• Anonym (Simhall?)

    Simning i skolan?

    Brukar barnen få gå till simhall med skolan under lågstadiet? När jag var barn, gick vi en gång i veckan i andra klass och lärde oss simma. De som inte kunde simma efter terminens slut, skulle gå i simskola efter skoltid, organiserad och betald av kommunen. Mitt barn har gått två år i skolan och i hennes skola har man ännu inte besökt simhallen.

    Hur ser det ut i andra skolor? Får barnen gå till simhallen med skolan ibland?

  • Svar på tråden Simning i skolan?
  • Anonym (E)

    Min son (början 8an i höst) fick gå simskola med skolan i 3e klass, de som sen inte klarade simtesten fick fortsätta gå på samma simskola men det blev ju med årskursen under, och ännu under om de inte klarade det då heller

  • Aliona

    Hos oss går de intenivt i tvåan, varje dag under några veckor på vårterminen. 

  • Anonym (Simhall?)

    Vilka skillnader. Hos oss har tvåorna inte gått intensivt. Möjligen har de besökt simhallen någon gång. Ettorna har inte varit där än. Jag har vänner vars barn besökt simhallen ett par gånger per termin sen förskoleklass.

  • Jemp

    Har en son som nyss slutat ettan, de har aldrig varit i simhallen med skolan.

    Mitt minne från när jag själv var liten var att simning i skolan var för att checka av simkunnighet (och i högstadiet någon lektion i livräddning), ingen simundervisning för alla i så låg ålder att det inte kunde förväntas att alla kunde simma.
    Däremot erbjöds det väl extralektioner om någon inte klarade testen. 

  • Anonym (mycket)

    I vår kommun är det mycket simning/vattenlek. I f-klass och ettan går de två gånger i månaden till simhallen och har vattenlek och vattengympa. I tvåan har de en-två gånger i veckan i två månader på höstterminen för alla för att lära sig simma och ta märken, de som inte lär sig simma på den tiden får fortsätta gå en gång i veckan tills de är simkunniga. Sedan är det fyra gånger per termin resten av skoltiden, delvis bara för att det år god motion men också för att träna livräddning och så.

  • Anonym (mycket)

    I vår kommun är det mycket simning/vattenlek. I f-klass och ettan går de två gånger i månaden till simhallen och har vattenlek och vattengympa. I tvåan har de en-två gånger i veckan i två månader på höstterminen för alla för att lära sig simma och ta märken, de som inte lär sig simma på den tiden får fortsätta gå en gång i veckan tills de är simkunniga. Sedan är det fyra gånger per termin resten av skoltiden, delvis bara för att det år god motion men också för att träna livräddning och så.

  • PH76

    Hos oss så har de simtest i 1an, 4an, och 6an. Om man inte klarar det i 4an (tror att det är 200m) så får man extra lektioner. I 6an så måste man klara det för att få godkänt betyg i idrott.

  • Anonym (Varje vecka)

    De går på simning ganska mycket I lågstadiet för att i mellan och högstadiet ha simningstester varje termin.
    I vår kommun går fklass en dag i veckan hela läsåret. Åk ett en gång i veckan tror i tio veckor hösttermin och tio veckor vårterminen. (Vilket är typ hela)
    Och då är det inte idrottslärare utan utbildade simlärare som står för undervisningen. 

  • Tom Araya

    En annan tid, då jag är född i början av 70-talet och gick i skolan på 80-talet...

    Men vi kunde gå på kommunal simskola på somrarna före skolåldern, då var det varje dag under en eller ett par veckors tid. Det ordnades till och med skjuts dit.

    Sedan var vi till simhallen kanske en gång i månaden eller en gång varannan månad under hela lågstadiet och de som inte kunde simma fick simundervisning där också.

  • Anonym (Simhall?)

    Det låter helt fantastiskt med så mycket simundervisning och så många tillfällen i simskolan som flera av er beskriver här. Vår simhall tar nästan 200 kronor för ett besök för ett barn och en vuxen och det kan vara mycket pengar för många familjer. Simskolan har begränsat antal platser som släpps tre månader innan och  då får man hänga på låset (läs: Sitta uppe till midnatt och hoppas att hinna när platserna släpps någon gång efter midnatt).

    Barn behöver egentligen varken kunna cykla eller hoppa längdhopp, men simning är ju något som verkligen är viktigt att kunna.

  • Anonym (Simning)
    Anonym (Varje vecka) skrev 2024-07-25 19:22:08 följande:

    De går på simning ganska mycket I lågstadiet för att i mellan och högstadiet ha simningstester varje termin.
    I vår kommun går fklass en dag i veckan hela läsåret. Åk ett en gång i veckan tror i tio veckor hösttermin och tio veckor vårterminen. (Vilket är typ hela)
    Och då är det inte idrottslärare utan utbildade simlärare som står för undervisningen. 


    Vår kommun har liknande, mycket simundervisning och då med simlärare. Barnen testas och det är är extra sim om de inte kan.  De har tester med klädsim och livräddning varje termin på högstadiet för godkänt i idrott.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Simhall?) skrev 2024-07-25 19:28:44 följande:

    Det låter helt fantastiskt med så mycket simundervisning och så många tillfällen i simskolan som flera av er beskriver här. Vår simhall tar nästan 200 kronor för ett besök för ett barn och en vuxen och det kan vara mycket pengar för många familjer. Simskolan har begränsat antal platser som släpps tre månader innan och  då får man hänga på låset (läs: Sitta uppe till midnatt och hoppas att hinna när platserna släpps någon gång efter midnatt).

    Barn behöver egentligen varken kunna cykla eller hoppa längdhopp, men simning är ju något som verkligen är viktigt att kunna.


    Ja, det är viktigt. Och då är det konstigt att man inte prioriterar det som förälder. Men visst, det är ju bekvämt om någon annan betalar för det. 
  • Anonym (Blubb)

    Mitt barn som går i lågstadiet har intensivkurser i simning via skolan. Under ett par veckors tid åker de till simskola tre gånger/vecka. Det gav dock inget och de gjorde bedömningen att flera barn inte nådde målen i simkunnighet, bland annat mitt barn. Vilket är konstigt eftersom han kan simma... bortkastade pengar och resurser alltså. Men det är ju säkert bara vår skola som failar där, generellt är det en jättebra idé att lära sig simma i skolan, det viktiga är bara att det sker organiserat och med kunniga pedagoger. 

  • Anonym (Simhall?)
    Anonym (Klara) skrev 2024-07-26 10:52:33 följande:
    Ja, det är viktigt. Och då är det konstigt att man inte prioriterar det som förälder. Men visst, det är ju bekvämt om någon annan betalar för det. 
    Man kan tycka att det är konstigt, men till syvende och sist är det barnen som får lida av det. Inget barn dör av att föräldrar underlåter att lära dem cykla till exempel. 
Svar på tråden Simning i skolan?