2024-08-01 09:45:00 följande:
    Behöver ni verkligen 100 kvm?

I längden betalar ni samma pengar i alla fall om ni hyr, men har inget tillbaka när ni lämnar lägenheten.

två vuxna och två barn och eventuellt ett till. Ja vi behöver 100 kvm. 

Hur exakt blir det samma pengar i längden när en HR kostar 12k i månaden och en villa 40k?

om vi flyttar till HR har vi 5msek att lägga in börsen. Så inget kvar stämmer ju inte. Villapriserna har vuxit 0% realt de senaste 8 åren så knappast en vinstmaskin att sitta på en villa

• Anonym (Robban112)
    Anonym (...) skrev 2024-07-31 20:03:52 följande:

Nej jag menade att vi haft många extra kostnader då vi byggt upp en hel tomt med allt som ska därtill men ändå är det ingen hög post kopplat till underhåll. Här pratar jag om trädgården, vilket du lyfte fram som din första punkt i ditt svar till mig. 

Jo, mycket behöver underhållas i nybyggt hus, eftersom människor bor och lever där. Nu har vi bott här i ca fem år och underhåll krävs absolut! Allt hos oss slits precis som hos alla andra. 

Jag försöker betona och syna dina kostnader idag så att du kan ta ett realistiskt beslut. Jag tycker att det du framhävt hittills varit klart överdrivet. 

Måste ni ha en leasingbil? Ni bor amorteringsfritt i en dyr villa men kan inte köpa en tre-fyra år begagnad bil? 

Du efterfrågade synpunkter på villa respektive hyreslägenhet men du verkar 100% ha bestämt dig redan. 

Du måste ju räkna med värdeminskning runt 15% per år om du köper bil. Då är du likt förbannat uppe på 8k i månaden för en större bil
  • Anonym (Robban112)
    Lönnsirap skrev 2024-08-01 13:56:14 följande:
    Det är väldigt gulligt att iskallt räkna med värdeminskning på bil, och stort behov av att lägga undan pengar till underhåll för nuvarande fastighet OCH parallellt resonera som att avkastningen på pengarna som ska investeras på börsen kommer räcka till "allt ni vill ha".

Det är liksom som att du är helt förälskad och blind för verkligheten. 

Det är inte pengarna på börsen som kommer räcka till allt. Det är att vi sparar 28k i månaden i ren boendekostnad och då vi också slipper ha en privat bil.

SÅ höga krav har vi inte. Men 28k i månaden on top av det vi lever av nu gör väldigt stor skillnad. Det är 336k per år. Det räcker till två helt makalösa resor per år och mycket annat. 

Standardavkastning på börsen är drygt 7%. Även om vi bara snittar 5% är normal inflation runt 2% vilket gör att 3% kan konsumeras utan att kapitalet minskar i realt värde. Det är över 100k per år efter skatt TILL som man kan hitta på saker för om man känner för det

• Anonym (Robban112)
    Anonym (...) skrev 2024-08-01 14:30:20 följande:

TS har ett väldigt starkt behov av att rättfärdiga sina önskemål och åsikter. 

TS familj behöver i dagsläget en stor bil med plats för två bilbarnstolar men så fort TS flyttar till lägenhet ska de göra sig av med bilen och aldrig köra bil med barnen igen (trots fritidshus och funderingar på fjällstuga). 

TS har en firmabil (men tydligen inte så stor, för annars skulle det ju räcka med en mindre extrabil) och det är den enda de ska behålla, därför minskar familjens kostnad med häpnadsväckande 8000 kr/mån för de klarar sig i nuläget inte utan en stor leasingbil?.

De har köpt ett hus för 10 mille som behöver rustas för närmare 15 000 kr/mån enligt budget men har noll tid och intresse för att spika en enda spik själva. Trots detta totala ointresse för bostadsformen har de lagt in fem miljoner cash i boendet. 

Du har inte läst det jag har skrivit. Det underlättar nog att förstå om du gör det.

Jag har redan en stor tjänstebil. Men eftersom jag har den till jobbet (och ofta i jobbet) behöver även frugan en stor privat bil som allt går in i. Det är den privata bilen vi kan fimpa om vi bor centralt. Min tjänstebil behåller vi såklart.

Att köpa typ en 2-3 år beggad Passat eller Kia Sportage eller whatever inklusive drivmedel och värdeminskning kommer aldrig långt under 8k per mån Om den körs hyfsade sträckor varje dag vilket vi behöver göra. Visst kan man sitta och låtsas att värdeminskning inte existerar men det vet jag som haft privata bilar att den gör.

Huset behöver absolut inte rustas just nu för 15k i månaden. Jag skrev att en seriös villaägare bör lägga undan 5-10k per månad för framtida underhåll. Såvida inte man vill använda bostaden som bankomat. 

Går värmepumpen är det 150k. Lägga om tak 200-400k beroende på om sponten behöver läggas om. Måla om kåken kostar 100k. Nytt badrum av hyfsad standard 200-250k osv. 

• Anonym (Robban112)
    Tom Araya skrev 2024-08-01 14:46:33 följande:
    Om du säljer ett hus för 10 milj så du kan köpa ett mindre hus utan att behöva låna pengar, så undrar jag hur du lyckas få 40 k i driftskostnader?

vart i Sthlm finns ett fristående hus för 5 msek? Utan att det ligger typ 5-6 mil från stan Eller är ett utsatt område?

Förmodligen är du inte från Sthlm och förstår inte.

40k inkluderar kostnad för privat bil, underhållsfond 10k per månad. Driftskostnader ink stor trädgård och garage. 

Kan vara svårt att ta in eftersom gemene svensk inte räknar med underhållsfonder eller värdeminskning på bilen utan använder bostaden som bankomat när något ska fixas. Så gör inte vi

• Anonym (Robban112)
    Anonym (Lägenhet) skrev 2024-08-01 19:23:42 följande:

Skulle ni spara 28 k i månaden hade ni aldrig lagt undan dem till två större resor per år. 
    Snarare smygökar ni vardagsutgifterna eftersom ni nu kan unna er lite mer.
    Att bo inne i stan är dyrt även med tanke på närhet till shopping. 

Vi har tidigare bott i stan och våga utgifter ökade i förorten i vardagen. Eftersom det finns så fruktansvärt lite att göra i ett villamområde så tar vi bilen till allt. I stan finns helt fantastiska lekplatser överallt och blåbussarna tar dig till Skansen eller dylikt på minuter.
  • Anonym (Robban112)
    Anonym (Bella) skrev 2024-08-01 19:35:31 följande:

Bor i innerstan med två barn (numera tonåringar) som vuxit upp här.
    Vi har båda haft promenadavstånd till arbetet, barnens förskola i porten intill och sedan skola/fritids på kort promenadavstånd. Vardagslogistiken har alltså varit otroligt smidig eftersom vi aldrig behövt sitta i bilköer eller trängts i kollektivtrafiken. Vi äger ingen bil utan har hyrt de gånger vi behövt och då kunnat anpassa bilen efter vilka behov vi haft just då (transport av saker eller familjebil tex). Parkering är ju annars ofta dyrt och svårt att få tag på i stan.

Vad gäller aktiviteter för barnen så finns ju oändligt många alternativ, men ibland kan det vara svårt att få plats om man inte har koll på när tex simskoleplatser släpps. Det är också ofta rätt dyrt. -säkert inte så stor skillnad mot där ni bor nu, men vänner som bor på mindre orter har häpnat över de terminsavgifter vi betalt för barnens fritidsaktiviteter.

Jmfört med andra platser behövde vi nog följa barnen till/från kompisar och skola under längre tid. På våra barns fritids fick de inte gå hem själva förrän under våren i trean (om föräldrarna tillät det).

Att springa ut i skogen och leka är ju något som våra barn inte fått lika mycket av som om vi bott någon annanstans, däremot har de besökt teatrar, museer osv mer än många vuxna.

Är friluftsliv familjens stora intresse är det enklare att bo utanför stan, men för den som gillar att ta del av kulturutbudet är det ju otroligt förmånligt att kunna ha promenadavstånd till så mycket.
    När våra barn var små hade vi tex årskort på Skansen och gick ofta upp på eftermiddagar efter förskolan och bara strosade omkring någon timma, sedan en promenad eller spårvagn/buss hem för middag och kvällsrusningen.

Att träffa kompisar var nog också något som behövde stämmas av mellan föräldrarna längre här än om vi inte bott i stan. Eftersom innerstadsskolorna ofta är populära väljer en del föräldrar från andra delar av Stockholm att sätta sina barn i skola här, och då behövde vi ju stämma av så att någon kunde hämta barnet som åkte med en kompis hem.

Nu när de är tonåringar är det faktiskt lugnare för dem och oss att bo inne i stan än att de skall sitta på t-bana/buss ut till förorter när det börjar bli sent på kvällarna. 

Sedan det där med grannar?
    vi bor i ett hus från slutet av 1800-talet och hör sällan av våra grannar, men det kan ju vara stor skillnad på hur lyhört det är beroende på när huset är byggt.
    Eftersom det är en vän till dig som bor i lägenheten nu så är det ju enkelt att kolla upp hur han upplever det.

Alla boendeformer har sina för- och nackdelar, men för oss har en lägenhet i innerstan funkat perfekt!

Helt rätt gällande bil. Privat bil är svindyrt i stan varför vi direkt skulle sälja den privata. Jag har parkeringsplats i garage på jobbet 200m från bostaden med gratis laddning. Biltvätt och däckbyten betalar jobbet för tjänatebilen.

Grejen nu är att i eventuell simskola med barn måste vi ändå köra bil i 15 min. Vi har fler simhallar 15m bort med bil från stan än vad vi har i vår villaförort. Samma sak med utomhusbad. Vi får NÄRMRE till havsbad i stan som är bra för barnen än vi har i villaförorten (vi har en ruggigt sunkig badsjö i närområdet som ingen vill bada i)

Nackdelar är absolut tryggheten för barnen som du beskriver.  Vårt villaområde är oerhört tryggt. Där blir det säkert lite mer meck i vissa åldrar.

Hur hade du resonerat om ni också haft hus i skärgården? (Och tjänstebil med samma upplägg som jag?)

Svar på tråden Hyresrätt och överflöd eller villa och knapert?