Inlägg från: Anonym (Simhall?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Simhall?)

Simning i skolan?

Brukar barnen få gå till simhall med skolan under lågstadiet? När jag var barn, gick vi en gång i veckan i andra klass och lärde oss simma. De som inte kunde simma efter terminens slut, skulle gå i simskola efter skoltid, organiserad och betald av kommunen. Mitt barn har gått två år i skolan och i hennes skola har man ännu inte besökt simhallen.

Hur ser det ut i andra skolor? Får barnen gå till simhallen med skolan ibland?

• Svar på tråden Simning i skolan?
  • Anonym (Simhall?)

Vilka skillnader. Hos oss har tvåorna inte gått intensivt. Möjligen har de besökt simhallen någon gång. Ettorna har inte varit där än. Jag har vänner vars barn besökt simhallen ett par gånger per termin sen förskoleklass.

• Anonym (Simhall?)

Det låter helt fantastiskt med så mycket simundervisning och så många tillfällen i simskolan som flera av er beskriver här. Vår simhall tar nästan 200 kronor för ett besök för ett barn och en vuxen och det kan vara mycket pengar för många familjer. Simskolan har begränsat antal platser som släpps tre månader innan och  då får man hänga på låset (läs: Sitta uppe till midnatt och hoppas att hinna när platserna släpps någon gång efter midnatt).

Barn behöver egentligen varken kunna cykla eller hoppa längdhopp, men simning är ju något som verkligen är viktigt att kunna.

• Anonym (Simhall?)
    Anonym (Klara) skrev 2024-07-26 10:52:33 följande:
    Ja, det är viktigt. Och då är det konstigt att man inte prioriterar det som förälder. Men visst, det är ju bekvämt om någon annan betalar för det. 
    Man kan tycka att det är konstigt, men till syvende och sist är det barnen som får lida av det. Inget barn dör av att föräldrar underlåter att lära dem cykla till exempel. 
Svar på tråden Simning i skolan?