Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

När slutar ni betala för barnens semester?

Undrar hur det ser ut för er, betalar ni för era barn (20 år som har flyttat ut) om ni ska på semester? Tänker främst på flyg och boende och inte matkostander. Är det rimligt att begära att de ska stå för deras transport och boende själva så kan vi stå för mat och andra kostnader på plats? 

Absolut att det har något med familjens ekonomi att göra men är det t.ex rimligt att begära att ens barn ska betala 5000-8000 kr för att vara med på en famljeresa? Barnet är student och har extrajobb, får in ca 2000kr extra utöver CSN. Vill gärna spendera tid då ungen bor i en annan stad och besöker oss ca 1 gång i månaden om vi har tur men det är tufft ekonomiskt för oss också och kan hända att han inte följer med om vi inte står för det.  

• Svar på tråden När slutar ni betala för barnens semester?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (P) skrev 2024-07-29 21:25:08 följande:

Jag åkte på min sista familjesemester när jag var 16-17 år, tror jag. Sen semestrade jag med kompisar. 

Så jag förstår inte riktigt vad du menar med att begära att ert barn ska betala. Ni kan ju planera resan ihop och var och en betala sitt, som de vuxna ni alla är. Om ni vill och har råd är det säkert uppskattat om ni bjuder. Men ert barn är vuxen nu och jag tycker inte på något sätt att hen kan förvänta sig att ni ska bjuda på dyra nöjen. 

Betalar för det andra barnet som bor hemma och vill åka med. Om det här barnet t.ex bor hemma när hon är 20, ska jag sluta betala för hennes semester också?

Ingen familj som åker på semster "där var och en betalar för sitt" skulle funka om båda barnen hade flyttat ut och hade jobb ja. Men när 3 och 4 ska få sin resa betald blir det väl lite skumt?
Svar på tråden När slutar ni betala för barnens semester?