Anonym (Husbyggaren) skrev 2024-07-28 19:55:20 följande:
Planlösningar. Vad är inte ok för dig?
Jag gillar hus och jag gillar att kolla på planlösningar. Jag har varit med om ett husbygge och lärt mig vissa saker av det och jag kan titta runt i mitt nuvarande 60-talshus och förstå varför vissa val gjordes då även om jag kanske inte själv skulle göra samma idag.
Ni andra som också bryr er om planlösningar, vad är inte ok för er?
Nedan är en lista på saker jag starkt ogillar.
1. Sovrum med ingång från vardagsrum/kök
2. Insyn mot toalett från vardagsrum/kök
3. Toalett vägg i vägg mot sovrum
4. Kök som har spis/kyl/annat bakom matbordet så det är risk för trängsel
5. Tvättrum utan direkt utgång till trädgård
6. En tråkig utsikt från vardagsrummet såsom en garagevägg eller direkt insyn till grannen.
7. Små badrum
8. Döytor som inte går att göranåt vettigt av
9. Öppen planlösning med öppet mellan kök och vardagsrum
Så hur ser din lista ut?
Jag håller med om mycket på din lista. En av anledningarna till att vi köpte vårt hus (enplansvilla från 70-talet), var att det är mycket bra planlösning. Huset är inte så stort, men väldigt välplanerat, vilket kompenserar.
Två badrum, som inte ligger vägg i vägg med något sovrum, så man slipper störningar på natten. Badrummet med dusch är ganska litet och trångt, men badrummet med badkar är ganska stort, så det väger upp.
Separat kök och vardagsrum, inte öppen planlösning. Tvättstuga med utgång till trädgården. Klädkammare samt hyfsat gott om förvaringsutrymmen även i övrigt.
Inga genomgångsrum. Man når både kök och vardagsrum från två håll, men man måste inte gå igenom något rum för att komma till ett annat.
Det enda negativa är att köket är ganska litet. Det finns begränsat med arbetsyta och bara plats för ett mindre köksbord, annars blir det väldigt trångt. Tvättstugan är inte heller så stor. Men båda dessa kan vi leva med. Vi har ganska stort vardagsrum, med plats för både soffhörna och ett större matbord.