• Anonym ((Mylife,myrule))

Barns skärmtid

Kollade min dotters skärm tid på telefonen häromdagen.. en dag var den på nästan 8 timmar, den andra 5 timmar.. Hon blir 13 år detta året. Jag tycker det är sjukt. Jag har satt en rimlig tid åt henne för instagram o snapchat. Men det var tydligt nu att hon missbrukat mitt förtroende. Jag tog både hennes telefon o laptop. Självklart kan hon använda telefonen om hon ska ringa någon vän för att bestämma att va med. Men annars nej. Jag tycker det är synd om dagens barn. Hur gör ni? Jag tycker det låter som många av barnens vänner inte har någon begränsning av sitt användande av skärm. Men man märker ju att såfort de inte har den så börjar de tänka o göra annat..

• Svar på tråden Barns skärmtid
  • Anonym (Man)

Svår balansgång. Det viktigaste är väl att man vågar vara förälder och ta skit från barnen när man sätter gränser, vara någorlunda konsekvent och tydlig.

Tycker du resonerar bra. 5-8h är mycket och precis som du säger så tar det inte lång stund innan dom är på gång med andra aktiviteter när man väl tar bort möjligheten till skärmtid.

• Tukt

Det låter lite mycket. Men samtidigt ska man komma ihåg att barnet förmodligen har sitt liv i telefonen. Det är kanske främst där hon har kontakt och umgås med vänner.

• Anonym (Hmm)

Ge henne en telefon som inte är en skärmtelefon, dvs en du kan ringa och sms:a med och inget annat. Då kan hon fortfarande ha sociala kontakter fritt, men telefonen lär inte vara så intressant att använda till annat än så. Finns rätt billiga sådana att få tag i.

Barn (och vuxna!) ska inte ha så mycket skärmtid. Tyvärr blir det ofta mycket pga skolarbete eller jobb, men skärmar på fritiden kan man iaf styra mer. Någon enstaka timme per dag kan jag tycka är ok oavsett ålder. Det kommer förresten snart en ordentlig utredning med rekommendationer för skärmtid såg jag i nyheterna. Skulle inte förvåna mig om de säger noll timmar för barn under fsk-klass och sedan 1-2 timmar upp till tonåren ungefär, kanske någon mer sedan för tonåringar och vuxna.

Mer skärmtid ger sämre sömn, fysiska besvär, begränsad fysisk aktivitet, koncentrationssvårigheter, skärmberoende, i vissa fall sociala svårigheter och psykiskt dåligt mående, sämre förmåga att aktivera sig själv och även andra följder. Det är dags att släppa skärmen och hänga med i matchen!

• Anonym (Mamma Mu)

Tycker också att 5-8 timmar är mycket skärmtid, men vad är annars alternativet?
    Tänker att nu när det är sommarlov och kanske alla kompisar är bortresta? 
    Skärmen kanske fyller ett viktigt behov just nu, iallafall om det faktist inte finns andra allternativ?

När min dotter var i samma situation fick jag hitta på allternativ till skärmtiden, hon behövde lite hjälp och motivation att göra annat mellan skärmen och annat. Det hjälpte.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2024-07-26 11:11:28 följande:

Tycker också att 5-8 timmar är mycket skärmtid, men vad är annars alternativet?
    Tänker att nu när det är sommarlov och kanske alla kompisar är bortresta? 
    Skärmen kanske fyller ett viktigt behov just nu, iallafall om det faktist inte finns andra allternativ?

När min dotter var i samma situation fick jag hitta på allternativ till skärmtiden, hon behövde lite hjälp och motivation att göra annat mellan skärmen och annat. Det hjälpte.

Alternativet är väl att hon lär sig roa sig själv! Kanske testa en ny hobby, åka och bada, testa aktiviteter i närområdet, göra något kreativt, vad som helst. Det är märkligt hur snabbt vuxna glömmer att vi i äldre generationer (födda under 1900-talet) inte hade några skärmar alls i princip och det gick också alldeles utmärkt.

Att man själv måste aktivera ungdomar är tyvärr ett tydligt tecken på för mycket skärmtid och för lite egen fantasi. Det blir bättre med tiden när de vänjer sig av med skärmarna och bara har någon timme om dagen.
  • Anonym ((Mylife,myrule))

Det handlar ju lite om vad man gör när man sitter vid skärmen tycker jag. Hos min dotter är det mest reels, alltså sitta o titta vad andra gör. Ibland kan hon även kopiera det, o göra samma sak själv. Till vilken nytta tänker jag? Hade det varit att hon sitter o spelar sims nån timme eller något häst spel (hon gillar hästar) så kan jag tycka det är bättre. Men att se vad andra människor sysslar med hela dagarna? Snacka om inre stress för en tjej i den åldern. Jag tror på sunda vanor och måttlighet i det man gör, för att inte skapa dåliga beroenden. Beroenden som inte leder någonstans eller tar dig vidare? Jag önskar att fler föräldrar vågade säga ifrån och att man kunde hjälpas istället.
    Ja det är sommarlov, och där finns så mycket möjligheter med saker som man kan hitta på, som stärker en på ett helt annat sätt. 

• Tukt
    Anonym (Hmm) skrev 2024-07-26 11:09:18 följande:

Ge henne en telefon som inte är en skärmtelefon, dvs en du kan ringa och sms:a med och inget annat. Då kan hon fortfarande ha sociala kontakter fritt, men telefonen lär inte vara så intressant att använda till annat än så. Finns rätt billiga sådana att få tag i.

Barn (och vuxna!) ska inte ha så mycket skärmtid. Tyvärr blir det ofta mycket pga skolarbete eller jobb, men skärmar på fritiden kan man iaf styra mer. Någon enstaka timme per dag kan jag tycka är ok oavsett ålder. Det kommer förresten snart en ordentlig utredning med rekommendationer för skärmtid såg jag i nyheterna. Skulle inte förvåna mig om de säger noll timmar för barn under fsk-klass och sedan 1-2 timmar upp till tonåren ungefär, kanske någon mer sedan för tonåringar och vuxna.

Mer skärmtid ger sämre sömn, fysiska besvär, begränsad fysisk aktivitet, koncentrationssvårigheter, skärmberoende, i vissa fall sociala svårigheter och psykiskt dåligt mående, sämre förmåga att aktivera sig själv och även andra följder. Det är dags att släppa skärmen och hänga med i matchen!

Ja ge henne en telefon utan skärm - och hon tappar kontakten helt med sina vänner.
  • Anonym (Hmm)
    Tukt skrev 2024-07-26 11:25:02 följande:
    Ja ge henne en telefon utan skärm - och hon tappar kontakten helt med sina vänner.
    Nej.
  • Tukt
    Anonym (Hmm) skrev 2024-07-26 11:26:25 följande:
    Nej.
    Men jo...
  • Anonym (Hmm)
    Tukt skrev 2024-07-26 11:32:16 följande:
    Men jo...
    Men nej. Har du glömt hur en telefon funkar? Man kan både ringa och sms:a för att boka in träffar med andra, eller bara chatta. Det behöver man inga appar för och kan man inte sköta skärmtiden får man vara utan vissa möjligheter.
Svar på tråden Barns skärmtid