Anonym (ny kattägarw) skrev 2024-07-28 23:31:17 följande:
Ny kattägare
Köpt en liten bengalhona på 3 månader, älskar henne djupt och fastnade på henne direkt när jag såg henne. Men har läst på en del nu och märkt att jag blivit hardcore lurad.
Köpte henne på blocket, hon var bara avmaskad när jag köpte henne men hennes föräldrar hade stamtavla men dom ville inte ge henne stamtavla för då skulle hennes pris dubblas vid försäljning. Vaccinering o idmärkning gjorde dom it heller då dom andra som köpte kattungarna ville göra det själv.
Iallafall jag köpte henne dum som jag var, men inser verkligen hur viktigt stamtavla är nu för att bevisa att hon är helrasad. Ser på hennes mönster att hon är helrasad bengal men ändå.
Har kvar säljarens nummer, har vaccinerat kissen 1ggn och idmärkt henne, tänkt besikta henne för säkerhetsskull och 2a vaccinationen är redan bokad.
Men vill hämta ut stamtavla på henne, har sån extrem ångest och vet inte hur o vad jag ska göra nu. Vad kan jag göra? Vill höra av mig men vill inte låta som en bitch. För de ju inte dyrt att fixa stamtavla, men åh ): Hjälp
Vill inte ha förnedrande kritik är redan på botten lol vill ba ha hjälp råd o vägledning snälla.
Vill inleda med att jag tvivlar inte på DINA ord om att din kisse kan var en bengal, du utgått ju från vad uppfödaren säger.
Med det sagt..
Det finns en rad varningsklockor om att det inte ligger rätt till.
1) Varningsklockan är att de inte vill regga kattungarna som bengaler. Kan ju vara att även om de har stamtavla så kanske de inte är avelsdugliga katter egentligen, och då väljer de att inte ge stamtavla ppå kattungarna.
2) Stamtavlan isig, har du fått sett föräldrarnas stamtavla? Så du vet med säkerhet att det har en stamtavla?
3) En riktig seriös uppfödare säljer inte kattungar ovaxxade och icke id-märkta, och avfärdar det med förklaringen "de andra ville göra själva".
Sedan om du vänder dig till Sverak hur skall du kunna bevisa för sverak att katterna är från ett föräldrapar som har stamtavla och är reggade hos dem.
Sedan för vems skull, och varför, är det viktigt med stamtavla på katten?
Katten själv skiter ju fullständigt i stamtavlan, då hon kommer ju vara fullt upptagen med att vara en katt med allt vad det innebär. ´
Jag säger inte att du inte skall ta ut stamtavlan (om det nu finns en) det skall du ju självklart göra om du tycker det är så viktigt.
Men det kan bli krångligt, om inte uppfödaren tar sitt förnuft tillfånga och hjälper dig att fixa det.