Inlägg från: Anonym (Känslig?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Känslig?)

    Är jag känslig, eller min man okänslig?

    Vi har ett ständigt återkommande bråk, där min man tycker att jag är känslig som reagerar. Jag tycker å min sida att han hänger ut mig. 


    Vi var på fest och satt och pratade med folk vi inte känner. Vi hade då, hemma innan, pratat om att göra en långresa tillsammans hela familjen och jag berättade för min man att jag tycker att långresor är jätteläskiga. Jag till och med grät lite. på festen, inför människor vi inte känner, berättar han att jag inte tycker om att resa alls. Jag kände mig väldigt uthängd och tog illa vid mig, vilket han inte förstod. Jag måste jobba bort min känslighet, var hans svar. 


    Ett annat exempel är att han ofta vill berätta att jag tänkte fel, men försökt rädda upp det. Jag kan säga att man ska gå X-gatan till centrum och korrigera med att man ska gå Y-gatan. Då är han där och berättar att jag tänkte fel och försökte rädda upp det. Om jag nekar till att jag tänkte fel, utan bara sa fel, fortsätter han tills jag blir arg. Då har jag gjort fel och måste jobba på min känslighet. Det här sker gärna inför andra människor också. 


    Han menar att jag är känslig som inte kan stå för mina brister, men jag menar att han hänger ut mig. Han säger nu att jag måste söka hjälp för detta, medan jag tycker att vi kanske borde prata med någon tillsammans istället. Men problemet är mitt, inte hans. 


    Är jag så extremt känslig som min man påstår?

  • Svar på tråden Är jag känslig, eller min man okänslig?
  • Anonym (Känslig?)
    Anonym (Rino) skrev 2024-07-27 17:12:29 följande:
    Båda har väl rätt.

    Han ska inte säga vad du inte gillar att göra. Samtidigt bör du stå för den du är. Om du nu inte gillar att resa så stå för det.

    Att man ska stå för att man tänker fel är absolut viktigt. Men han behöver ju inte gnälla över det.

    Prata med varandra. Det borde räcka. Folk ska ha psykologer till allt. Störtlöjligt. Varken du eller din man har några nämnvärda problem här.

    Jag står för vem jag är. Jag berättar gärna att jag helt saknar lokalsinne, knappt känner skillnad på rött och vitt vin, eller att jag stänger av partiledardebatter. Men att jag fick ett ångestpåslag av tanken på en långresa, så pass att jag började gråta, tycker jag är en privat sak. Jag kan ta upp det med vänner jag känner mig trygg med, men inte med helt okända människor på en fest. 


    Jag skulle gärna prata med min man om detta, men han är helt låst vid att jag gör fel och han rätt. 

  • Anonym (Känslig?)
    Anonym (Olika) skrev 2024-07-27 17:56:25 följande:
    Fast nu ändrar du din story. I starten står bara att han sagt att du inte tycker om att resa alls. Nu säger du att han sagt att du får så stark ångest av resor att du gråter. Vilket är det som stämmer? För det är stor skillnad på de två sakerna!
    Han sa ju så. Men det är fel i sak, jag älskar att resa. Men jag fick som sagt en märklig reaktion på just långresa. 
  • Anonym (Känslig?)

    Hur gör man då för att bli mindre känslig? Jag känner mig ganska ofta uthängd av  min man, men aldrig av andra. Jag älskar honom djupt och vill verkligen fortsätta leva tillsammans, så om jag är för känslig vill jag jobba på det.

  • Anonym (Känslig?)

    Livina: Han uttryckte att  jag inte tyckte om att resa. Vilket i sig är fel, jag älskar att resa. Just den frågan var lite känslig, eftersom vi just haft det uppe för diskussion och jag reagerat så starkt på just en långresa då jag är väldigt flygrädd.

    Jag kanske borde tuffa till mig, men frågan är hur. Jag har som sagt inga problem att skratta åt fel och brister i andra sammanhang, men vissa saker är mer känsliga för mig.

  • Anonym (Känslig?)

    Rino: Saken är att i de flesta sammanhang inte har några problem att bjuda på mig själv och skratta åt mina brister. Jag berättar gärna om alla gånger jag gått vilse, blivit tagen för att vara tio år äldre eller min fascination för dåliga tv-program. Vissa saker är dock personliga för mig, som rädslor, ångest eller mina tidigare ätstörningar till exempel. Min man menar att han måste kunna berätta och skoja om också detta.

  • Anonym (Känslig?)

    Livina: Det stämmer nog att jag inte tycker om att visa mig svag, specifikt framför människor jag inte känner. Varken ätstörningar eller ångest är några hemligheter för mina vänner, både gamla vänner och nya vänner. Men då har jag styrt när jag berättat om det. Jag är generellt ganska privat, men öppnar mig gärna för människor jag är trygg med.

    Händelsen på festen skedde i samband med att de andra berättade om sina långresor och min man, i lite beklagande ton, berättade att jag inte tycker om att resa och att detta lett till diskussion mellan oss. Det var information som jag inte var bekväm att dela med okända människor.

  • Anonym (Känslig?)

    Tow2Mater: Jag klarar av att flyga ett par timmar, men jag tanken på att flyga flera flyg under ett dygn är väldigt jobbigt, med flera starter och flera risker för turbulens. Nu har vi beslutat att göra det, men det var en liten process för mig att komma fram till det.

  • Anonym (Känslig?)

    Rino: För mig är det ett tecken på gränslöshet att sitta på en fest och berätta om så privata saker som till exempel ätstörningar för människor man inte känner. Men det är kanske jag som är extremt privat, så kan det absolut vara.

    Jag har inte uppfattat att min man tycker om när jag "hänger ut honom" genom att berätta om hans dåliga sidor. Han kan, precis som jag också kan, bjuda på sig själv, men anser ibland att jag gått över gränsen. Vilket jag så klart respekterat.

Svar på tråden Är jag känslig, eller min man okänslig?