Barns skärmtid
Ge henne en telefon som inte är en skärmtelefon, dvs en du kan ringa och sms:a med och inget annat. Då kan hon fortfarande ha sociala kontakter fritt, men telefonen lär inte vara så intressant att använda till annat än så. Finns rätt billiga sådana att få tag i.
Barn (och vuxna!) ska inte ha så mycket skärmtid. Tyvärr blir det ofta mycket pga skolarbete eller jobb, men skärmar på fritiden kan man iaf styra mer. Någon enstaka timme per dag kan jag tycka är ok oavsett ålder. Det kommer förresten snart en ordentlig utredning med rekommendationer för skärmtid såg jag i nyheterna. Skulle inte förvåna mig om de säger noll timmar för barn under fsk-klass och sedan 1-2 timmar upp till tonåren ungefär, kanske någon mer sedan för tonåringar och vuxna.
Mer skärmtid ger sämre sömn, fysiska besvär, begränsad fysisk aktivitet, koncentrationssvårigheter, skärmberoende, i vissa fall sociala svårigheter och psykiskt dåligt mående, sämre förmåga att aktivera sig själv och även andra följder. Det är dags att släppa skärmen och hänga med i matchen!