Inlägg från: Jemp |Visa alla inlägg
  • Jemp

Fördelning hushållsuppgifter

Varför betalar han inget?
    Givetvis ska han göra hushållsarbete, jag förstår dock inte varför ditt förslag är att han ska göra allt? (Städa laga mat diska tvätta)

• Jemp
    JessiL skrev 2024-07-26 14:31:23 följande:

@Anonym (Manne­n): Tack! Så jag ska inte ha dåligt samvete för fördelningen då...

@Jemp: Jag minns själv hur det var att plugga. Så minst tre skäl:

För det första går det inte att jämföra 100 % studier med chefsjobb där du har massa personalansvar. Den som vet, vet.

För det andra är det jag som arbetar för att bidra till hushållets boendekostnader samt mat och handlar.

För det tredje plockar jag undan efter mig. Skulle han göra det samma skulle det inte låta så illa. Då lagar han mat, diskar och tvättar. (Övrigt städ som damma, dammsuga o.s.v. kan vi göra tillsammans).

När det gäller att betala så går han på CSN och sparar en stor del. Jag tjänar cirka fem gånger så mycket efter skatt än honom, men det kräver också en hel del arbete för att komma dit.

Tycker du fortfarande att det låter orättvist, i så fall, varför?

@Dexter dot com: Han vill kunna spara pengar under tiden han studerar. Säg att det är så vi kommer överens, att han inte behöver stå för några nämnvärda kostnader. Borde han då inte göra mer i hushållet och om nej, varför inte?

Anonym (D): Han går alltså på CSN som det står och han sparar CSN-pengar. Det är inte samma sak som att gå ekonomiskt back.

Ja, jag tycker det låter orättvist att låta din sambo ta allt hushållsarbete för att du tycker du har ett tufft jobb. 
    Har han ingen sysselsättning och blir försörjd kan han göra lite mer. 
Svar på tråden Fördelning hushållsuppgifter