• Anonym (Jag)

Vill bli gravid

Sparsam mens vet jag inte men ibland har jag haft kortare.. både kortare mens och kortare cykel, ibland samtidigt och ibland inte. Hur länge har du mens? Det är ju vissa som alltid har bara 3 dagar ungefär och det är normalt. Jag har haft det några gånger. Min mens har hoppat över några veckor några gånger också. 

Jag har blivit gravid trots en del strul med mensen , har tre barn och haft två tidiga missfall och är gravid nu. 
    Har ni försökt ett år har ni ju iförsej rätt att göra utredning och få hjälp. Men det är inte ovanligt att det tar så lång tid heller. 

TSH borde ju inte vara något problem, jag har kollat mitt eftersom jag hade för högt under en graviditet och jag ligger på ungefär 2,5 när jag inte är gravid. 

• Anonym (Jag)
    emeliiee skrev 2024-07-28 12:18:38 följande:

Tack för ditt svar.
    Sen jag slutade med mellanpiller så har mensen varat i ungefär 5 dagar. Men då är det blödning dag 1 där jag behöver byta tampong var 4e timme ungefär. Dag två byter jag till mindre tampong och byter ungefär var 5e timme och efter att halva dag 2 gått så blöder jag nästan ingenting. Sedan resterande 3 dagar kommer det bruna flytningar emellanåt under dagen. När jag var yngre hade jag mens på 5 dagar och blödde alla dessa 5 dagar och dag 6 och 7 kom bruna flytningar i princip. 

Grattis till din graviditet 🥰 

Tack :) 5 dagar är ju helt normalt, tror det är det vanligaste. Jag fick tyvärr rikligare mens efter mitt tredje barn (sökte hjälp men det var tydligen normalt) men innan hade jag nog ungefär så också , har fortfarande så att det blöder mest första dagarna (innan jag blev gravid alltså) och mycket mindre sen.
    Låter som att du har helt normal mens. 

Det kan ju ta ett år som sagt, med mitt första barn tog det lite mer än ett år (och ett missfall) innan jag blev gravid.. Då var jag väldigt ung , konstigt nog har jag blivit gravid mycket  lättare nu när jag är äldre (är 36 nu) , de yngre barnen har iförsej inte samma pappa så kan ju vara därför. 

Men sök hjälp iallafall efter sommaren tycker jag, då får ni ju veta om det är något som ni kan göra något åt. Men som sagt det behöver inte vara något fel alls. 

Svar på tråden Vill bli gravid