Fördelning hushållsuppgifter
Jag gör för tillfället alla hushållssysslor hemma, vi har flyttat tillbaka till min mans hemland och jag väntar på mitt visum innan jag kan börja jobba.
Min man åker hemifrån 6.30 och kommer hem 18.30 mån- tors och jobbar fysiskt hela dagen, fredagar jobbar han övertid men får välja lite när men brukar jobba 4-5 timmar.
Jag är hemma med vår 3åriga son och har 0 inkomst, därför gör jag för tillfället ALLT, det är verkligen inte kul och man känner sig som någon jävla hembetjänt som bara städar hela dagarna, och leker med sonen givetvis, detta är en överenskommelse vi har, och det är TILLFÄLLIGT.
Jag kommer att börja jobba på en läkarmottagning deltid, jag kommer att sitta på en stol och skriva in patienter typ, inte fysiskt ansträngande öht, dock kommer jag INTE att fortsätta göra alla sysslor och det är vi båda väldigt medvetna om, jag kommer att ta merparten då jag kommer hem först och är hemma mest, så middagen kommer att falla på mig men han kan diska efter, dock så lämnar man ju inte ett berg, jag diskar undan det jag är klar med direkt (något jag började med för några veckor sen och det är så skönt, det blir aldrig "för mycket" och diskhon är tom), han är ansvarig att tvätta sina egna kläder och jag tar mina och sonens, dottern är 12 och tvättar sitt eget.
Jag tycker att det ligger för mycket press på vem som ska göra vad hela tiden, i mina förhållanden (1 samboskap och 1 äktenskap) så har vi helt enkelt hjälpts åt, den som ser att det behöver dammsugas tar fram dammsugaren helt enkelt, och om båda bara sitter i soffan så kan man ju säga typ "oj, vad dammigt det bar här, jag tar fram dammsugaren, kan du ta moppen?" Att han uppdelat sysslor känns lite som man gör för att barnen ska få veckopeng. Jag är dock väl medveten från vänner att en del verkligen behöver dela upp det svart på vitt men det blir så mycket enklare och skönare mentalt om man bara släpper på det lite, det behöver inte vara millimeter rättvisa så länge man hjälps åt, så tycker JAG iaf :)