Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

När har man sonar klart sitt brott?

Rent tekniskt är det väl inte byn som ska fortsatt dömma, eller förlåta en person som är dömd och har avtjänat ett staff.

En splittring är fullständigt rimlig. Vissa människor tycker ju att sexualbrott är oförlåtliga, och att de aldrig skulle kunna förhålla sig till en dömd person överhuvudtaget. Själv skulle jag inte klara bo i en by där alla vet allt, utifrån att det är rätt obehagligt att byns invånare liksom styr moralen.

I min värld handlar det inte om bara om en person sonat sitt brott, utan också om vilken sorts by/gemenskap vi pratar om. Personen har gjort annat i sitt liv också och folk som suttit i fängelse kommer ur och lever sina liv igen. 

Det är fullständigt rimligt att vissa människor väljer att undvika en sådan person, och det är precis lika rimligt att vissa människor faktiskt "ser förbi" saker som inte är upp till den att förlåta, eller dömma.

• Lönnsirap

Man behöver inte bortse från någons dom för att förhålla sig denna person. Det fungerar utmärkt att inte själv se sig själv som domare och utdelare av straff i vardagen.

Naturligtvis behöver man fortfarande förhålla sig människor som man vet saker om, och anpassa sig till information men jag är inte av åsikten att man i ett fungerande lokalsamhälle ska utesluta någon om halva byn tycker att personen är välkommen. 

• Lönnsirap

Jag tycker att TS tydligt visar varför byar där alla vet allt, och många verkar tycka att det ligger på medborgarna att "ta ställning"

TS tycker också att det är våldtäktsmannens ansvar att det blir dåligt stämning av att folk är splittrade huruvida det är rimligt med uteslutning eller ej.

I min värld är det orimligt att det inte blir viss splittring i en by när vissa saker framkommer. Folk tycker ju uppenbarligen olika.

Och sen har jag lite svårt att se att dessa "hedersuppdrag" som mannen fortfarande kommer ägna sig åt enkom är en ära! För då tror jag inte folk hade velat ha tillbaka honom. 

Svar på tråden När har man sonar klart sitt brott?