• Anonym (Husbyggaren)

Planlösningar. Vad är inte ok för dig?

Jag gillar hus och jag gillar att kolla på planlösningar. Jag har varit med om ett husbygge och lärt mig vissa saker av det och jag kan titta runt i mitt nuvarande 60-talshus och förstå varför vissa val gjordes då även om jag kanske inte själv skulle göra samma idag. 

Ni andra som också bryr er om planlösningar, vad är inte ok för er?

Nedan är en lista på saker jag starkt ogillar. 

1. Sovrum med ingång från vardagsrum/kök
    2. Insyn mot toalett från vardagsrum/kök
    3. Toalett vägg i vägg mot sovrum
    4. Kök som har spis/kyl/annat bakom matbordet så det är risk för trängsel
    5. Tvättrum utan direkt utgång till trädgård
    6. En tråkig utsikt från vardagsrummet såsom en garagevägg eller direkt insyn till grannen.
    7. Små badrum
    8. Döytor som inte går att göranåt vettigt av
    9. Öppen planlösning med öppet mellan kök och vardagsrum

Så hur ser din lista ut?

• Svar på tråden Planlösningar. Vad är inte ok för dig?
  • Fjäril kär

1 öppen planlösning = inga väggar att möblera efter samt noll förvaring 

2. För små fönster med dåligt ljusinsläpp 

3. Ingen klädkammare och inga garderober mer än ett linneskåp knepigt placerat i hallen 

4. Fönster placerat mitt i duschen/badkaret 

5. Dörrar som är konstigt placerat och inte går att ta bort eller sätta igen 

6. Stort kök i antalet kvadrat men absolut minimalt med arbetsyta och köket är mer ett trinettskåp 

7. Fyrkantiga rum 

8. Dödyta man inte vet vad det är till för 

• BuoBä

1. Trappa som startar direkt innanför ytterdörren 
    2. Badrummet med dusch har ingång från hallen så man springer i handduk förbi ytterdörren 
    3. Ingen toalett på entréplan - dumt när man har mindre barn som kan få väldigt bråttom till toa
    4. Köket är i ett hörn i vardagsrummet, som att de kom på först efteråt att ojdåhoppsan, kök måste vi få in också 
    5. Ingång till huvudbadrummet genom ett sovrum 
    6. Öppet till nock i del av bostaden, öppen planlösning och klinkers på hela entréplan.

Och säkert något mer

• Pixxel

1. För litet badrum, får ej plats med tvättmaskin.
    2. Onödigt stort kök, det enda jag vill använda där är spisen. Äter gör jag i vardagsrummet.

• Anonym (Korridorer)

Håller på med ett större projekt, har rivit väggar mellan kök o vardagsrum och jobbar oss genom hela huset. Vad jag stör mig på är en lång, rätt mörk korridor som löper cirka 5 meter genom huset. korridorer tycker jag inte om. Dom känns onödiga, bara onödiga kvadratmeter som man går för att komma till nåt av sovrummen/tvättstuga. Men det är svårt att bygga bort den utan att det blir ett megaprojekt av en sån grej. 

• Anonym (Patricia)

1. Toaletter/badrum  placerad längst bort ungefär som att dom kom på i sista stund att det behövs 

2. Sovrum man måste gå igenom för att komma till nästa rum 

3. För små rum som bara är snäppet större än en klädkammare och omöjligt att göra något vettigt med. 

4. Vindsrum som inte har riktig trappa och ingen toa 

• Anonym (svetlana)

Öppen planlösning är det värsta för mig. Särskilt när kök och vardagsrum är ett rum. 

• LaFontaine

Genomgångssovrum. Jag vill inte gå igenom ett sovrum för att komma till nästa. Det blir ett rum mindre för mig.

Balkong från det minsta sovrummet. Varför skulle jag vilja ha balkong i ett rum som sannolikt blir ett barns?

Klädkammare/förråd i anslutning till litet sovrum. Samma anledning som ovan. Ska jag gå igenom ett barnrum varje gång jag ska hämta något i garderob?

För litet kök. Många lägenheter jag tittar på har ett par meters bänkskiva där man trycker in spis, vask och lite diskbänk. Var ska man förbereda maten? Ha kaffebryggaren?

För smal balkong. Jag vill kunna ha bord och äta måltider på min balkong, inte sitta på en stol tryckt mot väggen.

• Siripiri

Öppen planlösning är jag starkt emot, trots att jag är millenial. Känns som det är de enda folk gör i min ålder när dem köper hus, smäller ner väggar och har kök och vardagsrum i samma. NEJ TACk! Är känslig för matos, så den lukten vill jag gärna kunna begränsa mer till köket.  Vill ha en murstock i mitten av huset och rum runt om. 
    Är givet emot diverse döytor, ingen toa på första plan och man måste gå genom ett sovrum för att komma till ett annat. 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Husbyggaren) skrev 2024-07-28 19:55:20 följande:
    Planlösningar. Vad är inte ok för dig?

Jag gillar hus och jag gillar att kolla på planlösningar. Jag har varit med om ett husbygge och lärt mig vissa saker av det och jag kan titta runt i mitt nuvarande 60-talshus och förstå varför vissa val gjordes då även om jag kanske inte själv skulle göra samma idag. 

Ni andra som också bryr er om planlösningar, vad är inte ok för er?

Nedan är en lista på saker jag starkt ogillar. 

1. Sovrum med ingång från vardagsrum/kök
    2. Insyn mot toalett från vardagsrum/kök
    3. Toalett vägg i vägg mot sovrum
    4. Kök som har spis/kyl/annat bakom matbordet så det är risk för trängsel
    5. Tvättrum utan direkt utgång till trädgård
    6. En tråkig utsikt från vardagsrummet såsom en garagevägg eller direkt insyn till grannen.
    7. Små badrum
    8. Döytor som inte går att göranåt vettigt av
    9. Öppen planlösning med öppet mellan kök och vardagsrum

Så hur ser din lista ut?

Jag håller med om mycket på din lista. En av anledningarna till att vi köpte vårt hus (enplansvilla från 70-talet), var att det är mycket bra planlösning. Huset är inte så stort, men väldigt välplanerat, vilket kompenserar.

Två badrum, som inte ligger vägg i vägg med något sovrum, så man slipper störningar på natten. Badrummet med dusch är ganska litet och trångt, men badrummet med badkar är ganska stort, så det väger upp. 

Separat kök och vardagsrum, inte öppen planlösning. Tvättstuga med utgång till trädgården. Klädkammare samt hyfsat gott om förvaringsutrymmen även i övrigt.

Inga genomgångsrum. Man når både kök och vardagsrum från två håll, men man måste inte gå igenom något rum för att komma till ett annat. 

Det enda negativa är att köket är ganska litet. Det finns begränsat med arbetsyta och bara plats för ett mindre köksbord, annars blir det väldigt trångt. Tvättstugan är inte heller så stor. Men båda dessa kan vi leva med. Vi har ganska stort vardagsrum, med plats för både soffhörna och ett större matbord. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Sovrum som man måste gå igenom för att komma till ett annat rum, skulle jag inte ens kalla sovrum. Då är det snarare allrum. Själva definitionen av sovrum är att det är separat samt har en dörr som går att stänga.

Andra ytor kan vara öppna om man gillar det (förutom badrum då), men jag föredrar separata rum generellt, så länge det inte blir för trångt och mörkt. 

Svar på tråden Planlösningar. Vad är inte ok för dig?