• Anonym (fixar)

Vad tror ni elpriset kommer ligga på i höst/vinter (elområde 3)?

Jag låter kanske tokig som försöker planera min ekonomi så långt i förväg, men jag är sjukpensionär och sitter och pillar på mina excel-ark. Jag har ett där jag räknar på elen, pris och förbrukning. Jag har (kanske tyvärr) timpris på elen och kan inte byta.

Jag gillar att börja räkna högt för att sedan justera upp/ner uteftersom, för att ha ett hum om vad elräkningen kommer ligga på, och justera förbrukningen om det behövs. Just nu har jag spotpriset på 1kr/kwh för juni-augusti, vilket jag får justera ner varje dag. Tror ni jag borde sätta det till 2 eller 3 kronor för sept-dec, för att täcka upp? Bara själva spotpriset, alltså, inte skatter, moms och avgifter.

• Svar på tråden Vad tror ni elpriset kommer ligga på i höst/vinter (elområde 3)?
  • Meenos

Jag skulle nog säga 1-3kr KWH 
    jag kommer nog räkna på 4kr / KWH bara för att va säker, då blir man överraskad över att elen va billigare än vad man räknade med. 

räknas så med allting. Tex hyran är på 6000kr men jag räknar 6500kr, gör detta med alla utgifter så att det alltid blir pengar kvar i budget för annat. 

• Anonym (fixar)
    Meenos skrev 2024-07-27 17:59:12 följande:

jag kommer nog räkna på 4kr / KWH bara för att va säker, då blir man överraskad över att elen va billigare än vad man räknade med. 

räknas så med allting. Tex hyran är på 6000kr men jag räknar 6500kr, gör detta med alla utgifter så att det alltid blir pengar kvar i budget för annat. 

Jag gör llikadant! Räknar upp allting. När jag handlar mat så avrundar jag alltid till nästa tia för varje vara jag plockar så jag är tvärsäker på att jag har råd, avrundar hyran till nästa hundralapp, osv. I excelen med elen räknar jag med att jag använder 10 kwh per dag, fast jag egentligen bara använder ca 5,5 i snitt. Det är så skönt att veta att jag kommer ha råd den här månaden också.
  • Anonym (fixar)
    Meenos skrev 2024-07-27 17:59:12 följande:

Jag gör llikadant! Räknar upp allting. När jag handlar mat så avrundar jag alltid till nästa tia för varje vara jag plockar så jag är tvärsäker på att jag har råd, avrundar hyran till nästa hundralapp, osv. I excelen med elen räknar jag med att jag använder 10 kwh per dag, fast jag egentligen bara använder ca 5,5 i snitt. Det är så skönt att veta att jag kommer ha råd den här månaden också.
  • Studentpappa

Titta på elbolagens priser, det är den bästa prognosen du kan få. Nu sitter du med spotpris och det är ju aldrig fördelaktigt om du inte kan styra din förbrukning, för oss i hus där värmen är största posten är det ju helt menlöst med timpris, du kan ju aldrig styra när det är kallt. Vi har elbil men laddar för lite för att det ska väga upp.

Men på rörliga priserna ser du vad elbolagen tror snittet ligger inkl deras marginal.

Ride it like you stole it
  • Anonym (fixar)

Studentpappa : spotprisets snitt per dag är en del av kalkylen jag använder. Det fungerar väldigt bra för mig. Jag bor i lägenhet och jag har timpris på hushållselen och även om ett par kronor hit och dit inte är mycket för dig så är det mycket för mig. 

• Studentpappa
    Anonym (fixar) skrev 2024-07-27 20:11:18 följande:

Studentpappa : spotprisets snitt per dag är en del av kalkylen jag använder. Det fungerar väldigt bra för mig. Jag bor i lägenhet och jag har timpris på hushållselen och även om ett par kronor hit och dit inte är mycket för dig så är det mycket för mig. 

Elen är en stor del av våra utgifter också. Det jag menar är att själva dealen med spot inte är lönsam för många om man inte kan styra sin förbrukning till stor del. Priset varierar kraftigt över dagen och numer även på sommaren. Priset är högt när vi svenssons behöver den på morgon/kväll och lågt på dagen när de flesta är på jobbet och natten.

Detta till stor del pga all sol-el som man installerat i Tyskland. Jag väljer hellre rörligt pris än spot, men kan du följa spotpris så kan det såklart vara bra. 

För en framtida prognos är som sagt bolagens priser den bästa uppgiften du får fram som privatperson. Vi som jobbar med elproduktion köper prognoser men dessa är såklart inte bombsäkra heller. Vi har bundet elpris nu som snart går ut och jag kommer sannolikt välja rörigt.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Anonym)

Varför skulle du låta tokig som planerar din ekonomi ngr månader framåt? (Ja det är höst om bara ngr månader tyvärr). Fler borde nog tänka som dig 

• Meenos

ja har igentligen inga elkostnader att prata om kanske 500 i månaden. 

tyckte de va kul att du också rundar uppåt alla kostnader. undrar varför det inte är mer populärt. Man blir alltid så glatt överaskad, tex denna semester borde kostat 8000 men kostade bara 5000, va bra :D 

Svar på tråden Vad tror ni elpriset kommer ligga på i höst/vinter (elområde 3)?