Inlägg från: Anonym (Billigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Billigt)

Ny kattägare

Det finns ingen anledning att inte registrera ungarna om man har rent mjöl i påsen. Varför "nöja sig" med 5 papp när du kan få 15 papp för samma djur bara genom att fylla i en blankett och skicka till SVERAK? 

Men att sälja en kattunge utan stamtavla är inte olagligt, så det finns ingen mening med att kontakta uppfödaren. De var ju öppna med att ungen inte hade stamtavla så de har ju inte lurat dig så. Jag tror du helt enkelt får ombesörja den grundläggande vården på katten själv och sen stå ditt kast och se det som en läxa. Katten kan ju vara trevlig ändå, men du kan inte ställa ut eller registrera avkomma efter den. Du har tekniskt sett en extra vacker blandras helt enkelt.

Jag hoppas åtminstone att hon var besiktigad i samband med ägarbyte och omförsäkring. Annars är det bra att få gjort omgående så du inte får problem längre fram med försäkringen. 

• Anonym (Billigt)

Nu vet jag inte säkert men jag gissar att stambokföring på katter fungerar snarlikt som hundar. Där är det endast honans ägare som kan skicka in blanketter för stamtavla till avkomman, och hanens ägare måste även hen signera och intyga att deras djur är fader till avkomman. 

Som någon skriver kring hälsotester och så... Det finns inget särskilt hälsoprogram för just bengalen. Så högst troligt är väl att någon av föräldrarna är lite okänd i ursprunget... Exempelvis att mormor eller så är av annan ras. Eller att honan varit för ung vid parning, då får man inte heller registrera avkomma eftersom SVERAK kräver att uppfödare följer djurskyddslagen. Kan också vara en fulimport som sen inte fått med sig en exportstamtavla hemifrån och därför endast gått att ha som huskatt i Sverige. Finns många möjliga förklaringar. Men extremt oseriöst att inte vaccinera och chipmärka. SVERAK säger ju också att deras uppfödare ska hålla ungarna tills de är 14 veckor, jämfört med Jordbruksverkets föreskrifter som säger 12. 

Det jag menar är att du kan inte göra något alls för att ge katten en stamtavla. Du får nöja dig med den som den är. 

Svar på tråden Ny kattägare