Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-07-29 10:09:08 följande:
Jag håller med om mycket på din lista. En av anledningarna till att vi köpte vårt hus (enplansvilla från 70-talet), var att det är mycket bra planlösning. Huset är inte så stort, men väldigt välplanerat, vilket kompenserar.
Två badrum, som inte ligger vägg i vägg med något sovrum, så man slipper störningar på natten. Badrummet med dusch är ganska litet och trångt, men badrummet med badkar är ganska stort, så det väger upp.
Separat kök och vardagsrum, inte öppen planlösning. Tvättstuga med utgång till trädgården. Klädkammare samt hyfsat gott om förvaringsutrymmen även i övrigt.
Inga genomgångsrum. Man når både kök och vardagsrum från två håll, men man måste inte gå igenom något rum för att komma till ett annat.
Det enda negativa är att köket är ganska litet. Det finns begränsat med arbetsyta och bara plats för ett mindre köksbord, annars blir det väldigt trångt. Tvättstugan är inte heller så stor. Men båda dessa kan vi leva med. Vi har ganska stort vardagsrum, med plats för både soffhörna och ett större matbord.
Jag är uppvuxen i ett hus från 70-talshus och jag ser många likheter med mitt 60-talshus...
- Separat relativt litet kök med plats för ett bord för fyra
- Större matplats i vardagsrummet när man har fingäster så dom slipper se köksstöket
- Tre sovrum tillräckligt stora för att få in en dubbelsäng i utan problem
- Ett litet kontorsrum/gästrum
- Relativt små badrum (badrummet i mitt hus är extremt litet)
- Nån form av gå-in-garderob som kan nyttjas av två sovrum
Generellt kan jag tycka att man tänkte betydligt mer funktionellt och nyttjade kvm bättre än om man tittar på hus som byggs idag. Jag förstår att dagens hus i många fall måste vara betydligt större för dom har ofta ganska mycket döytor och ofta inte helt praktiska heller. Är inte helt ovanligt att huvudsomrummet idag är jättestort trots att föräldrarna bara sover där och sen finns ett sovrum med ok storlek och sen ett som verkligen är litet till barnen som spenderar mer tid på sina rum. Och ingen gå-in-garderob för nåt annat än ev. huvudsovrummet så barnrummen måste ha fristående garderober i varje rum = fler rum att gå in i för att lämna nytvättade kläder. Jag hade gärna offrat matplatsen i vardagsrummet för att få mer yta i kök och badrum istället, men i övrigt är jag rätt nöjd med planlösningen.