• emeliiee

Vill bli gravid

Hej! 

För några år sedan besökte jag en privat gynekolog pga återkommande svampinfektioner som vården inte ville ta tag i, därav sökte jag mig till en privat gynekolog. I samband med det besöket kollade vi även om jag var gravid pga att mensen var över 2v sen vilket aldrig hänt mig innan. Jag är 33 år. Hon sa att jag förmodligen inte hade haft någon ägglossning men att livmoderslemhinnan var lite tunn. Men beror inte det på att jag inte hade någon ägglossning? Min mens kom dagen efter besöket och var normal. Man kan ju få mens utan ägglossning har jag läst mig till. 
    Hur som helst, jag och sambon försöker bli gravida och har hållit på i över ett år, men ska väl inte säga att vi varje månad har försökt helhjärtat. Jag börjar bli mer och mer nojig över att jag inte kan bli gravid.. 

Min mens är väldigt kort och har varit sedan jag slutade med preventivmedel 2019. Blöder väl normalt första dagen och sedan övergår det i bruna flytningar. Jag hat tagit upp detta med både gyn & fertilitetskliniken och dom säger att jag beskriver en normal menscykel. Men ju mer jag tänker och läser om det så börjar jag tro att min livmoderslemhinna är för tunn med tanke på vad den privata gynekologen sa till mig.
    Jag har även sköldkörtel problematik sedan innan och har opererat bort sköldkörteln 2022 men ligger på bra värden. TSH ligger runt 1, som är rekommenderat.
    Jag har testat ägglossningstest och får positivt varje månad jag testat. Får även ägglossningssekret och ömma bröstvårtor och som mensvärk vid ägglossning, som jag alltid haft.

Är det någon som haft sparsam mens utan att det betytt något negativt för att kunna bli gravid?

Mvh
  • Svar på tråden Vill bli gravid
  • Anonym (Jag)

Sparsam mens vet jag inte men ibland har jag haft kortare.. både kortare mens och kortare cykel, ibland samtidigt och ibland inte. Hur länge har du mens? Det är ju vissa som alltid har bara 3 dagar ungefär och det är normalt. Jag har haft det några gånger. Min mens har hoppat över några veckor några gånger också. 

Jag har blivit gravid trots en del strul med mensen , har tre barn och haft två tidiga missfall och är gravid nu. 
    Har ni försökt ett år har ni ju iförsej rätt att göra utredning och få hjälp. Men det är inte ovanligt att det tar så lång tid heller. 

TSH borde ju inte vara något problem, jag har kollat mitt eftersom jag hade för högt under en graviditet och jag ligger på ungefär 2,5 när jag inte är gravid. 

• emeliiee

Tack för ditt svar.
    Sen jag slutade med mellanpiller så har mensen varat i ungefär 5 dagar. Men då är det blödning dag 1 där jag behöver byta tampong var 4e timme ungefär. Dag två byter jag till mindre tampong och byter ungefär var 5e timme och efter att halva dag 2 gått så blöder jag nästan ingenting. Sedan resterande 3 dagar kommer det bruna flytningar emellanåt under dagen. När jag var yngre hade jag mens på 5 dagar och blödde alla dessa 5 dagar och dag 6 och 7 kom bruna flytningar i princip. 

Grattis till din graviditet 🥰 

• Anonym (Fiffi)

Jag hade sparsam mens och inte problem att bli gravid. Blödde sparsamt dag ett och två, blodiga flytningar dag 3-4. De dagar jag blödde som mest bytte jag tampong morgon och kväll, dvs 2 gånger per dygn. Behövde aldrig byta på arbetstid eller i skolan. 

• Anonym (Daisy)

Jag har väldigt sparsam mens, ett litet glöde dag 1 och mer rosa flytningar dag 2-3. Sen slut. Har inte upplevt att vi haft svårt att bli gravida. Jag tempade när vi försökte aktivt för att se stt jag verkligen hade ägglossning.

Om ni har försökt i över ett år har ni rätt att få hjälp.

• emeliiee
    Anonym (Daisy) skrev 2024-07-28 12:52:44 följande:

Jag har väldigt sparsam mens, ett litet glöde dag 1 och mer rosa flytningar dag 2-3. Sen slut. Har inte upplevt att vi haft svårt att bli gravida. Jag tempade när vi försökte aktivt för att se stt jag verkligen hade ägglossning.

Om ni har försökt i över ett år har ni rätt att få hjälp.

Har du alltid haft sparsam mens?
    Jag vet att vi har rätt till hjälp och ska kontakta fertilitetskliniken, men dom har stängt under sommaren.
  • Anonym (Daisy)
    emeliiee skrev 2024-07-28 13:09:51 följande:
    Har du alltid haft sparsam mens?
    Jag vet att vi har rätt till hjälp och ska kontakta fertilitetskliniken, men dom har stängt under sommaren.
    Sen jag slutade med p-piller inför att bli gravid, ja. Började med p-piller tidigt så vet inte om min "naturliga" mens ändrades innan och efter p-pillerna.
  • emeliiee
    Anonym (Daisy) skrev 2024-07-28 13:50:32 följande:
    Sen jag slutade med p-piller inför att bli gravid, ja. Började med p-piller tidigt så vet inte om min "naturliga" mens ändrades innan och efter p-pillerna.
    Okej, då är det exakt samma för med mig då. 
    Tack, du ger mig hopp om att jag kan bli gravid trots sparsam mens ❤️
  • Anonym (Daisy)
    emeliiee skrev 2024-07-28 14:16:29 följande:
    Okej, då är det exakt samma för med mig då. 
    Tack, du ger mig hopp om att jag kan bli gravid trots sparsam mens ❤️
    Tips är att börja tempa för att se att du verkligen har ägglossning. Ägglossningstester är inte helt säkra för det. Och såklart sök hjälp så fort klinikerna öppnar. Lycka till!
  • Anonym (Jag)
    emeliiee skrev 2024-07-28 12:18:38 följande:

Tack för ditt svar.
    Sen jag slutade med mellanpiller så har mensen varat i ungefär 5 dagar. Men då är det blödning dag 1 där jag behöver byta tampong var 4e timme ungefär. Dag två byter jag till mindre tampong och byter ungefär var 5e timme och efter att halva dag 2 gått så blöder jag nästan ingenting. Sedan resterande 3 dagar kommer det bruna flytningar emellanåt under dagen. När jag var yngre hade jag mens på 5 dagar och blödde alla dessa 5 dagar och dag 6 och 7 kom bruna flytningar i princip. 

Grattis till din graviditet 🥰 

Tack :) 5 dagar är ju helt normalt, tror det är det vanligaste. Jag fick tyvärr rikligare mens efter mitt tredje barn (sökte hjälp men det var tydligen normalt) men innan hade jag nog ungefär så också , har fortfarande så att det blöder mest första dagarna (innan jag blev gravid alltså) och mycket mindre sen.
    Låter som att du har helt normal mens. 

Det kan ju ta ett år som sagt, med mitt första barn tog det lite mer än ett år (och ett missfall) innan jag blev gravid.. Då var jag väldigt ung , konstigt nog har jag blivit gravid mycket  lättare nu när jag är äldre (är 36 nu) , de yngre barnen har iförsej inte samma pappa så kan ju vara därför. 

Men sök hjälp iallafall efter sommaren tycker jag, då får ni ju veta om det är något som ni kan göra något åt. Men som sagt det behöver inte vara något fel alls. 

Svar på tråden Vill bli gravid