• Anonym (Pilofig)

    Ni som haft hormonspiral

    Ni som haft hormonspiral i flera år och sen tagit ur den, vilka biverkningar fick ni?  Hur var eran hy? Mående? När vände det? Tack på förhand 🤗

  • Svar på tråden Ni som haft hormonspiral
  • Anonym (miapia)

    Hej

    Inte för att göra dig rädd men herre min gud som jag mådde, Fy fan rent utav förjävligt. Läs på om mirena crash. Jag tror på den. Flera väninnor/ bekanta som hade hormonspiral har åkt på massor både under/efter. 
    Det värsta är när du går hos läkaren  och säger så här har jag aldrig tidigare mått så säger dom att det är din kropp men inte hormonspiral. Det är min Personliga åsikt. Sen vet jag att alla är olika.

    Lycka till

  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (miapia) skrev 2024-07-27 21:14:21 följande:

    Hej

    Inte för att göra dig rädd men herre min gud som jag mådde, Fy fan rent utav förjävligt. Läs på om mirena crash. Jag tror på den. Flera väninnor/ bekanta som hade hormonspiral har åkt på massor både under/efter. 
    Det värsta är när du går hos läkaren  och säger så här har jag aldrig tidigare mått så säger dom att det är din kropp men inte hormonspiral. Det är min Personliga åsikt. Sen vet jag att alla är olika.

    Lycka till


    Märkte du någon skillnad vid insättning då? Tänker att om kroppen inte reagerat så kraftigt i början kanske det inte blir så illa när man tar ut den.

    Vilka symptom fick du förresten?
  • Anonym (Anna)

    Ingenting förutom att jag drabbades av ett rejält håravfall, tappade säkert hälften av mitt hår. Tydligen är det vanligt, och med tanke på att levonorgestrel har testosteronliknande egenskaper är det väl kanske inte så konstigt (dock märkligt att det i så fall inte märks under användandet utan efteråt). 

  • Anonym (miapia)

    Märkte ingenting. Gick hur bra som helst. Efter ca 3 veckor började alla konstiga symptom. Hjärndimma, hjärtflimmer, extraslag, var riktigt nere. Och som sagt har ALDRIG haft dom symptom innan. Finns massor av sidor om hormonspiral och deras biverkningar. Läkarna vill inte erkänna det, dom brukar säga att det verkar lokalt....oja.....

  • Anonym (Fundersam)

    Ni som haft besvär, hur länge höll de i sig?

  • Anonym (miapia)
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-07-27 23:19:34 följande:

    Ni som haft besvär, hur länge höll de i sig?


    Runt ägglossning/mens återkommer problem. Tyvärr. Inte alltid. 
    Men efter att jag tog ut den, efter ca 2 veckor...omg.....så som jag mådde då. 
    Likadant hände en väninna....läskigt. Och läskigt att ingen har forskat mer i detta. 
    Tyvärr så har jag ingen positiv erfarenhet. 
    Det är ca 4 år sen uttaget
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (miapia) skrev 2024-07-28 09:48:56 följande:
    Runt ägglossning/mens återkommer problem. Tyvärr. Inte alltid. 
    Men efter att jag tog ut den, efter ca 2 veckor...omg.....så som jag mådde då. 
    Likadant hände en väninna....läskigt. Och läskigt att ingen har forskat mer i detta. 
    Tyvärr så har jag ingen positiv erfarenhet. 
    Det är ca 4 år sen uttaget
    Ja det låter verkligen hemskt på alla sätt! Både symptomen, men också att det här verkar tystas ner.

    Vad har vården för förklaringar till dina symptom med hjärtat?
  • Anonym (miapia)
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-07-28 09:59:57 följande:
    Ja det låter verkligen hemskt på alla sätt! Både symptomen, men också att det här verkar tystas ner.

    Vad har vården för förklaringar till dina symptom med hjärtat?
    Jag tror personligen den fortsatte mig i nån förklimakterie. Snabbt. Sen när jag läste runt om levonogestrel det är testosteron. Eftersom jag mådde som jag gjorde så började jag självklart googla. Tänkte omöjligt att jag inte hade nåt innan och nu med mirena all möjlig skit. På engelska står det massor. Bayer har blivit stämd många gånger just pga biverkningar, Dom har egentligen ingen riktig forskning på biverkning utan det är dom själva som har betalat deras egna läkare/forskare att forska lite i. Om du kan läs hos henne jenny koos ( vulverine) Hon förklarar väldigt bra vad som händer i kroppen. 
    Ja kardiolog sa direkt att jag tar ut den omgående, och dom som säger att det verkar lokalt är skitsnack bara. ( hennes ord) Varför skulle man falla i depression eller få ont i huvudet om det verkar nu bara lokalt. 
    Men det behöver inte vara så hos dig. Jag kommer ihåg också att jag hade sån jäkla hjärndimma. Människorna kunde prata med jag fattade inte vad dom sa. Helt läskigt.
    Men som sagt alla är olika. Hoppas att dom kvinnor bara som får biverkningar under/efter fattar att det är inte deras kropp utan det är den skiten.
    NU är jag väldig negativ men så blir det när läkarna/gyn/barnmorska säger att den e sååå bra. Ojaaaa visst.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (miapia) skrev 2024-07-28 11:52:51 följande:
    Jag tror personligen den fortsatte mig i nån förklimakterie. Snabbt. Sen när jag läste runt om levonogestrel det är testosteron. Eftersom jag mådde som jag gjorde så började jag självklart googla. Tänkte omöjligt att jag inte hade nåt innan och nu med mirena all möjlig skit. På engelska står det massor. Bayer har blivit stämd många gånger just pga biverkningar, Dom har egentligen ingen riktig forskning på biverkning utan det är dom själva som har betalat deras egna läkare/forskare att forska lite i. Om du kan läs hos henne jenny koos ( vulverine) Hon förklarar väldigt bra vad som händer i kroppen. 
    Ja kardiolog sa direkt att jag tar ut den omgående, och dom som säger att det verkar lokalt är skitsnack bara. ( hennes ord) Varför skulle man falla i depression eller få ont i huvudet om det verkar nu bara lokalt. 
    Men det behöver inte vara så hos dig. Jag kommer ihåg också att jag hade sån jäkla hjärndimma. Människorna kunde prata med jag fattade inte vad dom sa. Helt läskigt.
    Men som sagt alla är olika. Hoppas att dom kvinnor bara som får biverkningar under/efter fattar att det är inte deras kropp utan det är den skiten.
    NU är jag väldig negativ men så blir det när läkarna/gyn/barnmorska säger att den e sååå bra. Ojaaaa visst.
    Aha, du fick symptom efter insättning! Jag trodde det var efter uttag. Lättare att koppla till spiralen om man får det efter insättning så klart, frågan är hur man mår efteråt också... Men tror det är just det där att kroppen vant sig vid vissa slags hormonnivåer.
  • Anonym (miapia)
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-07-28 12:36:41 följande:
    Aha, du fick symptom efter insättning! Jag trodde det var efter uttag. Lättare att koppla till spiralen om man får det efter insättning så klart, frågan är hur man mår efteråt också... Men tror det är just det där att kroppen vant sig vid vissa slags hormonnivåer.
    Ja precis. Men läs på om tjejer som får det också efter. Eftersom det blir jo kaos i kroppen oavsett. Så du inte blir rädd ifall nåt händer.
    Men som sagt det behöver inte göra det.....

    lycka till 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (miapia) skrev 2024-07-28 16:12:06 följande:
    Ja precis. Men läs på om tjejer som får det också efter. Eftersom det blir jo kaos i kroppen oavsett. Så du inte blir rädd ifall nåt händer.
    Men som sagt det behöver inte göra det.....

    lycka till 
    Ja för mig är det redan för sent, jag satte in min för ett par månader sedan och den ska sitta i fem år så vi får se och hålla tummarna.
  • Anonym (miapia)
    Anonym (Fundersam) skrev 2024-07-28 16:21:16 följande:
    Ja för mig är det redan för sent, jag satte in min för ett par månader sedan och den ska sitta i fem år så vi får se och hålla tummarna.
    Men börjar du känna nåt konstigt som du inte hade tidigare ta ut skiten. Lyssna inte på när barnmorska eller gyn säger neeeej det kan inte vara spiralen. För det är det. 
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (miapia) skrev 2024-07-30 17:42:36 följande:
    Men börjar du känna nåt konstigt som du inte hade tidigare ta ut skiten. Lyssna inte på när barnmorska eller gyn säger neeeej det kan inte vara spiralen. För det är det. 
    Jag fick migrän ett par gånger när den var nyinsatt och ringde 1177 då. De förvarnade att om jag fortfarande hade migrän dagen efter så skulle jag söka mig till akuten och de sa att det kunde hända att man isf behövde ta ut spiralen direkt på plats. Nu gick allt bra som tur var, men det var inte kul att tänka på allt från ministrokes till hjärnblödning och annat skit de där timmarna.

    Kan säga att jag fick noll information om biverkningar av preventivmedelsrådgivaren! Hon var otroligt stressad och vimsig över huvud taget, ett under att jag lyckades ta till mig det hon berättade om, och sedan glömde hon skicka med mig vissa saker också som jag skulle få med mig. Säger bara stor suck över deras bokningssystem som inte ger dem luft mellan patienter ifall något drar över tiden.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (miapia) skrev 2024-07-30 17:42:36 följande:
    Men börjar du känna nåt konstigt som du inte hade tidigare ta ut skiten. Lyssna inte på när barnmorska eller gyn säger neeeej det kan inte vara spiralen. För det är det. 
    Tack för dina svar också :)
  • Anonym (Inga fler hormoner för mig)

    Jag hade hormonspiral i flera år och kan nu i efterhand inte fatta att jag inte tog ur den tidigare. Jag mådde så dåligt av den. Blödde konstant, bara ytterst lite, men ofta. Jag hade ingen sexlust överhuvudtaget. Och inget humör, kände mig som ett rakt streck, avtrubbad liksom. Men hyn var värst, jag fick så mycket finnar och nästan bölder, mest på hakan och halsen. Jag tänkte den första tiden att det skulle bli bättre efter ett tag men det blev det inte, det blev inte värre heller, utan bara höll sig lika.

    Så jag tog ut den efter några år och har aldrig mått så bra som när jag blev mig själv igen. Jag kommer aldrig mer utsätta min kropp för hormonpreparat (jag har provat p-piller också med ungefär samma resultat) nånsin igen. Så maken fick sterilisera sig och jag får må bra igen.

    Jag hade inga symtom alls efter att jag tog ur den, mådde bra efter bara några dagar igen.

  • Anonym (Pilofig)

    Tack snälla för svar och åsikter. 

    2 dagar efter jag tog ut spiralen så vaknade jag på natten dyngsvettig, när jag skulle gå på toaletten var det som att hela jorden snurrade. Jag var så nära på att tuppa av, ringde 1177 och gick på toaletten sen försvann det, efter det har jag haft brutala ångestattacker, sjuka overklighetskänslor och minnesluckor. Hjärtat flyger iväg då och då och sen får jag ångestattacker vilket har slutat med en djup depression. Trodde aldrig att spiralen påverkade mig såhär mycket, har haft den i 5 år. 


    Om några dagar är det en månad sen jag tog ur den och ångestattackerna är väl lite bättre men mår verkligen inte bra kroppsligt i depressionen. Jag hoppas detta lägger sig för annars funderar jag nästan på att sätta in en ny även fast jag avskyr den bara för att få må bättre. 

    För er som mådde på samma sätt som mig eller som mådde dåligt vid utsättning, hur lång tid tog det innan ni mådde bra igen? 


     

  • Anonym (miapia)
    Anonym (Pilofig) skrev 2024-07-31 21:27:06 följande:

    Tack snälla för svar och åsikter. 

    2 dagar efter jag tog ut spiralen så vaknade jag på natten dyngsvettig, när jag skulle gå på toaletten var det som att hela jorden snurrade. Jag var så nära på att tuppa av, ringde 1177 och gick på toaletten sen försvann det, efter det har jag haft brutala ångestattacker, sjuka overklighetskänslor och minnesluckor. Hjärtat flyger iväg då och då och sen får jag ångestattacker vilket har slutat med en djup depression. Trodde aldrig att spiralen påverkade mig såhär mycket, har haft den i 5 år. 


    Om några dagar är det en månad sen jag tog ur den och ångestattackerna är väl lite bättre men mår verkligen inte bra kroppsligt i depressionen. Jag hoppas detta lägger sig för annars funderar jag nästan på att sätta in en ny även fast jag avskyr den bara för att få må bättre. 

    För er som mådde på samma sätt som mig eller som mådde dåligt vid utsättning, hur lång tid tog det innan ni mådde bra igen? 


     


    Japp så mådde jag, det blir bättre men det kommer runt ägglossning/ mens. Du kommer att märka det. Det är helt sjukt. Tycker synd om dig. Säger det åter igen, det är sån jävla skit den spiralen.
Svar på tråden Ni som haft hormonspiral