Inlägg från: Anonym (På väg mot alkoholism) |Visa alla inlägg
  • Anonym (På väg mot alkoholism)

Hjälp mig komma på rätt köl - alkoholproblem

Jag är rädd att jag på sikt kommer att bli alkoholist om jag inte gör något åt min situation. 
    Jag har funderat på att söka upp ett AA möte men vet inte om det är rätt väg att gå. Därför skriver jag här och hoppas på att få en knuff i rätt riktning. 

Saken är den att jag "tycker om" alkohol lite för mycket. När det är fest eller liknande då kan jag inte begränsa mig. En sådan drink eller ett glas av just det vinet eller bubblet... Sen blir det ena glaset två, tre osv...

Saken är den att jag inte dricker ofta. De tillfällena där det serveras alkohol är 3-4 gånger per år typ. Men när det väl händer känner jag att jag inte kan lita på mig själv längre. Jag gjorde det igår. Vi var iväg och det blev på tok för mycket att dricka. Jag fick bryta mitt löfte mot familjen om dagens aktivitet för jag sätter mig inte bakom ratten i det skick som jag befinner mig i nu! Jag skäms och har så dåligt samvete  över det jag har gjort! 

Så ni som har erfarenhet att något sådant här som jag beskriver. Var får jag hjälp?
    Kan jag vända mig till AA t. Ex. för stöd?
    Jag vill inte bli alkoholist. Jag vill sluta dricka helt o h hållet. 

• Svar på tråden Hjälp mig komma på rätt köl - alkoholproblem

Sitter och skriver på telefonen och den kapade halva texten. 

Jag vill inte bli alkoholist. Jag vill leva ett sunt liv där jag kan se mig själv i spegeln. Som det är nu är jag på väg så långt ifrån den person jag vill vara. Det skrämmer mig jättemycket. 

Om någon tycker att jag är alkoholist och inte på väg mot alkoholism så skriv det. Jag behöver nog käftsmällen, att se det svart på vitt. 

Än så länge är mitt intag av alkohol begränsat till perioder men om jag inte gör något åt det nu så lär det med tiden bli oftare och oftare och det vill jag inte. Jag behöver hjälp helt enkelt

Wow! Är det så människor med missbruk ska göra? Det är "bara" att bestämma sig? Eller det är specifikt mig du tänker på när du skriver att det är bara att bestämma sig? 
    Att ha ett nätverk, någon att prata med, kan hjälpa väldigt mycket när man försöker ändra på saker i sitt liv. 

Tow2Mater skrev 2024-07-28 14:48:56 följande:

Det är väl bara att bestämma sig och sedan inte dricka. Det finns väl alkoholfria alternativ där du är. Vet inte vad annat du skulle kunna göra åt det. Tror du sitta i en ring och höra andras livshistorier, och dela med dig av din, kan hjälpa dig låta bli att dricka alkohol på tillställningar? Eller behöver du skrämmas ännu mer till att kunna låta bli?

Har aldrig gillat öl eller groggar. Jag dricker bara vin. Rättelse, drack! Blir inget sådant framöver. 

Anonym (Tror inte du är alkis) skrev 2024-07-28 18:47:37 följande:

Jag tror inte du är alkoholist. Du har bara svårt att hålla dig och vet inte dina begränsningar. Om du försöker att inte dricka så fort nästa gång, för det är ju inte särskilt ofta du dricker. Ta något som inte innehåller så hög alkoholhalt, inga groggar eller drinkar. Drick helst bara öl, och kanske helst folköl eller mellanöl så lovar jag att du kommer klara av det bättre. 

Anonym (Jessica) skrev 2024-07-28 18:51:01 följande:

Det spelar ingen roll hur ofta. Man kan vara alkis ändå. 

Vad menar du med att det spårade ur ts? Hur mycket var för mycket? Rullade du runt på marken?

För mig spårade det ur därför att jag hade åtagande med familjen dagen efter. Dessa kunde jag inte ge införa för jag var bakis och verkligen inte i skick att köra bil. 
    Tow2Mater skrev 2024-07-28 18:58:47 följande:
    Han kan t ex börja öva hemma på att säga nej efter 2 glas redan nästa helg. Att man bara dricker på fest 3-4 ggr per år utan att vet sina begränsningar är ju upplagt för katastrof.
    Fel kön
Svar på tråden Hjälp mig komma på rätt köl - alkoholproblem