Inlägg från: Anonym (Hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmm)

Barns skärmtid

Ge henne en telefon som inte är en skärmtelefon, dvs en du kan ringa och sms:a med och inget annat. Då kan hon fortfarande ha sociala kontakter fritt, men telefonen lär inte vara så intressant att använda till annat än så. Finns rätt billiga sådana att få tag i.

Barn (och vuxna!) ska inte ha så mycket skärmtid. Tyvärr blir det ofta mycket pga skolarbete eller jobb, men skärmar på fritiden kan man iaf styra mer. Någon enstaka timme per dag kan jag tycka är ok oavsett ålder. Det kommer förresten snart en ordentlig utredning med rekommendationer för skärmtid såg jag i nyheterna. Skulle inte förvåna mig om de säger noll timmar för barn under fsk-klass och sedan 1-2 timmar upp till tonåren ungefär, kanske någon mer sedan för tonåringar och vuxna.

Mer skärmtid ger sämre sömn, fysiska besvär, begränsad fysisk aktivitet, koncentrationssvårigheter, skärmberoende, i vissa fall sociala svårigheter och psykiskt dåligt mående, sämre förmåga att aktivera sig själv och även andra följder. Det är dags att släppa skärmen och hänga med i matchen!

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2024-07-26 11:11:28 följande:

Tycker också att 5-8 timmar är mycket skärmtid, men vad är annars alternativet?
    Tänker att nu när det är sommarlov och kanske alla kompisar är bortresta? 
    Skärmen kanske fyller ett viktigt behov just nu, iallafall om det faktist inte finns andra allternativ?

När min dotter var i samma situation fick jag hitta på allternativ till skärmtiden, hon behövde lite hjälp och motivation att göra annat mellan skärmen och annat. Det hjälpte.

Alternativet är väl att hon lär sig roa sig själv! Kanske testa en ny hobby, åka och bada, testa aktiviteter i närområdet, göra något kreativt, vad som helst. Det är märkligt hur snabbt vuxna glömmer att vi i äldre generationer (födda under 1900-talet) inte hade några skärmar alls i princip och det gick också alldeles utmärkt.

Att man själv måste aktivera ungdomar är tyvärr ett tydligt tecken på för mycket skärmtid och för lite egen fantasi. Det blir bättre med tiden när de vänjer sig av med skärmarna och bara har någon timme om dagen.
  • Anonym (Hmm)
    Tukt skrev 2024-07-26 11:25:02 följande:
    Ja ge henne en telefon utan skärm - och hon tappar kontakten helt med sina vänner.
    Nej.
  • Anonym (Hmm)
    Tukt skrev 2024-07-26 11:32:16 följande:
    Men jo...
    Men nej. Har du glömt hur en telefon funkar? Man kan både ringa och sms:a för att boka in träffar med andra, eller bara chatta. Det behöver man inga appar för och kan man inte sköta skärmtiden får man vara utan vissa möjligheter.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym ((Mylife,myrule)) skrev 2024-07-26 11:37:49 följande:

Jag hade inte velat ge henne en telefon utan skärm. Jag vill att hon och jag ska kunna prata o sätta upp en max tid, som hon sen väljer att hålla. Dels för respekt till mig men också för att jag vill att hon ska förstå och själv tycka att det bästa är att inte sitta för mycket. 

Och vad har du själv för idéer om att få till det nu när hon missköter skärmtiden och du helt tagit bort telefonen? Det är inte alltid frågan om att "välja", tiden vid skärmen går snabbt åt utan att man märker det. Ett alternativ är att ställa en äggklocka och att hon bara får använda telefonen när du är hemma.
  • Anonym (Hmm)
    Tukt skrev 2024-07-26 11:44:06 följande:
    Det är ju inte så unga använder sina lurar. Tar man inte det i beräkningen så gör man ungen en björntjänst.
    Ungas användningsmönster kan knappast anses vara ok bara för att det är många som gör det. Det gäller att skapa goda vanor istället och uppmuntra till andra aktiviteter utanför skärmen.
  • Anonym (Hmm)

Ts, det här kan du inte lägga på henne. Våra hjärnor blir snabbt beroende av skärmar så det spelar ingen roll hur mycket hon tänker på det. Hon måste lära sig hantera skärmen, där ligger problemet. Goda vanor!

Du måste förstå att det har inte att göra med hennes lydnad eller något liknande utan att det finns ett beroende i botten. Man kan alltså inte skuldbelägga henne för detta eller kräva att hon ska kunna "sköta det", för hennes hjärna är redan programmerad på ett visst sätt. Skärmar är oerhört beroendeframkallande, oavsett ålder, men vi lägger ofta alldeles för stor tilltro till barn och ungas förmågor.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Man) skrev 2024-07-26 12:10:31 följande:
    Men oavsett vad skälet är så måste det få konsekvenser i form av reducerad/bortplockad skärmtid.
    Självklart, men ts kan inte bara plocka bort med konsekvenser utan snarare hitta fungerande rutiner kring skärmarna. Det är inte en uppfostringsfråga i grunden utan mer att hantera ett beroende.
  • Anonym (Hmm)

Jag håller på dig ts. Du gjorde rätt som satte en gräns när det är så tydligt att telefonen överanvänds. Nu gäller det bara att hitta bättre struktur framöver.

Svar på tråden Barns skärmtid