Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Vad tror ni elpriset kommer ligga på i höst/vinter (elområde 3)?

Titta på elbolagens priser, det är den bästa prognosen du kan få. Nu sitter du med spotpris och det är ju aldrig fördelaktigt om du inte kan styra din förbrukning, för oss i hus där värmen är största posten är det ju helt menlöst med timpris, du kan ju aldrig styra när det är kallt. Vi har elbil men laddar för lite för att det ska väga upp.

Men på rörliga priserna ser du vad elbolagen tror snittet ligger inkl deras marginal.

Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Anonym (fixar) skrev 2024-07-27 20:11:18 följande:

Studentpappa : spotprisets snitt per dag är en del av kalkylen jag använder. Det fungerar väldigt bra för mig. Jag bor i lägenhet och jag har timpris på hushållselen och även om ett par kronor hit och dit inte är mycket för dig så är det mycket för mig. 

Elen är en stor del av våra utgifter också. Det jag menar är att själva dealen med spot inte är lönsam för många om man inte kan styra sin förbrukning till stor del. Priset varierar kraftigt över dagen och numer även på sommaren. Priset är högt när vi svenssons behöver den på morgon/kväll och lågt på dagen när de flesta är på jobbet och natten.

Detta till stor del pga all sol-el som man installerat i Tyskland. Jag väljer hellre rörligt pris än spot, men kan du följa spotpris så kan det såklart vara bra. 

För en framtida prognos är som sagt bolagens priser den bästa uppgiften du får fram som privatperson. Vi som jobbar med elproduktion köper prognoser men dessa är såklart inte bombsäkra heller. Vi har bundet elpris nu som snart går ut och jag kommer sannolikt välja rörigt.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Vad tror ni elpriset kommer ligga på i höst/vinter (elområde 3)?